معدن نیوز بررسی کرد:

شرکت کانادایی طرح احداث معدن طلای جدید در جونو را پیش می‌برد

تحریریه معدن نیوز
شرکت کانادایی طرح احداث معدن طلای جدید در جونو را پیش می‌برد

ک شرکت کانادایی هفته گذشته اعلام کرد که چندین مطالعه زیست‌محیطی را برای بررسی امکان احداث یک معدن طلای جدید در جونو، آلاسکا آغاز کرده است. این اعلامیه همزمان با تلاش دولت ترامپ برای افزایش تولید مواد معدنی در ایالات متحده و در شرایطی که قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده، منتشر شده است.

یک شرکت کانادایی هفته گذشته اعلام کرد که چندین مطالعه زیست‌محیطی را برای بررسی امکان احداث یک معدن طلای جدید در جونو، آلاسکا آغاز کرده است. این اعلامیه همزمان با تلاش دولت ترامپ برای افزایش تولید مواد معدنی در ایالات متحده و در شرایطی که قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده، منتشر شده است.

این پروژه که “نیو آمالگا گولد دپازیت” نام دارد، توسط شرکت اکتشاف معدنی “گرانده پورتیج ریسورسز” مستقر در ونکوور رهبری می‌شود. این معدن که پیش‌تر با نام “پروژه طلای هربرت” شناخته می‌شد، قرار است در نزدیکی یخچال طبیعی هربرت، حدود ۲۴ کیلومتری شمال مرکز شهر جونو احداث شود. این منطقه در کمربند طلای تاریخی جونو قرار دارد که از قرن نوزدهم میلادی میلیون‌ها اونس طلا تولید کرده است.

گای آرچیبالد، مدیر اجرایی کمیسیون بومیان فرامرزی جنوب شرقی آلاسکا، اظهار داشت که این پروژه هنوز در مرحله مفهومی است و تأثیرات آن بر ساکنان جونو به‌طور دقیق مشخص نیست.

او گفت: «معدن‌کاری ذاتاً مخرب است. سؤال این است که چه سطحی از تخریب معقول تلقی می‌شود؟ زیرا قوانین فدرال تنها سطوح غیرمعقول آسیب را ممنوع می‌کنند. باید دید آیا سطح تخریب مورد نظر با دیدگاه مردم جونو درباره محیط زیستشان هم‌راستا است یا خیر. هنوز چیزهای زیادی نامشخص باقی مانده است.»معدن‌کاری در حال حاضر نقش مهمی در اقتصاد و جامعه جونو ایفا می‌کند.

این شهر ارتباط قوی با معدن نقره “هکلا گرینز کریک”، بزرگ‌ترین معدن نقره کشور که در جزیره آدمیرالتی واقع شده، و همچنین معدن طلای “کنزینگتون” متعلق به شرکت “کُر آلاسکا” در ۷۲ کیلومتری شمال شهر دارد.

پاییز گذشته، این شرکت اعلام کرد که نامه‌ای برای همکاری با شرکت بومی آلاسکایی “گولدبلت” امضا کرده است تا بررسی کند آیا می‌توان یک پایانه سنگ معدن در منطقه “کاسکید پوینت”، متعلق به گولدبلت، احداث کرد. این منطقه فراتر از انتهای جاده جونو قرار دارد و همچنین محل پیشنهادی برای یک پایانه جدید کشتی‌رانی است.

آرچیبالد هشدار داد که این ایده ممکن است چالش‌هایی به همراه داشته باشد: «باطله‌های معدن باید جایی دفع شوند. شاید در کنار رودخانه هربرت نباشد، اما باید جایی بروند. این یعنی تردد زیاد کامیون‌ها در جاده، بارگیری روی بارج‌ها و انتقال به کارخانه‌ای دیگر.»کلاسن، از شرکت گرانده پورتیج ریسورسز، اظهار داشت که ارائه زمان‌بندی دقیق برای عملی شدن این پروژه دشوار است. توسعه یک معدن نیازمند مجوزهای ایالتی و فدرال و همچنین بررسی‌های محلی است.