معدن‌نیوز بررسی کرد:

تاتا استیل غرق در بحران بریتانیا

پرهام کریمی
تاتا استیل غرق در بحران بریتانیا

سایت واقع در بریتانیای شرکت تاتا استیل در سال گذشته با تقریباً چهار برابر شدن زیان‌های پیش از مالیات مواجه شد، پس از آنکه این شرکت به‌منظور حرکت به سمت روش‌های سبزتر تولید فولاد با کمک مالیاتی، ارزش عملیات فولادسازی قدیمی خود در جنوب ولز را کاهش داد.

سایت واقع در بریتانیای شرکت تاتا استیل در سال گذشته با تقریباً چهار برابر شدن زیان‌های پیش از مالیات مواجه شد، پس از آنکه این شرکت به‌منظور حرکت به سمت روش‌های سبزتر تولید فولاد با کمک مالیاتی، ارزش عملیات فولادسازی قدیمی خود در جنوب ولز را کاهش داد.

بزرگترین فولادساز بریتانیا که مالک سایت پورت تالبوت در ولز است، زیان‌های پیش از مالیات خود را در ۱۲ ماه منتهی به پایان مارس ۲۰۲۴ به ۱.۱۲ میلیارد پوند رساند، در حالی که این رقم در سال قبل ۲۷۹ میلیون پوند بود.

تاتا اعلام کرد که هزینه‌های بازسازی و کاهش ارزش مرتبط با تصمیم این شرکت برای تعطیلی کوره‌های کُک و دو کوره بلند کربن‌ در سال آینده، مجموعاً ۶۲۵ میلیون پوند بوده است.

درآمد سالانه نیز با کاهش ۱۶ درصدی به ۲.۶ میلیارد پوند رسید که ناشی از کاهش قیمت و تحویل محموله های فولادی بوده است. این گروه متعلق به هند در سپتامبر آخرین کوره بلند باقی‌مانده خود را پس از توافق ۵۰۰ میلیون پوندی با دولت حزب کارگر برای ساخت یک کوره قوسی الکتریکی با انتشار کربن کمتر تعطیل کرد.

این توافق که شامل تعهد تاتا به سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون پوندی نیز بود، منجر به از دست رفتن حدود ۲,۵۰۰ شغل شد. تاتا در حساب‌های خود اعلام کرد که پس از امضای این توافق در سپتامبر، کسب‌وکار بریتانیایی این شرکت به بودجه‌ای با حداقل ۱ میلیارد پوند سرمایه از شرکت مادر و ۵۰۰ میلیون پوند از دولت بریتانیا برای «کمک به هزینه‌های پروژه» دسترسی خواهد داشت.

در همین حال، شرکت بریتیش استیل که تحت مالکیت چین قرار دارد و اکنون تنها دو کوره بلند باقی‌مانده کشور را در سایت اسکونثورپ در لینکلن‌شایر اداره می‌کند، در حال مذاکره با وزرا برای تأمین حمایت مالی مشابه از سوی دولت است.

تاکنون توافقی به دست نیامده است و این موضوع نگرانی‌هایی را درباره احتمال تعطیلی این کوره‌ها بدون توافق ایجاد کرده است، که می‌تواند هزاران شغل دیگر را به خطر بیندازد.

دولت اعتراف کرده که ملی‌سازی این شرکت فولادی گزینه‌ای برای آخرین مرحله است، اگر مذاکرات تأمین مالی در ماه‌های آینده شکست بخورد. بریتیش استیل این هفته به فایننشال تایمز گفت که در حال «گفت‌وگوهای جاری» با دولت درباره برنامه‌های کاهش کربن خود است و افزود که «هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است».