کاهش فشار عرضه در بورس؛

بازار همچنان در قرمزی ماند

تحریریه معدن‌نیوز
بازار همچنان در قرمزی ماند

پایگاه خبری معدن نیوز -بازار بورس در سومین روز هفته با روندی منفی مشابه هفته‌های گذشته مواجه شد. در دقایق پایانی، برخی از سهام بزرگ به مثبت تغییر مسیر دادند، اما در نهایت شاخص کل با افت 7767 واحدی به دو میلیون و 93 هزار و 931 واحد رسید.

به گزارش معدن نیوز -بازار بورس در سومین روز هفته با روندی منفی مشابه هفته‌های گذشته مواجه شد. در دقایق پایانی، برخی از سهام بزرگ به مثبت تغییر مسیر دادند، اما در نهایت شاخص کل با افت ۷۷۶۷ واحدی به دو میلیون و ۹۳ هزار و ۹۳۱ واحد رسید.

 امروز، شانزدهمین روز از نخستین ماه پاییز، بازار بورس شاهد کاهش بود. این در حالی است که از ۲۶ شهریور تا سوم مهر، روند بازار عمدتاً صعودی بود. امروز ۵۲ نماد مثبت و ۲۳۳ نماد منفی ثبت شد، اما فشار فروش به وضوح کاهش یافته و به کمتر از یک سوم روزهای گذشته رسیده است. همچنین تعداد معاملات نسبت به روز قبل ۴.۳ برابر افزایش یافته است.

در روز یکشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به ۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۹۹۱ واحد رسید و بازار با ۰.۳۷ درصد کاهش مواجه شد. شاخص هم‌وزن نیز ۱۶۳۱ واحد افت کرد و به ۶۹۷ هزار و ۲۳ واحد رسید.

در مجموع، امروز حدود ۲۰۷ هزار معامله به ارزش ۴۱۲۴ میلیارد تومان در بازار سهام انجام شد. نمادهای فارس، فولاد و فملی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به فولاد، پارسیان و فباهنر اشاره کرد. نکته قابل توجه، حرکت تدریجی سهام بزرگ به سمت مثبت بود.

همچنین، شاخص فرابورس ایران با ۵۶ واحد کاهش به ۲۲ هزار و ۱۵ واحد رسید. تعداد معاملات در فرابورس به ۱۰۵ هزار فقره و ارزش آن به ۲۵۰۲ میلیارد تومان رسید. کگهر، فصبا و وسپهر بیشترین تأثیر منفی را بر فرابورس داشتند.

در روزهای اخیر، ریسک‌های سیستماتیک و عوامل سیاسی به وضوح بر بازار سهام تأثیر گذاشته و فشار فروش را افزایش داده‌اند. در پی تحولات اخیر، از جمله حمله موشکی ایران به تل‌آویو، سازمان بورس دامنه نوسان را از سه درصد به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

طبق تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس، این محدودیت‌ها به منظور حمایت از حقوق سهامداران و کاهش تأثیر هیجانات بر روند بازار اعمال شده است.