واکنش شرکتها به تعرفههای تجاری آمریکا:
انبار کردن کالاها یا چالشهای زنجیره تأمین؟

اعمال تعرفههای تجاری جدید توسط دولت آمریکا، شرکتها را به سمت انبار کردن کالاها سوق داده است. با این حال، تغییرات سریع سیاستهای دولت ترامپ این بار نشان داده که این راهکار به راحتی قابل اجرا نیست.
اعمال تعرفههای تجاری جدید توسط دولت آمریکا، شرکتها را به سمت انبار کردن کالاها سوق داده است. با این حال، تغییرات سریع سیاستهای دولت ترامپ این بار نشان داده که این راهکار به راحتی قابل اجرا نیست.
سیاستهای غیرقابل پیشبینی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، برنامهریزی شرکتها در صنایع مختلف از جمله لوکس، الکترونیک و داروسازی را دشوار کرده است. برخی از شرکتها، پیش از اعلام تعرفههای متقابل ترامپ در تاریخ ۲ آوریل، اقدام به ارسال کالاهای بیشتری به آمریکا کردند. اما ترامپ به سرعت تعرفههای متقابل را بهجز چین، به مدت ۹۰ روز به تعویق انداخت. با این حال تعرفه ۱۰ درصدی جهانی و تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد، آلومینیوم و خودروهای اروپایی همچنان برقرار است.
شرکتها چگونه واکنش نشان دادهاند؟
شرکتهای مختلف در سراسر جهان، با انبار کردن کالاها در خاک آمریکا تلاش کردهاند تا اثرات تعرفههای تجاری را کاهش دهند. برای مثال، شرکت فرانسوی «کلارنس» که در صنعت لوازم آرایشی فعالیت دارد، از ابتدای سال اقدام به ارسال محمولههای بیشتری به آمریکا کرده است. لیونل اوزان، مدیرعامل این شرکت در آمریکا، اعلام کرد: «به اندازه سه ماه موجودی، معادل دو میلیون دلار کالا، انبار کردهایم.»
این شرکت که تمامی محصولات خود را در فرانسه تولید میکند، گزینه دیگری برای مقابله با تعرفهها ندارد.
در این میان، صادرات ساعتهای سوئیسی به آمریکا نیز در ماه مارس، نسبت به سال گذشته، ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین ایرلند، میزبان برخی از شرکتهای بزرگ داروسازی، شاهد افزایش چشمگیر صادرات به آمریکا بوده است. صادرات این کشور در ماه فوریه با رشد ۲۱۰ درصدی به حدود ۱۳ میلیارد یورو رسید که ۹۰ درصد آن مربوط به محصولات دارویی و مواد شیمیایی بود.
اقدامات شرکتهای دیگر
شرکت «فرموب» (Fermob)، تولیدکننده فرانسوی مبلمان فلزی باغ، نیز اعلام کرده که پس از انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در نوامبر گذشته، برنامهریزی برای مقابله با تعرفهها را آغاز کرده است. باپتیست ریبیر، مدیر اجرایی این شرکت، اظهار داشت: «حدود ۳۰ درصد از موجودی اضافی خود را به آمریکا صادر کردهایم.»
این افزایش تولید، به نفع شرکتهای حملونقل بوده است. شرکت هواپیمایی باری «لوفتهانزا کارگو» آلمان نیز اعلام کرده که در هفتههای اخیر، تقاضا برای حملونقل به آمریکا افزایش یافته است. این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت: «جنگ تجاری، شرکتها را به تسریع فرآیندهای زنجیره تأمین ترغیب کرده است.»
علاوه بر این، روند مشابهی در حمل خودروهای اروپایی به آمریکا مشاهده شده است. در همین حال، شرکتهای فناوری چینی نیز در انتظار محدودیتهای صادراتی واشنگتن، اقدام به خرید میلیاردها دلار تراشههای هوش مصنوعی ساخت شرکت آمریکایی انویدیا کردهاند.
تحلیل کارشناسان: انبار کردن کالا، راهحل کوتاهمدت است
با وجود افزایش انبار کردن کالاها، تحلیلگران این روش را یک اقدام کوتاهمدت میدانند. مت جوچیم، یکی از شرکای شرکت مشاورهای مککینزی، در این زمینه گفت: «انبار کردن، یک راهکار فرصتطلبانه کوتاهمدت است که محدودیتهایی دارد. تعرفهها دائماً تغییر میکنند و این روش همیشه عملی نیست.»
او افزود که در بخشهای الکترونیک، انبار کردن کالا به دلیل تغییر سریع فناوری دشوار است؛ زیرا موجودی تراشهها یا دستگاههای قدیمی ممکن است کارآیی خود را از دست بدهند. جوچیم همچنین اشاره کرد که داشتن یک شرکت تابعه محلی با انبارهای مناسب، میتواند راهحلی پایدارتر باشد.