استيضاح در ايران خودرو كليد خورد
خبرگزاري تخصصي معدن- دريکي از شرکت هاي بزرگ صنعتي، مديراني که نتوانند خدمات مناسبي را به کارکنان ارايه کنند، استيضاح مي شوند.
خبرگزاري تخصصي معدن- دريکي از شرکت هاي بزرگ صنعتي، مديراني که نتوانند خدمات مناسبي را به کارکنان ارايه کنند، استيضاح مي شوند.
به گزارش معدن نيوز ؛ اخيرا در هفته نامه داخلي گروه صنعتي ايران خودرو، ستوني تحت عنوان «استيضاح» ايجاد شده که به طرح مشکلات موجود در بخش هاي مختلف ايران خودرو، در قالب سوالات کارکنان و کارگران از مسوولان مي پردازد.
به نظر مي رسد پرداختن به اين قبيل موضوعات در جهت توجه به افزايش رفاه کارکنان که از مهمترين سياست هاي نجم الدين، مديرعامل اين گروه از بدو ورود به ايران خودرو اعلام شده است، باشد.
در اين طرح كه از استيضاح واقعي مجلس الگوبرداري شده است 10 سؤال كارگران از مديران بخش مربوطه مطرح و سپس پاسخ هر يك از سؤالات از طرف مديران تشريح مي شود، کارگران از طريق سامانه پيام کوتاه نسبت به پاسخ هاي مسوولان به يکي از موارد رفاهي اعلام نظر مي کنند.
آنان در صورت قانع کننده بودن پاسخ مسوولان، راي اعتماد و در غير اين صورت راي عدم اعتماد خود را ارسال مي کنند. پس از جمع بندي نتايج آرا چنانچه استيضاح شوندگان نتوانند بيش از 51 درصد از آراي ماخوذه، راي اعتماد بگيرند، همچنان درطرح استيضاح خواهند ماند و در فرصت هاي ديگري بايد پاسخ هاي قانع کننده تري ارائه کنند.
در يکي از اين موارد، استيضاح کنندگان سوالات متعددي را در باره نحوه طبخ، توزيع و کيفيت غذاي پرسنل مطرح کرده بودند که در نوع خود جالب توجه به نظر مي رسيد. گوشت سفت موجود در غذا، استفاده از روغن زياد، ظروف غذا، کوبيده سوخته يا نپخته، پيشنهاد سرو غذاهاي محلي و ديگرموارد، از جمله سوالاتي بود که مسوولين مربوطه بايد به آنها پاسخ مي دادند.
گفتني است نشريه داخلي گروه صنعتي ايران خودرو (کارآمد) که دست به اين ابتکار زده است ، اعلام کرده که درپيگيري سياست هاي توجه ويژه به امور رفاهي کارکنان، در شماره هاي آتي مسوولان ديگربخش هاي گروه صنعتي ايران خودرو را استيضاح خواهد کرد.
پرداختن به رفاه کارکنان در قالب استيضاح، نشان دهنده اين واقعيت است که يکي از موضوعات مهم و مورد توجه كه اهميت يافتن «خود انتقادي» سازماني و توجه ويژه به رفاه کارکنان در سازمان هاست مورد توجه آن سازمان قرار گرفته است.
ترديدي نيست که يکي از نقاط ضعف تاريخي سازمان هاي ايراني، کم بودن ظرفيت انتقاد پذيري نزد مديران و بي بهره بودن آنان از سامانه مناسبي براي دريافت نظرات اصلاحي کارکنان است.
از اين رو ابتکارات از اين دست در گروه صنعتي ايران خودرو، مي تواند الگوي مناسبي براي ساير سازمان هايي باشد که از فقدان ارتباط مناسبي بين مديران و کارکنانشان در عذابند و چشم اندازهايي را هم که تدوين مي کنند بيشتر جنبه رويا پردازي دارد و کارکنان هيچ تعصب يا اشتياقي براي تحقق اهداف و برنامه هاي سازمان از خود بروز نمي دهند.
اميد است ساير سازمان ها و نهادهاي كشورمان نيز از اين اقدام خودجوش ايران خودرو الگو گرفته و بالا بردن ظرفيت انتقاد در داخل مجموعه ها به پيشرفت و حل مشكلات درون سازماني كمك كنند، يقينا با انجام اين مهم شاهد پيشرفت كيفيت درون سازماني و در نهاييت پيشرفت در عرصه هاي عمومي خواهيم بود.