گفتگو، یادداشت و نشست خبری

رئیس انجمن سنگ ایران در گفتگو با معدن نیوز خبرداد:

رئیس جمهور، مقصر حادثه تلخ معدن دهبید/ از سرگیری فعالیت معدن بعد از انتخابات

رئیس جمهور، مقصر حادثه تلخ معدن دهبید/ از سرگیری فعالیت معدن بعد از انتخابات
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن سنگ ایران از دستگیری ۴۸ نفر از عوامل تخریب معدن دهبید در استان فارس خبر داد و گفت: فعالیت در معدن دهبید بعد از انتخابات از سر گرفته شده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن سنگ ایران از دستگیری 48 نفر از عوامل تخریب معدن دهبید در استان فارس خبر داد و گفت: فعالیت در معدن دهبید بعد از انتخابات از سر گرفته شده است.
ابوالقاسم شفیعی در گفتگو با معدن نیوز در پاسخ به این سئوال که آیا عاملان آتش سوزی و تخریب معدن دهبید در استان فارس دستگیر شده اند یا نه ؟ گفت: خوشبختانه با پیگیری جدی قوه قضاییه 48 نفر از عاملین این موضوع شناسایی و دستگیر شدند که با برخورد جدی تعدادی حبس و تعدادی نیز با قرار وثیقه های سنگین آزاد شده اند.
وی افزود: در حال حاضر فعالیت در این معدن بعد از انتخابات ریاست جمهوری آغاز گردیده و با نظارت مسئولین امنیتی فعلا مشکل جدی در این زمینه گزارش نشده است.
رئیس انجمن سنگ ایران درباره انگیزه اصلی عاملان این فاجعه اظهار داشت: به نظر من مقصر اصلی این اتفاقات رئیس جمهور محترم بود چرا که در سفر استانی هیئت دولت به استان فارس طبق گفته ایشان مقرر شد تا معدن دهبید به مردم واگذار شود که به دنبال آن مردم یک تعاونی تشکیل داده بودند منتها بعدا در مصوبه هیئت وزیران این دستور بررسی و اصلاح گردید.
وی ادامه داد: بعد از اصلاح این قانون مقرر گردید تا معدن به مردم داده نشود ولیکن چند درصد بیشتر نسبت به سایر معادن به صورت حقوق دولتی از درآمدهای حاصل از فعالیت معدن به مردم اختصاص یابد.
شفیعی همچنین در رابطه با وضعیت دیگر معادن سنگ کشور تصریح کرد: بعد از آن قضیه شرایط در دیگر معادن سنگ کشور  نیز سخت و آشفته شد به طوری که بعد از آن اتفاق به معدن کوثران و چند معدن دیگر حمله و آن را به آتش کشیده اند.
رئیس انجمن سنگ ایران در ادامه با اشاره به تولید 14/5 میلیون تنی سنگ در سال 91 گفت: براساس آخرین آمار گمرکات کشور از 14/5 میلیون تن سنگ تولید شده در سال 91 ، حدود 620 هزار تن آن صادر شده است که از این مقدار حدود 40 هزار تن آن سنگ فرآوری و سهم خام نیز حدود 580 هزار تن است که به طور کلی 96 درصد سنگ های تولید داخل در اختیار خود کارخانه های فرآوری قرار می گیرد.
شفیعی در پایان درباره برنامه افزایش تولید در سال 92 اعلام کرد: در حال حاضر 6 هزار و 600 واحد سنگبری در حال فعالیت بوده که 500 واحد آن ارزش صادراتی دارند که باید این تعداد به 2 هزار واحد فرآوری افزایش یابد تا صادرات را در این بخش رونق دهیم.
گفتنی است به ‌دنبال مصوبه غیرکارشناسی هیئت دولت در جریان سفر استانی مبنی بر واگذاری معادن در اختیار یک مؤسسه بهره‌بردار به بخش تعاون و مخالفت دیوان عدالت اداری با این تصمیم،‌ عده‌ای از افراد سودجو با حمله به تأسیسات و تجهیزات و ماشین‌آلات معدن دهبید استان فارس آن را به آتش کشیدند و خسارات فراوانی به این معدن وارد کردند.
بررسی کارشناسی میزان خسارت وارده را بیش از1000 میلیارد ریال (معادل  100 میلیارد تومان) ارزیابی کرد. در این حمله  افراد بدون توجه به اخطارها و هشدارهای ماموران نیروی انتظامی و نظارتی وارد محوطه کارگاهی این معدن شدند و بعد از تخریب اماکن و ساختمان های محوطه اقدام به تخریب معدن و تجهیزات و ماشین آلات سنگین و با ارزش مستقر در آن کردند و بسیاری از آن را به آتش کشیدند و مدیران و کارگران مستقر در معدن را مورد ضرب و شتم قرار دادند که با کمک نیروی انتظامی چند نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.
در این میان برخی افراد اقدام به غارت اموال و تجهیزات باقی مانده کردند که با ورود نهادهای امنیتی و انتظامی عوامل این ماجرا شناسایی و برخی اموال بازگردانده شد و پیگیری برای شناسایی و برخورد با سایر متخلفان ادامه دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد