صنعت

قائم‌مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در نشست استقلال ارزی :

تولیدات به سمت ارزآوری بیشترهدایت شوند

تولیدات به سمت ارزآوری بیشترهدایت شوند
پایگاه خبری معدن نیوز-قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : در شرایط فعلی هدف اصلی تامین ارز است و باید برای تامین ارز بیشتر تولیدات را به سمتی که ارز آوری بیشتری دارد هدایت کنیم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت :  در شرایط فعلی هدف اصلی تامین ارز است و باید برای تامین ارز بیشتر تولیدات را به سمتی که ارز آوری بیشتری دارد هدایت کنیم.
به گزارش معدن نیوز محمدصادق مفتح در نشست « استقلال ارزی» که در هشتمین روز از دهه تولید ملی- که تولید ملی، تامین مالی و ارزآوری نامگذاری شده- با حضور تعدادی از مدیران  100 شرکت برتر صادراتی ایران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت : در شرایطی که با تحریم‌های متعددی مواجه هستیم، برای فرار از این شرایط و همچنین اقتصاد مقاومتی فعال باید کالاهایی را که قابلیت صادراتی دارند، افزایش دهیم.
مفتح اظهار کرد: در همه کشورها، صادرات از واردات تبعیت می‌کند، بنابراین باید به سمت تغییر زوایا حرکت کرد، زیرا هم‌اکنون کالاهایی وارد کشور می‌شود که تاثیری بر صادرات ندارند. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود، آیا با این شرایط نباید به سمت واردات مواد اولیه‌ای که بیشترین صادرات را نصیب کشور می‌کند، حرکت کنیم؟
وی با تاکید بر این که بهره‌وری کار در سیستم تامین ارز بسیار پایین است، از پیش‌بینی شش پیشنهاد با هدف مدیریت واردات در سال 92 خبر داد.
 این مقام مسوول اضافه کرد : برای دستیابی به پیشنهاد‌های مطرح شده، نیازمند همفکری بنگاه‌ها هستیم تا هرچه سریع‌تر به آنها دست یابیم.
وی با تاکید بر این که در نظر داریم بیشتر به موضوع مدیریت واردات بپردازیم، افزود: زمانی که ارز موردنیاز کشور اندک است و تامین آن با مشکلاتی همراه می‌شود، بحث مدیریت منابع تبدیل به یک ضرورت می‌شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به اولویت‌بندی کالایی در سال 91، اظهار کرد: در سال گذشته زیرساختی در وزارت صمت ایجاد شد که بر اساس آن، اولویت‌بندی کالاها صورت گرفت  و هفت هزار کد که روی هم تلنبار شده بود و هیچ منطقی در ترکیب کردن آنها حاکم نبود، ساماندهی شد.
مفتح با بیان این که منطق حاکم بر این روند، یک منطق کاملا صنعتی- تجاری است، افزود: هم‌اکنون این زیرساخت آماده است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود، طبق کد HS یک هرم برای تامین ارز داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این راستا، برای واردات مواد اولیه تنها به کسانی مجوز واردات داده می‌شود که از کارخانه‌ای که این کالاها در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد، معرفینامه داشته باشند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود : اگر می‌خواهیم مدیریتی بر ارز داشته باشیم باید نسبت به اخذ تصمیمی بزرگ در این خصوص اقدام کنیم و در این راستا، اعلام کردیم، حتی در صورت ایجاد تناقض میان صادرات غیرنفتی و تنظیم بازار داخلی و تامین نشدن بخشی از نیاز بازار، اولویت با صادرات باشد‌.
مفتح اظهار کرد: در پیش‌بینی‌های جدید اعلام شده، از این پس کسانی اجازه واردات دارند که یا خود مصرف‌کننده بوده یا نماینده یک شرکت باشند‌، در این شرایط، بانک مرکزی و نظام ارزی را می‌توان به خط کرد‌.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد