سنگ آهن و ذغال سنگ

افزایش ۱۵ درصدی تولید ذغال سنگ / نیاز به احداث ۴ مجموعه HSE در کشور

افزایش ۱۵ درصدی تولید ذغال سنگ / نیاز به احداث ۴ مجموعه HSE در کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن ذغال سنگ ایران، با بیان اینکه در سال ۹۶ معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید کنسانتره ذغال سنگ در کشور داشته ایم، گفت: در سال جاری قیمت ذغال سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته و قیمت از مرز ۲۵۰ دلار در هر تن هم عبور کرده است، ضمن اینکه در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز قیمت به ۲۸۰ دلار هم رسیده است در حالی که در سال ۹۶ هنوز با گذشت ۱۰ ماه از سال، قیمت از سوی دولت اعلام نشده است.
  بزرگنمايي:

محمد مجتهدزاده در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در ارتباط با وضعیت تولید ذغال سنگ در کشور از زمان آغاز فعالیت تاکنون، اظهار کرد: درخشان ترین دوره فعالیت ذغال سنگ در ایران در فاصله سال های 45 تا 55 بوده است که در آن زمان عملکرد منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز دنیا بوده است، اما اکنون بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تنها معدن ذغال سنگ طبس با تکنولوژی روز دنیا مشغول به کار است و سایر معادن شرایط مناسبی به لحاظ تکنولوژی ندارند.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران افزود: 100 هزار کیلومتر از مساحت ایران را نواحی ذغال خیز شامل طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی تشکیل می دهند که مجموع این چهار ناحیه یک میلیارد و 200 میلیون تن ذخایر قطعی ذغال کک شو و یک میلیارد و 500 هزار تن ذغال سنگ حرارتی است و البته دو تا سه برابر این ارقام نیز ذخایر قطعی ذغال سنگ کشور به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دقیق از تولید، در سال 96 معادل یک میلیون و 500 هزار تن تولید کنسانتره ذغال سنگ حاصل شده که نسبت به سال 95 از رشد 15 درصدی برخوردار بوده است، ضمن اینکه عمده این افزایش مرتبط به ناحیه طبس است.

مجتهدزاده میزان نیاز واحد کوره بلند در اصفهان را یک میلیون و 700 هزار تن و کوره بلند خاورمیانه در زرند را که سال 97 وارد مدار تولید می شود، 3 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره عنوان و خاطرنشان کرد: بازار ذغال سنگ و ذخیره آن نشان می دهد که ضرورت دارد این بازار را تامین کنیم به خصوص اینکه هم اکنون 13 هزار نفر اشتغال مستقیم وجود دارد که در صورت افزایش تولید به 20 هزار اشتغال مستقیم ارتقا خواهد یافت.

وی خواستار بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا در معادن ذغال سنگ شد و گفت: در سال جاری 550 هزار تن کنسانتره از طبس تولید خواهیم کرد و شیوه تولید منطبق با تکنولوژی در این معدن الگوی مناسبی برای سایر معادن است.

رئیس انجمن ذغال سنگ با اشاره به حادثه تاسف برانگیز معدن زمستان یورت آزادشهر گلستان، افزود: این حادثه توجه افکار عمومی نسبت به ایمنی در معادن ذغال سنگ را جلب کرد و اکنون ارزیابی های ما حکایت از آن دارد که وضعیت مشابه معدن زمستان یورت در سایر معادن نیز مشاهده می شود که بخش عمده ای از آن به تجهیزات غیراستاندارد در این معادن برمی گردد و البته وزارت صنایع حساسیت لازم را در این زمینه اتخاذ کرده است و نظارت ها دقیق تر شده؛ چرا که احساس خطر می کنند که این حادثه مجدد تکرار شود.

مجتهدزاده از برگزاری جلسه ای با وزیر صنعت در روز سه شنبه هفته پیش رو خبر داد و گفت: قرار شده تا گزارشی به همراه پیشنهادات به وزیر صنعت ارائه دهیم که بر این اساس پیشنهاد ما آن است که 4 مرکز HSE ایمنی و بهداشت محیط زیست در چهار ناحیه ذغال کشور با مرکزیت ناحیه ذغال کرمان، ذغال طبس، البرز شرقی و ناحیه ذغال البرز مرکزی از سوی دولت احداث شود که به تمام تجهیزات ایمنی مجهز شوند.

وی ادامه داد: مسئله ای که در کاهش حوادث نقش بسزایی دارد، آموزش نیروی کار است که در هر معدن باید گروه ایمنی و نجات مستقر شده و تجهیزات لازم را در اختیار قرار دهند، ضمن اینکه هر کارگر معدن نیز باید به یک کپسول خودنجات مجهز شود.

مجتهدزاده از وجود کپسول های خودنجات در برخی معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: این کپسول ها وجود دارند اما تاریخ مصرف آنها گذشته است و پیشنهاد ما آن است که به عنوان یارانه بخش تولید، کلیه معادن ذغال سنگ مجهز به این کپسول ها شوند.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران از ارائه پیشنهادی به وزیر صنعت مبنی بر تغییر در شیوه قیمت گذاری ذغال سنگ خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت ذغال سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته است و قیمت از مرز 250 دلار در هر تن هم عبور کرده است، ضمن اینکه در روزهای ابتدایی سال 2018 میلادی نیز قیمت به 280 دلار هم رسیده است در حالی که در سال 96 هنوز با گذشت 10 ماه از سال، قیمت از سوی دولت اعلام نشده است.

وی یکی از بخش های پیشران رشد اقتصادی در دنیا را ذغال سنگ دانست و خاطرنشان کرد: علت اصلی رشد اقتصادی آمریکا طی سال 2017 میلادی اعطای بالاترین معافیت مالیاتی به ذغال سنگ و تحرک در این بخش بوده است، در حالیکه اکثر معادن چندین ماه حقوق معوق کارگران را دارند که امیدواریم در جلسه روز سه شنبه با وزیر صنعت این مشکل حل شود.

مجتهدزاده گفت: در یک دوره چهارساله از سال 97 تا 1400 چنانچه منابع مالی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، معادن کوچک و متوسط که هم اکنون یک میلیون و 500 هزار تن تولید دارند می توانند با نوسازی ماشین آلات خود تولید را یک میلیون تن افزایش دهند، ضمن اینکه برای معادن بزرگ نیز 400 تا 500 میلیون دلار منابع ارزی و حدود 700 میلیارد تومان منابع ریالی مورد نیاز است که اگر تسهیلات در اختیار واحدها قرار گیرد، تولید یک میلیون و 800 هزار تنی امروز را به 2 میلیون تن خواهیم رساند.

همچنین سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ نیز با بیان اینکه ذغال سنگ کرمان 600 هزار تن تولید داشته که اکنون به 300 هزار تن رسیده است، از تعطیلی مجتمع ذغال سنگ البرز مرکزی خبر داد.

وی با اشاره به شکل گیری انجمن ذغال سنگ با مجوز اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تمام تولیدکنندگان اعم از ذغال کک شو و حرارتی، عضو انجمن شده و هدف این است که تولید را افزایش دهیم؛ چرا که ذغال سنگ منبع انرژی اقتصادی برای ایران است و اگر منابع انرژی را بر اساس نرخ جهانی طبقه بندی کنیم، ذغال ایران جای توسعه خواهد داشت.

صمدی در انتها تصریح کرد: هدف این است که سیستم های جدید استخراج ذغال را در کشور مستقر کنیم و سیستم های مکانیزه و نیمه مکانیزه را در کارخانجات نصب نماییم تا تولید افزایش یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد