فولاد و آهن

در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح شد؛

نیاز ۳ میلیارد دلاری بنادر برای صادرات فولاد/ آیا حلقه‌های فولاد به هم زنجیر می‌شوند؟

نیاز ۳ میلیارد دلاری بنادر برای صادرات فولاد/ آیا حلقه‌های فولاد به هم زنجیر می‌شوند؟
پایگاه خبری معدن نیوز- عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران، از نیاز ۳ میلیارد دلاری برای تجهیز و احداث ۴ بندر جدید برای توسعه صادرات محصولات فولادی خبر داد و گفت: رقمی که برای توسعه ریلی و بهبود وضعیت حمل و نقل کشور نیاز است حدود ۱۵ میلیارد دلار بر آورد شده تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و به حد قابل قبول برسیم و توان رقابتی محصولات تولید داخل را افزایش دهیم.
  بزرگنمايي:

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار معدن نیوز، در ارتباط با عملکرد 9 ماهه دولت در حوزه فولاد، اظهار کرد: عملکرد دولت به صورت کلی رضایت بخش نبوده به علت آن که مشکل اصلی صنعت فولاد بحث واگذاری‌ها بوده که به آن توجهی نشده و هنوز هیچگونه تصمیمی برای آن از سوی دولت گرفته نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد کشور، افزود: درحال حاضر بالغ بر 80 درصد تولیدکنندگان فولاد وابسته به دولت بوده و با توجه به اینکه تنها آمار برای این شرکت‌ها مهم بوده و سود و زیان در اولویت‌های بعدی قرار دارد. از اینرو استفاده از انرژی و منابع ارزانی که در اختیار آنها گذاشته شده شرایط را برای حضور بخش خصوصی سخت کرده و بخش خصوصی کشور در بخش نورد و ذوب دچار مشکلات جدی است.

 وی با بیان اینکه فولاد کشور از نظر آماری نسبتا عملکرد مطلوبی داشته، گفت: فولاد کشور در سال گذشته حدود 18.5 میلیون تن تولید داشته که در سال جاری این رقم به 21.5 میلیون تن خواهد رسید که از نظر آماری رشد بسیار خوبی برای فولاد کشور بوده اما با تولید این حجم از فولاد در حال حاضر با مازاد در مصرف مواجه شده ایم و فولاد میانی در حال صادر شدن است.

 شهرستانی ادامه داد: امیدواریم صنایع زیر دستی راه اندازی شود تا بتوانیم ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد نماییم و همینطور تا بتوان اشتغالزایی بالاتری نسبت به حال داشته باشیم لذا در این صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری جدی است.

 عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران، با اشاره به اینکه دولت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن باید روند سیاست خود را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: سیستم سرمایه‌گذاری در کشور باید تغییر کند تا بتوان با توجه به جذب سرمایه گذاری به بهره‌وری بالاتری دست یابیم و بتوانیم در بازارهای جهانی، رقابت خوبی داشته باشیم لذا این امر مستلزم ساختارهای قدرتمند برای بخش‌های زیر بنایی مانند حمل و نقل و بنادر کشور است.

 وی تصریح کرد: مشکلات بانکی از دیگر مسائل مهمی است که دولت باید به آن بپردازد تا صنعتگران و بخش خصوصی بتوانند تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت تولید متمرکز کنند و توان رقابتی خود را برای حضور در بازارهای جهانی بالاتر برند.

 شهرستانی در ارتباط با وضعیت اکتشافات و تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان فولاد، بیان کرد: بحث اکتشافات باید بسیار جدی گرفته شود زیرا منابعی که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود قدرت تامین مواد اولیه تا حدود 7 سال دیگر را دارد و اگر اکتشافاتی انجام نشود و مواد اولیه مانند سنگ آهن استخراج نشود در آینده‌ای نزدیک به یکی از واردکنندگان بزرگ مواد اولیه تبدیل خواهیم شد.

 عضو هیئت مدیره انجمن فولاد کشور، افزود: تکمیل کردن زنجیره فولاد کشور کار بسیار مشکلی بوده به نحوی که در حال حاضر رقمی بالغ بر 70 میلیون تن مجوز نورد صادر شده و در بخش میلگرد حدود 24 میلیون تن و به صورت کلی حدود 40 میلیون تن پتانسیل تولید داشته و همچنین ظرفیت ذوب کشور بالای 31 میلیون تن بوده اما به صورت کلی در وضعیت فعلی تولید فولاد کشور به بیش از 21 میلیون تن نمی رسد که این نشان دهند تکمیل نبودن زنجیره تولید در بخش فولاد و عدم استفاده از ظرفیت های کامل در بخش های مختلف این زنجیره است.

 وی گفت: دولت باید به تکمیل کردن زنجیره فولاد بهای بیشتری دهد تا اینکه بخش‌های مختلف که مشکلات جدی ندارند را توسعه دهند و در این بین مشکلات اصلی فولاد کشور در بخش‌های کنسانتره، سنگ آهن، گندله و تا حدودی آهن اسفنجی است.

 شهرستانی با بیان اینکه تا افق 1404 امکان رسیدن به تولید 45 تا 50 میلیون تن فولاد وجود دارد، اظهار کرد: در افق 1404 فولاد کشور نیاز به صادرات حدود 15 تا 20 میلیون تن فولاد داشته که در حال حاضر حدود 6 میلیون تن فولاد و 2 میلیون تن میلگرد و ورق در حال صادر شدن است که با این حجم کم مشکلات فراوانی در تخلیه آن وجود دارد که نشان دهنده ضعف در بخش لجستیک کشور است.

 عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران، ادامه داد: رقمی که برای توسعه ریلی و بهبود وضعیت حمل و نقل کشور نیاز است حدود 15 میلیارد دلار بر آورد شده تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و به حد قابل قبول برسانیم و توان رقابتی محصولات تولید داخل را افزایش دهیم.

 وی بیان کرد: توسعه بنادر کشور و احداث بندرهای جدید یکی دیگر از مسائل مهم کشور بوده و تخمینی که برای صادرات 55 میلیون تن فولاد زده شده، کشور حداقل به 4 بندر جدید نیاز داشته که هرکدام به 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای احداث بنادر جدید و یک میلیارد دلار برای بازسازی و تجهیز بندرهای قدیمی نیاز است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد