فولاد و آهن

در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح شد؛

برگ برنده صنعت فولاد منطقه در دستان ایران / لجستیک بی نصیب از توسعه

برگ برنده صنعت فولاد منطقه در دستان ایران / لجستیک بی نصیب از توسعه
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد، با بیان اینکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ رویایی به نظر می رسد، گفت: نیروی انسانی، تخصص، مواد اولیه و گاز که جزو اصلی ترین نیازها برای تولید فولاد بوده در کشور به وفور وجود دارد و تنها کاری که برای افزایش تولید فولاد در کشور نیاز است ایجاد هماهنگی میان حلقه‌های زنجیره تولید فولاد بوده است.
  بزرگنمايي:

محمود اسلامیان، در گفت‌وگو با خبرنگار معدن نیوز در ارتباط با افزایش ظرفیت تولید کشورهای همسایه مانند ترکیه و توان رقابتی این کشورها با ایران، اظهار کرد: ایران به دلیل دارا بودن منابع عظیم انرژی ارزان و نیروی کار فراوان نسبت به کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای عربی توان بالاتری برای تولید در بخش فولاد داشته اما مشکلات ساختاری داخل کشور مانند مالیات، بانک و تامین مواد اولیه باعث شده تا ایران در عرضه محصولات خود با مشکلاتی روبه‌رو باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد افزود: مشکلاتی مانند برهم خوردن توازن و از دور خارج شدن ایمیدرو در چرخه فولادی کشور که از دولت‌های گذشته گریبان گیر این صنعت شده و در حال حاضر برای رفع این مشکلات باید سازمان‌ ایمیدرو و ستاد فولاد کشور را تقویت کرده تا بتوان محصولات خود را رقابتی کنیم.

وی با اشاره به توان بالای اشتغال زایی صنعت فولاد در کشور، گفت: مواد اولیه و گاز که جزو اصلی ترین نیازها برای تولید فولاد بوده در کشور به وفور وجود دارد و تنها کاری که برای افزایش تولید فولاد در کشور نیاز است ایجاد هماهنگی میان حلقه‌های تولید فولاد بوده و از سوی دیگر با تکمیل زنجیره‌های فولادی می‌توان مشکل اشتغال که یکی از اصلی ترین مسائل کشور است را برطرف کند.

اسلامیان، با بیان اینکه همچنان زیر ساخت‌های کشور توان جابه‌جایی حجم بالایی از تولیدات فولاد را ندارد، بیان کرد: زیر ساخت‌ها مانند حمل‌و نقل و بنادر در کشور با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و با توجه به افزایش تولیدات کشور مانند فولاد باید این مسائل مانند یک پکیج کامل و هماهنگ پیشرفت کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد، ادامه داد: باید به گلوگاه‌های راه آهن کشور توجه ویژه ای شود و در بحث‌های بندری بشدت این نیاز وجود دارد به دلیل اینکه تنها یک بندر در کشور وجود دارد که در اختیار ایمیدرو بوده ظرفیت پایینی دارد اما باید این امر را در نظر داشت که وجود خلیج فارس یک نعمت الهی بوده و طرفیت بسیار بالایی را برای ایجاد بنادر در خود جای داده است.

وی اظهار کرد: کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به خوبی از مزیت این آب‌ها استفاده کرده و با ایجاد بنادر و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها به توسعه صادرات و حمایت از تولید خود پرداخته اند. بنابراین ایران هم می‌تواند با سرمایه گذاری ملی از مزیت‌های صادراتی و وارداتی به خوبی بهره‌مند شود.

اسلامیان در ارتباط با تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 و ایجاد توان صادراتی در حوزه فولاد، خاطرنشان کرد: کشور اگر بخواهد این حجم از فولاد را در سال‌های آینده تولید کند باید مسائلی که در حال حاضر گریبان گیر صنعت فولاد است را بر طرف کرده و با توجه به این مشکلات تولید این حجم از تولید فولاد کشور در افق 1404 به نظر رویایی خواهد آمد.

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد، تصریح کرد: کشورهایی مانند کره جنوبی بدون در اختیار داشتن مزیت‌هایی که ایران در اختیار دارد حدود 50 تا 60 میلیون تن تولید فولاد دارد و با حدود 5 تولیدکننده این حجم را تولید می‌کنند لذا ایران هم برای تولید این مقدار نیاز به حدود 60 تولیدکننده کوچک ندارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد