اقتصاد و صنعت

تصویب ۳۸ پروژه با سرمایه گذاری خارجی ۱.۹۸ میلیارد دلاری در صنعت، معدن و تجارت/ پیگیری برای نهایی کردن ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی

تصویب ۳۸ پروژه با سرمایه گذاری خارجی ۱.۹۸ میلیارد دلاری در صنعت، معدن و تجارت/ پیگیری برای نهایی کردن ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی
پایگاه خبری معدن نیوز- تصویب ۳۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی ۱.۹۸ میلیارد دلار در حوزه صنعت، معدن و تجارت از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون از جمله دستاوردهای برجام بود. نهایی کردن ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه دیگر نیز در حال پیگیری است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، با گشایش‌های ایجاد شده در روابط خارجی کشور پس از استقرار دولت یازدهم، شاهد دستاوردهای قابل توجه در عرصه‌های گوناگون و به ویژه اقتصادی بوده ایم که از آن جمله می‌توان به رشد سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون در حوزه صنعت، معدن و تجارت 38 پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی 1.98 میلیارد دلار با حضور سرمایه گذاران خارجی به تصویب رسیده و برای تمامی این پروژه‌ها جواز تأسیس صادر و زمین مورد نیاز تخصیص شده و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

علاوه بر این مذاکرات و پیگیری‌های مربوط به نهایی کردن حدود 70 فقره قرارداد و تفاهم نامه در حال انجام نیز هست.

 انتقال فناوری روز و تکنولوژی‌های پیشرفته به داخل، تولید صادرات محور و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، همکاری‌های اقتصادی بلند مدت با تأکید بر افزایش کیفیت محصولات داخلی، تکمیل زنجیره‌های تولید داخل و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان راهبرد اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سرمایه گذاری ها بوده است.

 پراکندگی جغرافیایی این سرمایه گذاری‌ها نیز از نکات قابل توجه است که می‌تواند مورد اشاره قرار بگیرد.

 از 38 سرمایه گذاری‌ یاد شده، استان خراسان رضوی 8 طرح، استان‌های تهران و آذربایجان شرقی هر کدام 4 طرح، استان مرکزی 3 طرح و استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و زنجان هر یک 2 طرح را به خود اختصاص دادند.

 همچنین استان‌های قزوین، بوشهر، کردستان، کرمان، گیلان، مازنداران، هرمزگان، اردبیل، خراسان جنوبی، البرز هر کدام یک طرح داشتند و یک طرح نیز در حوزه سرمایه گذاری در پخش و ایجاد شبکه توزیع مواد غذایی برای هتل‌ها، رستوران‌ها و کترینگ در سراسر کشور بوده است.

 پیشرفت فیزیکی 9 طرح یادشده 100 درصدی و 5 طرح نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند.

 از سوی دیگر 16 طرح از مجموع 38 طرح در مرحله مقدماتی و 4 طرح در حال اجرا هستند و پیشرفت فیزیکی 4 طرح باقیمانده زیر 60 درصد است.

 سرمایه گذاران این طرح‌ها از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی هستند و افغانستان با 9 سرمایه گذاری بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص داد.

 ترکیه 5 طرح، آلمان و فرانسه هر کدام 4 طرح، عراق و چین و کره جنوبی هر کدام 3 طرح، آذربایجان و امارات هر کدام 2 طرح و کشورهای پاکستان، اتریش، هنگ کنگ، روسیه ، آمریکای شمالی و ایتالیا نیز هر کدام یک طرح داشتند. گفتنی است که برخی سرمایه گذاری ها در قالب شرکت‌های مشترک بین دو کشور خارجی انجام گرفته بود.

 نسبت مشارکت خارجی‌ها در 20 طرح از 38 طرح به صورت 100 درصدی و 4 طرح نیز بالای 50 درصد بوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد