آلومینیوم و مس

کسب جایزه بنیاد جهانی انرژی توسط پرروژه بهبود سیستم مدیریت آب و دفع زباله مس سرچشمه

کسب جایزه بنیاد جهانی انرژی توسط پرروژه بهبود سیستم مدیریت آب و دفع زباله مس سرچشمه
پایگاه خبری معدن نیوز- پروژه بهبود سیستم مدیریت آب و دفع زباله مس سرچشمه موفق به راه یابی به مرحله نهایی کسب جایزه بنیاد جهانی انرژی شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پروژه «مدیریت آبرسانی معدن مس سرچشمه » توسط کشور ایران حاضر در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی که طی روزهای 25 و 26 دی ماه 96 در سالن اجلاس سران تهران برگزار خواهد شد معرفی می شود.

معدن مس سرچشمه جهت فعالیت نیاز به آب قابل توجهی دارد. از آنجایی که این معدن در منطقه خشک کرمان قرار دارد، دسترسی به منابع آب سطحی بسیار سخت است. بنابراین جهت آبرسانی به این معدن از یک برنامه کلان مدیریت جامع آب استفاده شد. در این برنامه از انواع منابع آبی همچون سدهای خاکی و حتی تأسیسات تصفیه پساب استفاده شد.

وضعیت اولیه

معدن سرچشمه در یکی از مناطق بسیار خشک کشور واقع شده است و دسترسی مناسبی به منابع آب ندارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و اقلیم خاص منطقه کرمان، تنها منبع آبی قابل استفاده، سفره های زیرزمینی است. بنابراین بیلان آبی این سفره منفی است. این بیلان منفی منجر به کاهش ذخایر سفره در سطح کل دشت می باشد که در نتیجه آن سالانه بین 22 تا 300 سانتیمتر کاهش ارتفاع سفره رخ می دهد. همچنین خط تولید کاتد نیز میزان بار مصرفی این سفره را افزایش داده است. با توجه به وضعیت منطقه، دسترسی به منبع آب پایدار و قابل اطمینان در این منطقه غیر ممکن می باشد.

راه حل

بهترین راه حل، احداث سیستم بازیافت آب با استفاده از روش های مدرن است. بر همین اساس برنامه کلان مدیریت جامع آب در این منطقه شروع به پیاده سازی کرد. این فرآیند منجر به بهبود مصرف آب شیرین از طریق مدیریت بهینه منابع آب و بازیافت کامل آب مصرف شده می شود. علاوه بر این، در این برنامه اثرات زیست محیطی با توجه به آخرین استانداردهای زیست محیطی جهان مورد بررسی قرار گرفته و پیاده سازی خواهد شد. در این طرح از دانش بین المللی و متخصصین خارجی استفاده شد. در طرح جدید، جهت افزایش بهره وری آب به مقدار حداکثر، از تکنولوژی استخراج آب از خمیر نیز استفاده شد.

نوآوری

این پروژه نوآورانه 4 نکته اصلی دارد:

احداث تأسیسات بازیافت پساب
استفاده از آب سد رودخانه شور با استفاده از پمپ های آب شناور روی دریاچه
پروژه متراکم سازی خمیر جهت انتقال مواد و همچنین استخراج کامل آب خمیر جهت استفاده دوباره آن
احداث سد جهت دفع پسماندهای نهایی به صورت فشرده

بنابراین، سه روش اول تنها جهت بهبود مدیریت آب و تأمین آب معدن ارائه شده است. مشخصات پروژه و اطلاعات کاملتر در سایت بنیاد جهانی انرژی قابل دسترسی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد