گفتگو، یادداشت و نشست خبری

تغییر زمان برگزاری همایش بین المللی سنگ آهن / احیای ۳۰ درصدی معادن طی ۲ سال اخیر

تغییر زمان برگزاری همایش بین المللی سنگ آهن / احیای ۳۰ درصدی معادن طی ۲ سال اخیر
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن سنگ آهن ایران، از احیای ۳۰ درصدی معادن سنگ آهن طی دوسال اخیر خبر داد.
  بزرگنمايي:

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار معدن نیوز گفت: سال 94 بدترین سال معدنی برای کشور بود که حدود 65 درصد از پروانه‌های سنگ آهن تعطیل شد اما این رقم در سال جاری به 30 تا 35 درصد کاهش یافته و بسیاری از معادن احیا شده‌اند و به کار خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به جایگاه سنگ آهن در ستاد فولاد اظهار کرد: تشکیل ستاد فولاد یکی از اقدامات مهم بوده و انجمن سنگ آهن کاملا آمادگی همکاری با این ستاد را دارد و از آنجایی که ریاست این ستاد بر عهده وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و نتایج قابل توجهی حاصل کند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران، افزود: این ستاد در ارتباط با سند چشم انداز 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد و همچنین بررسی راهکارها و اقداماتی که باید انجام شود برای توسعه در تولید سنگ آهن تشکیل شده است.

وی گفت: طبق مطالعات صورت گرفته و همچنین با توجه به نیاز تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم انداز 1404 برای رسیدن به این رقم کشور نیاز به تولید 165 میلیون تن سنگ آهن نیاز است به این معنا که به اعزای هر یک تن تولید فولاد حدودا 3 تن سنگ آهن نیاز هست که این مقدار باید توسط معادن کشور تولید شود و درصد خیلی کمی را به واردات تخصیص خواهند داد.

اکبریان در ارتباط با ظرفیت تولید معادن برای تامین 165 میلیون تن سنگ آهن تا افق 1404، بیان کرد: در حال حاضر به نظر نمی‌رسد معادن کشور توان تولید این مقدار سنگ آهن را نداشته و با توجه به نبود زمان زیادی تا سال 1404 باید یک حرکت انقلابی در بخش معادن کشور اتفاق افتد.

وی ادامه داد: مهمترین بخشی که باید در زنجیره فولاد مد نظر قرار گیرد بخش اکتشاف و صنایع معدنی است که صنایع معدنی همچنان با روش‌های قدیمی اداره می‌شوند در حالی که کشورهای پیشرفته در بخش صنایع معدنی بسیار فعال عمل می کنند و سودآوری خوبی برای کشورشان به ارمغان آورده اند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران، خاطرنشان کرد: در کل زنجیره ارزشی فولاد می‌توان از صنایع معدنی و اکتشاف به عنوان پر سودترین و پر بازده ترین بخش نام برد.

اکبریان در ارتباط با برنامه های انجمن سنگ آهن ایران برای بازگرداندن معادن تعطیل شده به چرخه تولید، افزود: تعطیلی‌ معادن در بخش سنگ آهن مربوط به معادن کوچک که توان تحمل افت و خیزهای بازار را نداشتند، بوده و از طرفی دولت نتوانسته به این معادن کمک کند.

وی گفت: پیش بینی‌ها برای بازار چین که بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن ایران است در سال 2018 مصرف سنگ عیار پایین کاهش خواهد یافت و این خطر برای معادن کوچک و تولیدکننده این نوع سنگ‌ها با عیار پایین است البته ایران برای تکمیل زنجیره فولاد باید به سراغ معادن کم عیار برود لذا دولت نباید اجازه دهد این معادن به صورت کامل تعطیل شوند و باید مشوق‌های مختلفی برای این معادن در اختیار گیرد.

 رئیس انجمن سنگ آهن ایران، تصریح کرد: سال 94 بدترین سال معدنی برای کشور بوده که حدود 65 درصد از پروانه‌های سنگ آهن تعطیل شدند اما این رقم در سال جاری به 30 تا 35 درصد کاهش یافته و بسیاری از معادن احیا شده‌اند و به کار خود ادامه می‌دهند.

اکبریان در انتها با بیان اینکه تاریخ پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران تغییر کرده است، اظهار کرد: هیئت مدیره جدید انجمن سنگ آهن، به دنبال اجرای همایش سالیانه انجمن سنگ آهن با رویکرد متفاوت بوده و با توجه به مصادف شدن تاریخ این همایش با تعطیلات ژانویه و با در نظر گرفتن این موضوع که خیلی از شرکت‌های حاضر در این همایش خارجی هستند و در این زمان تعطیل خواهند بود، زمان برگزاری را تغییر دادیم.

 وی افزود: این شرکت‌ها در بخش مارکتینگ و سرمایه گذاری معادن سنگ آهن فعال هستند.

گفتنی است پیشتر قرار بود پنجمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران ١٧ دی ماه ٩٦ برگزار شود اما طبق گفته مسئولان زمان جدید آن به ١٨ اردیبهشت سال ٩٧ تغییر یافته است.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد