گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مزیت ایران در صادرات آهن اسفنجی حتی از ورق بالاتر است

مزیت ایران در صادرات آهن اسفنجی حتی از ورق بالاتر است
پایگاه خبری معدن نیوز- دبیر انجمن فولاد بهترین راهکار برای موفقیت در استراتژی تولید و صادرات فولاد را ثبات قیمت حامل های انرژی و اهمیت دادن به صادرات آهن اسفنجی دانست.
  بزرگنمايي:

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با خبرنگار معدن نیوز گفت: در سال های گذشته در فولاد نرخ رشد متناسبی را هم در تولید و هم صادرات شاهد بودیم و تا چند سال آینده روند متعادل تر می شود.

وی افزود: به عبارت دیگر اگر از سال 91 یا 92 که نرخ رشد تولید 7 درصد بود نرخ رشد متوازنی در صادرات بدست نمی آمد حتما به مشکل بر می خوردیم.

خلیفه سلطانی با تاکید بر این نکته که باید به موضوع صادرات با یک استراتژی بلندمدت نگاه کنیم تا بتوان به اهداف رشد تولید امیدوار باشیم گفت: اگر این گونه تصور می کنیم که هر ساله رشدی را در صادرات محصولات طویل خواهیم داشت تصوری اشتباه و غیر ممکن است چون کشورهای اطراف ایران هم در حال احداث واحدهای نوردی و تولید محصولات ساختمانی هستند و قطعا خرید این نوع محصولات نوردی از ایران را کم خواهند کرد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد رشد صادراتی در محصولاتی نظیر میلگرد، تیرآهن و نبشی چیزی حدود 2 تا 3 میلیون تن بیشتر نباشد. با این حال اگر بخواهیم در افق چشم انداز به طور خوش بینانه صادرات 14 تا 15 میلیون تن را داشته باشیم باید به مجموع صادرات 7 تا 8 میلیون تن در اسلب، بلوم و بیلت و محصولات طویل و 6 تا 7 میلیون تن محصولات ورق برسیم.

دبیر انجمن فولاد تاکید کرد: برای رسیدن به 20 میلیون تن صادرات فولاد می توان بقیه حجم صادرات را از طریق آهن اسفنجی پر کرد و این در بازه زمانی 10 ساله مقدور است چون مزیت صادراتی کشور در آهن اسفنجی بسیار بالاتر از سایر محصولات و حتی ورق است.

وی گفت: مهم ترین اقدامی که می توان انجام داد تا در این استراتژی موفق باشیم این است که قیمت حامل های انرژی را در یک دوره زمانی بلند مدت ثابت نگه داریم تا تولیدکننده و سرمایه گذار امیدی برای آینده پیدا کرده و بعضا برنامه خود را برای سرمایه گذاری تدوین نمایند.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد