اقتصاد و صنعت

بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ ارز است/ اقدام دولت برای تعیین قیمت ارز

بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ ارز است/ اقدام دولت برای تعیین قیمت ارز
پایگاه خبری معدن نیوز- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی بهترین گزینه برای کنترل نرخ ارز است، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی مقصر افزایش نرخ ارز است که مانع راه‌های گریز و فرار جهت افزایش نرخ ارز نشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره افزایش نرخ ارز که طی چند وقت اخیر در بازار شاهد آن هستیم، گفت: اکنون بانک مرکزی سیاست افزایش نرخ ارز را در پیش گرفته و در حال حاضر قصد و نیت بانک از این اقدام مشخص نشده است.

او در ادامه بیان کرد: دولت از افزایش نرخ ارز و ضرر آن برای کشور مطلع است و این امر باعث شده تا تمایل چندانی را نسبت به افزایش نرخ ارز نداشته باشد، این در حالیست که بانک مرکزی با اقدام به افزایش نرخ ارز بدهی های دولت را کاهش می دهد.

بغزیان با اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز بر واردات تکنولوژی گفت: نرخ ارز بر صنایعی که تکنولوژی آنها مانند ماشین آلات یا دانش وارداتی باشد، تاثیرگذار است. دانش ارتباط چندانی را با نرخ ارز ندارد و آسانتر می توان آن را به دست آورد در حالی که ماشین آلات به دلیل اینکه باید خریداری شوند ارتباط مستقیمی را با نرخ ارز دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: افزایش نرخ ارز انگیزه ای را در کشور ایجاد می کند تا افراد مجبور به تولید تکنولوژی در داخل کشور شوند، نرخ ارز بهانه ای شده تا در صورت کاهش قیمت، واردات تکنولوژی افزایش و در صورت رشد نرخ ارز تلاش جهت ایجاد تکنولوژی لازم در کشور افزایش یابد.

او به اقدامات لازم در راستای کاهش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: درصورتی که گفته شود نرخ اصلی ارز باید از طریق بازار تعیین شود بازار واگرا می شود و هیچ کشوری اقدام به کشف نرخ ارز از طریق بازار نمی کند بنابراین دولت به موقع می تواند در تعیین نرخ ارز اقدام کند.

بغزیان با تاکید بر یکسان سازی نرخ ارز افزود: یکسان سازی نرخ ارز به معنای کاهش فاصله بین نرخ ارز دولتی و نیز نرخ آزاد است که در حال حاضر تفاوت زیادی بین این 2 نرخ دیده نمی شود، زمانی که بانک مرکزی متوجه فاصله قیمتی بین نرخ ارز دولتی و آزاد می شود اقدام به افزایش نرخ ارز دولتی خواهد کرد، بانک مرکزی بهترین گزینه برای کنترل نرخ ارز است و می توان گفت که در حال حاضر بانک مرکزی مقصر افزایش نرخ ارز است که مانع راهای گریز و فرار جهت افزایش نرخ ارز نشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد