اکتشاف و ماشین آلات

گام‌های پیش روی اکتشاف مواد معدنی

گام‌های پیش روی اکتشاف مواد معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز- سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به عنوان سازمانی با وظایف حاکمیتی در تولید اطلاعات پایه و کاربردی علوم زمین و اکتشاف مواد معدنی در کشور، یکی از متولیان بخش معدن در مرحله آغازین خود یعنی شناسایی و اکتشاف مواد معدنی است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، اکتشاف هدفمند، بر اساس اصول علمی و استاندارد جهانی خود، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در رونق‌بخشی به معدن، اشتغال و اقتصاد مولد ناشی از آن است که این سازمان با دارا بودن تجربه و دانش کارشناسی مناسب می‌تواند اهرمی فعال برای تسهیل در فعالیت‌های اجرایی و نظارتی مربوط به آن باشد.
در راهبرد جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به اکتشاف، نگاهی عمل‌گرا و راهبردی شده و اصول تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های مترتب بر آن با مشارکت جمعی مولفه‌های تاثیرگذاری مانند سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در نهایت نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌های معدنی اثربخش بوده‌ است.
با آنچه گفته شد 2 محور، چشم‌انداز پیش‌رو و هدف مورد انتظار سازمان در آینده نزدیک خواهد بود:
اول کمک به تولید ثروت جدید ملی (اشتغال، پیشرفت و توسعه منطقه‌­ای)، از راه تولید اطلاعات پایه، کشف ذخایر جدید و توسعه معادن و تشویق سرمایه­ گذاری در امر اکتشاف و خدمات پشتیبان و دوم جلوگیری از هدررفت سرمایه، با شناسایی دقیق علمی مخاطرات زمین‌شناختی و شناخت تمامی ظرفیت‌های علوم زمین درباره آمایش سرزمین و ارائه راهکار کاهش ریسک بلایای طبیعی.
در مقوله‌ اکتشاف مواد معدنی، تولید اطلاعات پایه و تهیه بستر مناسب برای اکتشاف سیستماتیک از راه تهیه نقشه‌های کاربردی و تعیین مدل­‌های کانی­سازی بر اساس تیپ­‌های مختلف کانی­زایی و همچنین توسعه عمق اکتشاف برای شناسایی کانسارهای پنهان با تکیه بر روش­‌های ژئوفیزیک هوایی و شناسایی ژنز و تیپ ماده معدنی، مورد انتظار خواهد بود.
در این بخش، اقداماتی به منظور مستندسازی فعالیت‌های اکتشافی از جمله برنامه‌­ریزی برای تبدیل گواهینامه کشف به معدن و واگذاری آنها به بخش خصوصی، مشارکت بخش خصوصی در عملیات اکتشافی و تهیه شیوه‌نامه و راهنمای سرمایه­‌گذاری اکتشافی در برنامه پیش‌روی این سازمان قرار دارد.
بروزرسانی استراتژی اکتشاف با بکارگیری فناوری­‌های نوین، بروز کردن آزمایشگاه‌­های جامع و تخصصی علوم زمین با هدف جلوگیری از خروج اطلاعات معدنی و ارز خارجی، شناسایی و تعیین نیاز آینده صنایع کشور به مواد معدنی و برنامه­ریزی کلان برای اکتشاف آنها، توجه به اکتشاف عناصر نادر خاکی و عناصر استراتژیک، توجه به اشتغالزایی و توسعه مناطق محروم از راه شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی و کانی‌­های قیمتی و نیمه قیمتی، هدایت سرمایه‌­گذاری‌‌های معدنی، توسعه پایگاه جامع اطلاعات اکتشافی کشور با هدف دسترسی سریع و آسان برای همه افراد جامعه به ویژه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و درنهایت احیای شورای‌عالی اکتشاف به عنوان نهادی تصمیم‌گیر که با بهره‌گیری از خرد جمعی و مشارکت متخصصان می‌تواند راه را برای تحولی شایسته هموار کند، از برنامه‌ها و راهبردهای پیش‌رو خواهد بود.

امید است با همدلی و تلاش همه مدیران، متخصصان و کارآمدان، بتوانیم در آینده نزدیک شاهد بالندگی و رونق بخش معدن کشور باشیم.


   shortlink:  
اخبار مرتبط
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد