اخبار استان ها

۱۱ درصد ذخیره طلای ایران در کردستان وجود دارد

۱۱ درصد ذخیره طلای ایران در کردستان وجود دارد
پایگاه خبری معدن نیوز- مطالعات پهنه‌های مختلف معدنی استان تکمیل نشده اما کردستان قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شود و به دلیل وجود منابع غنی طلا در این استان اکنون بیش از ۱۱ درصد ذخیره طلای کشور در کردستان وجود دارد.
  بزرگنمايي:

به گزراش معدن نیوز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان این استان را قطب تولید طلای کشور دانست و گفت: بیش از 11 درصد ذخیره طلای کشور در کردستان وجود دارد و برای جذب سرمایه گذار در این استان نیازمند مشوقی متمایز و جدا هستیم.

محمد دره وزمی با اشاره به وجود 827 واحد صنعتی در استان افزود: اگر واحد خرد را با اشتغال زیر 10 نفر تعریف کنیم 50 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان کردستان واحد خرد هستند، 44 درصد بین 10 تا 50 نفر اشتغال دارند، 4 درصد 50 تا 100 نفر و 2 درصد از واحدهای تولیدی استان بالای 100 نفر اشتغال اسمی دارند.

وی با اعلام اینکه 10 واحد تولیدی فعال بالای 100 نفر در بخش صنعت کردستان وجود دارد، تصریح کرد: بیشترین اشتغالزایی از لحاظ جمعیت کارگری مربوط به لاستیک بارز با بیش از 900 نفر است که هنوز این میزان اشتغال تکمیل نشده است. از سوی دیگر متوسط اشتغال واحدهای تولیدی در استان کردستان 20 نفر است که حدود 17 هزار نفر اشتغال اسمی را به خود اختصاص داده است.

دره وزمی با اشاره به رتبه 28 کردستان در بخش صنعت کشور گفت: در بخش معادن با دارا بودن 384 واحد معدنی، یک درصد ذخایر کشور و از لحاظ استخراج 3 درصد کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یاد آور شد: در حالی که مطالعات پهنه‌های مختلف استان تکمیل نشده است اما کردستان قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شود و به دلیل وجود منابع غنی طلا در این استان اکنون بیش از 11 درصد ذخیره طلای کشور در کردستان وجود دارد.

دره وزمی با اعلام اینکه به ازای هر 24 نفر یک واحد صنفی در کردستان وجود دارد، گفت: به دلیل پایین بودن اشتغال در بخش صنعت، افراد به طرف واحدهای صنفی سوق پیدا کرده اند. از سوی دیگر با توجه به مرزی بودن استان سالانه بیش از 500 میلیون دلار صادرات و در حدود 5 میلیارد دلار ترانزیت مرزی را به خود اختصاص داده ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اظهار گلایه از نامناسب بودن وضعیت بهره بانکی برای بخش صنعت، نبود حمایت‌های بانکی از سرمایه گذاران بخش تولید و ناچیز بودن سهم استان از صندوق توسعه ملی خواستار تدابیر ویژه برای رفع این کاستی‌ها شد و افزود: یکی از راه‌های توسعه استان‌های غیر برخوردار، سرمایه گذاری هولدینگ های سرمایه گذاری و سازمان‌های توسعه ای است که در کشور از سرمایه ای برخوردار هستند و خیلی از مشکلات سرمایه گذاری بخش دولتی را ندارند اما متاسفانه این سازمان‌ها در کردستان جای پایی نداشته اند و ندارند.

دره وزمی با اشاره به اینکه در کردستان سرمایه گذار دارای سرمایه لازم برای توسعه وجود ندارد، افزود: با توجه به آمار بانک مرکزی در شهریور سال 95 متوسط سپرده مردم کردستان نزد بانک‌های دولتی و خصوصی حدود 4 میلیون 100 هزار تومان است، این در حالی است که متوسط کل کشور بالای 14 میلیون تومان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با توجه به محدودیت بدوجه، دولت هم نمی تواند عقب ماندگی‌های کردستان را جبران کند و نیازمند ورود سرمایه ازخارج از استان و کشور هستیم که باید برای جذب سرمایه گذار در کردستان، مشوقی متمایز و جدا تعریف کنیم.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد