بانک و بیمه

چالش جدید بانک ها، تغییر مدیریت یا ادغام؟

چالش جدید بانک ها، تغییر مدیریت یا ادغام؟
پایگاه خبری معدن نیوز- شفاف سازی در عملکرد بانک ها موضوع مهمی است که مدت ها ذهن کارشناسان و اقتصاددانان را به خود مشغول و این پرسش را ایجاد کرده که کارامدترین روش برای شفاف سازی نظام بانکی کدام است؟
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، روزنامه های اقتصادی کشور در هفته گذشته تاثیر متغیرهای سیاسی بر نوسانات نرخ ارز و همچنین رکورد شکنی بورس را مورد بررسی قرار دادند، یادداشت و گزارش هایی را نیز در این زمینه ها منتشر کردند.

روزنامه «تعادل» در گزارشی با انتشار عنوان «ضرورت تغییر سریع در مدیریت بانک‌ها»، آورد: در یک ماه اخیر، رسانه‌ها بارها خبر از تصمیم وزیر اقتصاد و دارایی و معاون بانکی و بیمه‌یی وزارت اقتصاد، برای تغییراتی در چند بانک بزرگ عمدتا خصوصی‌شده، داده‌اند و در این راستا نیز مذاکراتی هم با برخی افراد صورت گرفته است. اما با وجود انتشار این خبرها و گمانه‌زنی‌ها، تنها مدیرعامل بانک ملت دو هفته پیش تغییر کرده و هنوز از تغییرات مدیریتی در بانک‌هایی که برای رفع چالش‌ها، به مدیران و هماهنگی‌های قوی‌تری بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، پرسنل بانک‌ها، نهادهای ناظر بانکی و شبکه بانکی نیاز دارند، خبری نیست.

بسیاری از کارشناسان در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که برای عبور از چالش‌های کنونی، باید مدیرانی قوی و توانمند از بدنه خود بانک‌ها و آشنا به ساختار و توان کارکنان و مدیران بانک‌ها انتخاب شوند که قادر به تجهیز منابع، نیروهای انسانی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و شبکه بانکی باشند و در عین حال از دانش اقتصاد کلان و بانکداری بین‌المللی برخوردار بوده و از نفوذ کلام در دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برخوردار باشند تا امکان ارائه راهکار مناسب و ایجاد هماهنگی و توافق در مورد راه‌حل‌ها ایجاد شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی با انتخاب عنوان «ادغام بانک‌ها؛ چالش‌ها و ملاحظات»، نوشت: نظام بانکی کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است که از آن جمله می‌توان به تنگنای اعتباری، انجماد دارایی‌ها، مطالبات معوق و رقابت غیرحرفه‌ای در جذب سپرده اشاره کرد. از سوی دیگر، گسترش موسسات اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی خصوصا در نیمه دوم دهه 80 شمسی نیز خود مزید بر علت شد. 

بر همین اساس اصلاح ساختار نظام بانکی و مالی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور در سال 95 در دستور قرار گرفت که در فاز اول آن، بر تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی، کاهش مطالبات غیرجاری و افزایش سرمایه بانک‌ها تاکید شد.
به‌رغم آنکه دستاوردهای تمهیدات صورت گرفته در این فاز، هنوز به‌صورت کامل آشکار نشده است، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که فاز دوم این اصلاح با محوریت ادغام بانک‌ها کلید خورده است. تجربه ادغام بانک‌های ژاپنی این پیام را مخابره می‌کند که ادغام بانک‌های مشکل‌دار، منجر به تشکیل نهادهای مالی مشکلدار می‌شود. از طرف دیگر، ادغام تاثیر چندانی روی افزایش کارآیی بانک حاصل ‌شده از ادغام نداشته و حتی در مواردی موجب کاهش کارآیی نیز شده است.

نرخ ارز به دلیل تاثیر مستقیمی که بر صادرات، واردات و دیگر بخش های اقتصادی دارد، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کند. موضوعی که اخیرا تحت تاثیر تصمیم های برجامی آمریکا قرار گرفته است.

روزنامه «صمت» در یادداشتی با انتخاب عنوان «ریسک سرمایه‌گذاری در بی‌ثباتی نرخ ارز »، نوشت: با توجه به اینکه نرخ ارز نقش مهمی در متغیرهای کلان دارد درنتیجه تثبیت آن می‌تواند باعث تثبیت و آرامش در کل اقتصاد کشور شود. هرچند در 4 سال گذشته آرامش روانی به مردم از طریق ثبات متغیرهای اقتصادی بازگشت. به عباراتی یکی از کارهای مناسبی که دولت حسن روحانی انجام داد تلاش در ثبات متغیرهای کلان اقتصادی به‌ویژه نرخ ارز بود.

در این بین متغیرهای سیاسی می‌توانند بر تثبیت نرخ ارز در آینده تاثیرگذار باشند. به‌طور مثال برخوردهایی که مخالف‌های داخلی با برجام می‌کنند و نگرانی از سرنوشت کشور می‌تواند اختیار کنترل نرخ ارز را از دولت خارج کند. در این باره باید به گروه‌های داخلی توصیه شود که با اقدامات خود زمینه بی‌ثباتی را برای کشور فراهم نکنند. باید بدانیم اگر امریکا تحریم‌ها را افزایش دهد و اگر تحریم‌ها محدود به این شود که کالاهای خود را به ایران نفروشند یا در ایران سرمایه‌گذاری نکنند خیلی تاثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد اما آنچه می‌تواند تاثیرگذار باشد قطع ارتباطات اقتصادی کشور با جهان خارج است.

«بیت‌کوین» عنوان یکی از یادداشت های روزنامه «دنیای اقتصاد» است که در آن آمد: در ماه‌های اخیر رشد شدید قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز سبب توجه سرمایه‌گذاران به این ارزها و نوسان‌های شدید در قیمت آنها شده است. طبیعی است که وقتی قیمت نوعی دارایی بالا می‌رود و نوسان‌های بزرگ در آن مشاهده می‌شود، عده‌ای تلاش کنند از این بازار جدید بهره ببرند.

عده‌ای معتقدند نهادهای قانون‌گذار و بانک‌های مرکزی باید با این پدیده مانند هر پدیده دیگر برخورد کرده و آن را قانونمند کنند؛ زیرا بیت‌کوین با آنکه ریسک‌هایی را متوجه دارایی سرمایه‌گذاران می‌کند؛ اما فرصت‌هایی را در اختیار آنها و سیستم‌های مالی قرار می‌دهد. همچنین باید به این موضوع توجه شود که امکان حذف این ارز و دیگر ارزهای رمزگذاری شده وجود ندارد.

اما عده‌ای دیگر معتقدند ریسک بالای این ارزها را نمی‌توان با تدوین مقررات از میان برد و بهترین واکنش به تحولات اخیر این است که بانک‌های مرکزی و بانک‌های بزرگ به ایجاد ارزهای دیجیتال خاص خود اقدام کنند تا جایگزینی مناسب برای ارزهای یادشده باشد و از جذابیت آنها بکاهد.

بورس یکی از کارآمدترین ابزارهایی است که می‌تواند به شفافیت اقتصادی و ایجاد فضای رقابتی سازنده در اقتصاد کشور کمک کند؛ بازاری که در هفته گذشته روند رو به رشدی به خود گرفت و این امید را برای فعالان این حوزه به ارمغان آورد که هفته آینده ادامه این روند را تجربه کنند.

روزنامه تعادل در گزارشی با انتخاب عنوان «بورس تهران در آستانه رکورد تاریخی»، نوشت: شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز‌کاری با افزایش 564 واحدی توانست در رقم 89هزارو 339 واحدی قرار بگیرد. این در حالی است که نماگر بازار سهام آخرین بار در 15 دی ماه سال 1392 در این کانال قرار داشت و رقم 85هزارو 500واحدی را 4سال گذشته به خود اختصاص داد.
شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 27 واحدی عدد 17هزار و 562واحد را به نمایش گذاشت.
همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 776واحدی به رقم 96هزار و 389 واحد دست یافت. بر این اساس ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از 282میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد و 93میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68 هزار و 24 نوبت داد و ستد بود.
«مکان‌یابی بورس در مدار رونق» عنوان یکی از گزارش های روزنامه دنیای اقتصاد است که در آن آمد: شاخص کل بازار سهام در حالی طی معاملات هفته‌جاری با رشد 1.5 درصدی، در نزدیکی فتح قله تاریخی خود قرار گرفت که راه دشواری برای عبور از این سطح دیده نمی‌شود. در این میان بررسی سیکل‌های رونق بازار نشان می‌دهد بورس پس از اتمام دوره اصلاح، وارد دوره رونق کم‌رمقی شده و پس از آن با افزایش اطمینان، این رشد تشدید و در بیشتر مواقع به رشدی هیجانی تبدیل می‌شود.
در شرایط کنونی نیز افزایش ارزش معاملات و رشد قابل‌توجه شاخص، حکایت از حرکت بازار سهام از نقطه رونق کم‌جان به سمت تشدید رشد دارد. در صورت عدم وقوع رخداد غیرمنتظره در هفته‌های آینده بازدهی متوسط بازار سهام برای نخستین بار پس از چهار سال پا به محدوده مثبت می‌گذارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد