اقتصاد و صنعت

فروش گاز برای تولید ال ان جی کف قیمت گاز پتروشیمی‌هاست

فروش گاز برای تولید ال ان جی کف قیمت گاز پتروشیمی‌هاست
پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر نفت با اشاره به قیمت گذاری گاز برای تولید ال ان جی گفت:اگر بخواهیم به قیمت صادرات به ترکیه گاز را بفروشیم باید منتظر بمانیم، مشخص نیست چه زمانی بتوانیم گاز را به ال ان جی تبدیل کنیم و گاز بدون مشتری باقی خواهد ماند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان به منظور امکان سنجی تامین خوراک پایدار پالایشگاه فجر جم در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران گفت: در حال حاضر به طور متوسط بیش از دو و نیم میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بحث هایی که اخیرا در خصوص قرارداد با توتال مطرح شده است گفت: برخی بیمار‌گونه درخصوص قرارداد توتال صحبت می‌کنند و تمایل دارند که توتال ایران را ترک کند اما باید گفت ما یک قرارداد معتبر با این شرکت داریم که در حال انجام است و عده‌ای فقط دنبال این هستند که بگویند آیا این بیمار می‌میرد و یا زنده می‌ماند.

زنگنه در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت عملیات مهار آتس سوزی چاه 147 میدان رگ سفید گفت: در حال حاضر کار برای مهار آتش سوزی این چاه در دو بخش پیش می‌رود.

وی ادامه داد: دو دکل حفاری چاه حفر می‌کند که بتوانند از پایین به آتش حمله کرده و آن را خاموش کند اما اقدامات سطحی نیز در حال انجام است که از سطح نیز عملیات خاموش کردن چاه انجام شود.

به گفته وزیر نفت در حال حاضر محیط چاه پاکسازی، تجهیزات مستقر و آب مورد نیاز تامین شده است و سعی بر این است که با آرامش کار انجام شده و بدون اینکه فشاری وارد شود و یا اتفاق جدیدی رخ دهد از بالا چاه را خاموش کنیم.

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت کندی پیشرفت امضای قراردادهای نفتی گفت:ما اگر قرارداد امضا کنیم می‌گویند چرا با خارجی‌ها قرارداد امضا کردید. از طرف دیگر نیز عده‌ای فشار می‌آورند که چرا تاخیر می‌کنید و وقتی هم امضا می‌کنیم باز هم به ما انتقاد می‌شود.

وی درباره تصمیم‌گیری کاهش سقف تولید در اجلاس آتی اوپک اظهار داشت: پیشنهاد اکثریت اعضا کاهش سقف تولید است اما باید دید در جلسه آتی اوپک چه اتفاقاتی رخ می دهد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص قرارداد تولید گاز ال ان جی با نروژی ها گفت:قیمتی که برای تولید گاز ال ان جی تعیین کردیم در واقع کف قیمت گاز پتروشیمی‌ها است و با قیمت گاز صادراتی به ترکیه متفاوت است.

وی ادامه داد:اگر بخواهیم به قیمت ترکیه گاز را بفروشیم باید منتظر بمانیم و مشخص نیست چه زمانی بتوانیم گاز را به ال ان جی تبدیل کنیم و گاز بدون مشتری باقی خواهد ماند.

زنگنه گفت:در مورد ال‌ان‌جی قیمت را عمومی اعلام کردیم و هر کس بخواهد می‌تواند با آن قیمت سرمایه‌گذاری کند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تصریح کرد:مذاکره برای توسعه این میدان به خوبی پیش می‌رفت اما مشکلی که باعث تاخیر در کار شد این بود که توتال شرکت مرسک را خرید و ما دچار اشکال شدیم چون به این ترتیب هر دو طرف توتال بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد