اکتشاف و ماشین آلات

یک پهنه معدنی به زودی در کرمان به سرمایه گذاران واگذار می گردد/ تا دو سال آینده تمامی نقاط امید بخش و پتانسیل های معدنی جنوب کرمان شناسایی می شود

یک پهنه معدنی به زودی در کرمان به سرمایه گذاران واگذار می گردد/ تا دو سال آینده تمامی نقاط امید بخش و پتانسیل های معدنی جنوب کرمان شناسایی می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- ۴۵ درصد مساحت جنوب کرمان به مساحت حدود ۱۷ هزار و ۴۸۶ کیلومتر مربع، در قالب پهنه های معدنی واگذار و در حال اکتشاف است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمود اسکندری نسب، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت:‌ این منطقه به‌جهت قرارگیری در زون‌های کانی‌زایی ارومیه- دختر و سنندج- سیرجان دارای پتانسیل‌های قابل ملاحظه معدنی است که متاسفانه در گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم فعالیت شناسایی و اکتشافی و نبود زیرساخت‌های مناسب، اقدامات خاصی برای فعال‌سازی این موهبت‌های خدادادی و بهره‌برداری از آنها نشده است‌.

 وی اضافه کرد: در چهار سال گذشته اقدامات مناسبی در این جهت انجام شده و نتایج آن نیز به صورت فعال‌سازی ده‌ها معدن، احداث چندین کارخانه فرآوری مواد معدنی و شروع عملیات احداث چندین کارخانه بزرگ دیگر که در نوع خود پس از احداث جزو بزرگ‌ترین کارخانجات کشور خواهند بود، قابل مشاهده است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در جهت شناسایی و کشف پتانسیل‌ها و محدوده‌های امیدبخش معدنی در منطقه انجام شده، تعریف و واگذاری پهنه‌های بزرگ معدنی به سرمایه‌گذران عظیم و صاحب‌نام در سطح کشور بوده که بدین شکل تمامی نقاط معدنی که ارزش فعالیت استخراجی دارند و در منطقه توسط صاحبان این پهنه‌ها شناسایی شده و پس از اتمام شناسایی حداکثر 250 کیلومتر مربع آن به دارنده پهنه تحویل و مابقی آن جهت سرمایه‌گذاری آزاد می‌شود.

 اسکندری نسب با بیان اینکه تاکنون 8 پهنه معدنی در جنوب کرمان تعریف شده که یک پهنه آزاد شده تصریح کرد: پهنه آباده جازموریان که در چندین استان، به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تحویل داده شده که اکنون با پیشرفت صد درصدی در مرحله اکتشافات تفصیلی و نیمه تفصیلی است که مساحتی بالغ بر 1203 کیلومترمربع محدوده امید بخش آن در جنوب کرمان شناسایی شده و دارای مواد معدنی پلی متال از جمله کرومیت و آهن است.

 وی تصریح کرد: سه پهنه قلعه گنج شرقی، قلعه گنج غربی و اسفندقه نیز مرحله اول آن که شامل شناسایی کامل شده و اکنون در مرحله پی‌جویی بوده و این سه‌پهنه نیز پیشرفتی بالغ بر 40 درصدی را داراست.

 اسکندری نسب افزود: سه پهنه بهرآسمان، جبالبارز و جبالبارز غربی نیز امسال به ترتیب به شرکت ملی صنایع مس ایران، گهرزمین و یک شرکت خصوصی واگذار شده که با توجه به زمان اندک از واگذاری بین 10 تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی را دارا هستند.

وی اظهار کرد: یک پهنه دیگر نیز به مساحت 1795 کیلومترمربع تعریف و به زودی به سرمایه گذاران واگذار خواهد شد.

اسکندری نسب در ادامه اعلام کرد: قبل از دولت یازدهم 2048 کیلومترمربع از مساحت جنوب کرمان اکتشاف شده بود که طی چهارساله اخیر با رشدی بالغ بر 214 درصد یعنی بیش از دو برابر اکتشاف انجام شده در تاریخ جنوب کرمان، 4389 کیلومترمربع دیگر نیز به اکتشافات معدنی منطقه افزوده شد و توانست کاستی های عدم توسعه معدنی جنوب کرمان در سابق را تا حدی مرتفع نماید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: با تلاش سرمایه گذاران و طبق برنامه های پیش بینی شده این سازمان تا دو سال آینده تمامی نقاط امید بخش و پتانسیل های معدنی جنوب کرمان شناسایی و به صورت معدن های فعال اشتغالزایی مناسبی را برای مردم منطقه ایجاد و موجب رونق اقتصادی جنوب کرمان خواهند شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد