صنعت

با حضور معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ؛

رتبه بندی شرکت های EPC از سوی سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد

رتبه بندی شرکت های EPC از سوی سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد
خبرگزاری تخصصی معدن- با برگزاری نشست تخصصی "معرفی و آغاز رتبه بندی شرکت های مهندسی، تامین و اجرا(EPC)" در سازمان مدیریت صنعتی، ضمن معرفی مدل ارزیابی، رتبه بندی شرکت های "ای.پی.سی" رسما آغاز شد.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- با برگزاری نشست تخصصی "معرفی و آغاز رتبه بندی شرکت های مهندسی، تامین و اجرا(EPC)" در سازمان مدیریت صنعتی، ضمن معرفی مدل ارزیابی، رتبه بندی شرکت های "ای.پی.سی" رسما آغاز شد.
به گزارش معدن نیوز ؛ سید رضا فاطمی امین معاون برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این نشست گفت: یکی از خط مشی های برنامه های راهبردی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، تولید و کسب اطلاعات، ارزیابی و شاخص هایی برای شناسایی وضع فعلی و کمک به توسعه صنعت و اقتصاد کشور است.
وی یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت و سرعت حرکت برای تعالی نظام پیمانکاری صنعتی را سنجش توان پیمانکاران و ارزیابی آنها دانست و اظهار داشت: در دهه های گذشته صنعت رتبه بندی به سرعت رشد کرده و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و ما با رتبه بندی شرکت های "متا" یا "ای.پی.سی" از جایگاه و توان فعلی آنها شفاف تر از گذشته آگاه خواهیم شد.
فاطمی امین همچنین با تاکید بر اینکه باید فرآیند رتبه بندی مستمر انجام شود در غیر این صورت سودی برای پیشبرد برنامه های توسعه ای کشور نخواهد داشت، تصریح کرد: هم اکنون سیاست صنعت کشور به سمت و سوی کارخانه سازی و ماشین سازی (همراه با فناوری های نوین حاکم در ساخت و ساز) تغییر کرده چرا که بخش عمده ای از ظرفیت های مورد نظر تولید تکمیل و یا در آستانه تکمیل شدن است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شرایط و ضرورت فعلی بخش صنعت کشور شرکت های متا یا ای.پی.سی معنادار شده است و با رتبه بندی آنها در وهله اول گامی اساسی در کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت در فعالیت شرکت های ای.پی.سی کشور را شاهد خواهیم بود.
محمود کمانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران، در ادامه این نشست تخصصی گفت: رتبه بندی شرکت های مهندسی، تامین و اجرا(EPC) با هدف آگاه سازی کارفرمایان پروژه های صنعتی از میزان توانمندی شرکت های ای.پی.سی و نیز فراهم کردن زمینه های بهبود و توسعه این شرکت ها در جهت ایفای نقش راهبری و مدیریت EPC صورت می گیرد.
وی آثار و فواید رتبه بندی شرکت های "ای.پی.سی" را در تحقق برنامه ها و سیاست های کشور، کارفرمایان پروژه های صنعتی و شرکت های مشاوره ای و پیمانکاری اعلام کرد.
کمانی تحقق اصل 44قانون اساسی و افزایش تصدی گری مردم و نقش حاکمیتی دولت از طریق تقویت بخش خصوصی و آشکارسازی توانایی ها، تسهیل اجرای قانون، حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی، توسعه نظام پیمانکاری و کمک به توسعه پایدار اقتصادی، کمک به تخصیص عادلانه تسهیلات به پروژه ها بر مبنای شایستگی، امکان افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی و رشد صنعت ماشین سازی و تجهیزات سازی را از مهمترین آثار این رتبه بندی برای تحقق برنامه ها و سیاست های کشور دانست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص فواید رتبه بندی شرکت های "ای.پی.سی" برای کارفرمایان پروژه های صنعتی به ایجاد مرجعی معتبر برای کمک به کارفرمایان پروژه های صنعتی در شناسایی و انتخاب پیمانکاران شایسته، ترویج فرهنگ پیمانکاری به صورت "ای،پی،سی"، کاهش وابستگی به پیمانکاران خارجی و تقویت اعتماد متقابل میان کارفرما و پیمانکار و ... اشاره کرد.
وی همچنین امکان معرفی توانمندی ها و قابلیت های شرکت های پیمانکاری داخلی به کارفرمایان پروژه ها، بسترسازی برای برابر کردن شرایط رقابتی از طریق شفاف سازی توان و شایستگی واقعی شرکت ها، ایجاد باور و انگیزه در کارفرمایان پروژه ها، ارتقای سطح تعالی شرکت های EPC، توسعه همکاری و مشارکت بین شرکت های پیمانکاری، تسهیل مشارکت در انجام پروژه های بین المللی و صدور خدمات پیمانکاری و هدایت شرکت های ای.پی.سی به استفاده از نیروی متخصص، استقرار سیستم های مدیریت حرفه ای و ... را از جمله فواید رتبه بندی برای شرکت های پیمانکاری اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، طی توافق نامه ای که میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت صنعتی منعقد شده است، این سازمان با توجه به دارابودن سوابق ارزشمند خود در رتبه بندی شرکت ها به عنوان مرجع رسمی رتبه بندی شرکت های "ای.پی.سی" در کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شده است.
شرکت های  EPC (متا) مجریان قراردادهایی هستند که به موجب آن سه فرآیند مهندسی، تدارک و تامین و اجرای پروژه ها را به صورت یکپارچه انجام می دهند.
یادآور می شود که این نشست در حضور جمعی از مدیران شرکت های مشاوره ای، پیمانکاری، کارفرمایی و خبرگان این حوزه برگزار و مدل ارزیابی معرفی و رتبه بندی این شرکت ها رسما از سوی سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد