آلومینیوم و مس

آلومینای ایران تا پایان سال به تولید ۲۴۵ هزار تن می رسد

آلومینای ایران تا پایان سال به تولید ۲۴۵ هزار تن می رسد
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت آلومینای ایران تا اواسط آبان بیش از ۱۵۰ هزار تن آلومینا تولید کرده وبرنامه شرکت تا پپاییان سال تولید ۲۴۵ هزار تن از این محصول است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران (جاجرم) ز توسعه صادرات،‌ رشد تولید و افزایش ذخایر کشف شده برای این شرکت خبر داد و تصریح کرد: پیش‌تر تنها تاجیکستان مشتری آلومینای ایران بود اما خوشبختانه از اوایل سال جاری کشور آذربایجان نیز از ما خرید داشته است. تاکنون نیز 20 هزار تن صادرات به این 2 کشور انجام شده است.

وی در مورد تولید این شرکت اظهار داشت: گزارشی که تا 19 آبان تهیه شده حاکی از آن است که 154 هزار تن آلومینا تولید شده است که نسبت به سال گذشته 3.3 درصد افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم. برنامه سال جاری تولید 245 هزار تن آلومینا است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محقق خواهد شد.

زارع در مورد برنامه اکتشافی شرکت آلومینای جاجرم گفت: از سال گذشته اکتشافاتی که در شرکت آلومینای ایران انجام شد و براساس آن حدود 16 هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفت. حاصل این برنامه 16 میلیون تن ذخیره قطعی بوکسیت بود.

وی ادامه داد: با احتساب ذخایر قبلی هم اکنون میزان ذخایر بوکسیت این شرکت به 36 میلیون تن رسیده است.

به گفته زارع، برنامه سال جاری نیز حفاری اکتشافی به میزان 20 هزار متر است که از این میزان 50 درصد حفاری‌ها انجام گرفته است. تا پایان سال نیز مابقی آن انجام خواهد گرفت که براساس آن ذخیره شرکت افزایش پیدا می‌کند. انتظار می رود میزان ذخایر قطعی بوکسیت توسط این شرکت به حدود 50 میلیون تن افزایش یابد.

مدیر عامل آلومینای ایران درباره طرح آلومینیوم گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه 82 درصد است. عمده تجهیزاتی که ساخت خارج بود وارد شده و تجهیزات بخش راه‌اندازی باقی‌مانده است. تجهیزات داخلی نیز ساخته شده و در محل پروژه تحویل داده ‌شده و در حال حاضر عملیات نصب آنها در حال انجام است.

وی افزود: بیش از 90 درصد عملیات مهندسی (سیویل) پروژه نیز انجام شده است. در زمینه تامین مالی نیز امیدوار هستیم با حمایت ایمیدرو تامین می‌شود. پیش‌بینی ما بر این است که سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

زارع دباره بومی سازی در این شرکت گفت: بیشتر قطعات کارخانه‌ آلومینا که در حال حاضر فعالیت می‌کند، ساخت داخل بوده و از داخل کشور تامین می‌شود. طی 20 سالی که کارخانه مشغول بکار است عمده قطعات بومی‌سازی شده است. البته بخشی از قطعات که مربوط به بخش‌های ویژه‌ای از کارخانه است را از سازندگان اصلی خریداری می‌شود. خوشبختانه مشکل ویژه‌ای در این باره وجود ندارد و بیشتر قطعات در داخل بومی‌سازی شده است.

وی با اشاره به طلب‌های این شرکت از المهدی و ایرالکو گفت 50 درصد از طلب‌های گذشته از سوی این 2 شرکت پرداخت شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد