آلومینیوم و مس

کسری عرضه و ورود دوباره چینی ها به بازار عامل رشد قیمت مس عنوان شد

کسری عرضه و ورود دوباره چینی ها به بازار عامل رشد قیمت مس عنوان شد
پایگاه خبری معدن نیوز- مهمترین علت رشد قیمت مس در طول هفته ای که گذشت کسری عرضه بود که با عواملی چون بازگشت چینی ها به بازار تقویت شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بررسی بازار هفته گذشته مس در بورس فلزات لندن، حاکی از رشد 3.3 درصدی قیمت و افت 9 هزار و 700 تنی موجودی انبار مس است. مهمترین علت رشد قیمت را می‌توان، عوامل بنیادی بازار یعنی کسری عرضه دانست که با عواملی چون بازگشت چین به بازار بعد از یک هفته تعطیلات و رشد سرمایه‌گذاری فعالان چینی در بازار این فلز سرخ، تقویت شد. در حال حاضر، سطح 7 هزار دلار بر تنی قیمت مس، یکی از سطوح روانی بازار به‌شمار می‌رود که شکست آن، به‌معنای گذر بازار از وضعیت تکنیکال به فاندامنتال (بنیادی) خواهد بود.

روز دوشنبه بعد از پایان تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین، قیمت مس با کاهش 0.5 درصدی همراه بود. این در حالی است که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، با کاهش 2 هزار و 450 تنی مواجه شد. شایان ذکر است که عرضه مس پیش از آغاز تعطیلات چین، با توجه به کاهش بیش از 100 هزار تنی موجودی مس انبارهای بورس شانگهای کمتر از تقاضای بازار چین بود. این امر را می‌توان یکی از دلایل افت قیمت در اولین روز کاری هفته گذشته دانست. میزان حواله‌های ابطال شده مس در بورس لندن، طی روز دوشنبه، حدود 2 هزار و 600 تن بود.

شاخص ارزش دلار در ابتدای هفته مانند انتهای هفته پیش از آن کاهش داشت و با افت 0.15 درصدی به 93.5 واحد رسید؛ اما باعث رشد قیمت مس نشد. قیمت نفت خام برنت نیز، با کاهش 0.5 درصدی با مبلغ حدود 55.23 دلار به‌ازای هر بشکه معامله شد. از جمله داده‌های منتشر شده در این روز، می‌توان به شاخص تولید مرکب سایکسین که بیانگر وضعیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی است اشاره کرد. این شاخص برای ماه سپتامبر برابر با 51.4 گزارش شد که به حداقل 3 ماه اخیر چین رسید. این شاخص برای ماه آگوست، برابر با 52.4 گزارش شده بود.

روز سه‌شنبه، قیمت مس با رشد 0.5 درصدی نه‌تنها افت روز گذشته خود را جبران کرد بلکه اندکی نیز بالاتر نشست. از جمله عوامل رشد قیمت در این روز، افت ارزش دلار، کاهش ذخایر انبار و آغاز وضعیت خرید با ورود سرمایه‌گذاران چینی به بازار بود. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، افت یک هزار و 125 تنی داشت. وضعیت بازار فلزات پایه در این روز به‌طور کلی با آغاز سرمایه‌گذاری توسط فعالان چینی، رو به رشد بود. شاخص ارزش دلار طی روز سه‌شنبه به 93.10 واحد رسید که افت 0.43 درصدی را پشت سر گذاشت.

همچنین قیمت نفت خام برنت نیز با افزایش 0.7 درصدی و رسیدن به قیمت 56.16 دلار به‌ازای هر بشکه، در افزایش قیمت مس بی‌تأثیر نبود. روز سه‌شنبه در حوزه اروپا، داده‌های تولید صنعتی ماه آگوست فرانسه نیز منتشر شد که با کاهش 0.3 درصدی همراه بود. این در حالی بود که پیش‌بینی‌ها انتظار رشد 0.4 درصدی این شاخص فرانسه را داشتند. در مقابل، رشد تولید صنعتی ایتالیا در همان ماه، افزایش بیش از حد انتظار و برابر با 1.2 درصد بود. تولید صنعتی انگلستان نیز رشد 0.2 درصدی داشت.

روز چهارشنبه، قیمت مس همچنان به روند صعودی خود از روز گذشته ادامه داد و رشد 0.7 درصدی را در بازار بورس فلزات لندن به ثبت رساند. تضعیف بیشتر ارزش دلار، افت موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن و نگرانی بازار از کسری عرضه تا پایان سال، از مهمترین علل رشد قیمت در این روز بودند. شاخص ارزش دلار آمریکا طی روز چهارشنبه با افت 0.29 درصدی به 92.83 واحد رسید. کاهش موجودی انبارهای بورس لندن نیز در این روز برابر با 2 هزار و 950 تن گزارش شد که میزان حواله‌های ابطال شده در پایان روز به 5 هزار و 925 تن رسید.

روز پنج‌شنبه، با افت مجدد موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن به‌حدود 285 هزار تن، نگرانی بازار از کسری عرضه بیشتر شد؛ چرا که بیش از 90 درصد از کسری عرضه حادث شده در نیمه نخست سال جاری، در آخرین ماه این دوره، یعنی ماه ژوئن به وقوع پیوست. قیمت مس در این روز از مرز 6 هزار و 800 دلار بر تن گذشت و وضعیت کانتنگو در بازار با رشد قیمت 3 ماهه بورس لندن تشدید شد و به‌حدود 40 دلار به‌ازای هر تن رسید. تحلیل تکنیکال بازار خبر از سطح 7 هزار دلار بر تن به‌عنوان سطح مقاومتی می‌دهد که به‌نظر می‌رسد بازار به سمت بررسی این سطح مقاومتی است.

گفتنی است که تولید مس و روی پرو در ماه آگوست با افزایش همراه بود؛ اما این از میزان نگرانی فعالان بازار نسبت به عدم دسترس‌پذیری کنسانتره و کسری عرضه مس تا پایان سال جاری نکاست. بالاخره بعد از 3 روز کاهش، شاخص ارزش دلار طی روز پنجشنبه به‌میزان 0.08 درصد تقویت شد و به‌حدود 92.90 واحد رسید. در مقابل، قیمت نفت خام برنت، با کاهش 0.08 درصدی به‌حدود 56.62 دلار به‌ازای هر بشکه رسید. میزان حواله‌های ابطال شده در بورس فلزات لندن طی روز پنج‌شنبه، حدود یک هزار و 425 تن گزارش شد.

روز جمعه، افزایش شمار سرمایه‌گذاران چینی در بازار مس، کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و توقف تولید مجتمع کنکات شرکت ریوتینتو، از جمله عوامل مؤثر بر تداوم رشد قیمت بودند. پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد تقاضای مس چین در نیمه دوم سال 2017 بوده و نگرانی فعالان بازار از کسری عرضه تا پایان سال جاری، سبب شده تا قیمت به‌طور صعودی رشد کند. از طرفی، بازار در حال رصد سطح مقاومتی 7 هزار دلار بر تن است و اگر قیمت با رشد شرایط بنیادی سطوح تکنیکال را بشکند و از مرز 7 هزار دلار بر تن عبور کند، شاهد تأثیر روانی قابل ملاحظه‌ای بر بازار مس خواهیم بود.

قیمت مس طی آخرین روز کاری هفته گذشته، با رشد 0.7 درصدی به سطح 6 هزار و 900 دلار بر تن نزدیک‌تر شد. موجودی انبارهای بورس لندن نیز در این روز کاهش 2 هزار و 100 تنی را تجربه کرد. روز جمعه، شاخص ارزش دلار باز هم افزایش یافت و به 92.92 واحد رسید. قیمت نفت نیز هم‌راستا با مس و بدون توجه به ارزش دلار، رشد 1.46 درصدی را پشت سر گذاشت و با قیمتی معادل 57.22 دلار به‌ازای هر بشکه معامله شد. نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن را برای یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد.

با توجه به نمودار 1، به‌طور کلی طی هفته گذشته، قیمت مس رشد قابل ملاحظه 3.3 درصدی را پشت سر گذاشت و نزدیک به 9 هزار و 700 تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد. رشد تقاضای مس در کشورهایی نظیر چین، هند و کشورهای آسیای شرقی، یکی از مهمترین علل رشد قیمت تا پایان سال خواهد بود؛ چرا که بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس از نیمه نخست سال، بازار مس معدنی با کاهش 2 درصدی تولید و بازار مس تصفیه شده با کسری 75 هزار و 500 تنی عرضه مواجه بود. تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بازار مس، امیدوارند تا قیمت سطح مقاومتی 7 هزار دلار را بشکند و اندکی از ارزش از دست رفته خود طی سالیان گذشته را بازیابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد