اقتصاد و صنعت

معافیت ۶ هزار صادرکننده، از عرضه ارز در سامانه نیما

معافیت ۶ هزار صادرکننده، از عرضه ارز در سامانه نیما
پایگاه خبری معدن نیوز - وزیر صنعت، معدن و تجارت از معافیت ۶ هزار صادرکننده کشورمان، از عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رضا رحمانی گفت: 6 هزار صادر کننده از 8 هزار صادرکننده کشور که درآمدی کمتر از یک‌میلیون دلار داشتند از عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما معاف شدند و تنها 2 هزار صادرکننده که درآمد بیش از یک میلیون دلار داشتند ملزم به عرضه ارز در این سامانه شدند.

وی افزود: بخشی از نیازهای صنعتی کشور هم از این درآمدهای ارزی تامین می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همانند زمان دفاع مقدس همه باید برای حفظ این سنگرها تلاش کنند، گفت: تامین نقدینگی یکی از مهمات این جنگ است و بانک‌ها در اولویت تامین این مهمات هستند.

وی افزود: دشمن از طریق اعمال تحریم‌ها و با سخت‌کردن شرایط فعالیت تولیدی و تسهیل تجارت کالاهای لوکس، درصدد خالی کردن خزانه کشور ما و افزایش فاصله طبقاتی بود و برای مقابله با دشمن، نیازمند روحیه جهادی همانند زمان دفاع مقدس هستیم.

رحمانی تصریح کرد: دولت پس از تامین کالاهای اساسی، اولویت خود را تامین مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید قرار داده است، ارز حاصل از صادرات واحدهای پتروشیمی، فولاد و مس برای تداوم تولید واحدهای تولیدی تزریق می شود.

وی ادامه داد: حفظ و تثبیت اشتغال، اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. هر چند بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی از خارج تهیه می شود، اما در زمینه مواد اولیه شیمیایی، مس و آلومینیوم بیش از نیاز کشور تولید می کنیم و مشکلی وجود ندارد.

رحمانی پیش از این نیز از جلسات مستمر سرانه سه قوه برای کمک به بخش تولید خبر داد و اظهار داشت: امروز ظرفیت خوبی از جلسات سران قوا در اختیار ما هست که می توانند قوانین مخل تولید را در جهت تسهیل گری و حمایت از تولید داخلی اصلاح کنند.

وی که در مراسم افتتاح فاز نخست کارخانه ذوب نورد توانا رام سخن می گفت، افزود: قانون، مصوبه و بخشنامه برای حمایت از تولید کم نداریم و مهمترین استناد ما برای حفظ و حمایت از تولید داخلی، فرمایشات مقام معظم رهبری است و هیچ محدودیتی برای حمایت از کالاهای ساخت داخل نداریم و هر جا قوانین و مقرراتی تسهیل گر و متناسب با شرایط روز کشور نیست دولت برای رفع آنها اعلام آمادگی کرده است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های بلا استفاده و حفظ و باز فعال سازی واحد های تولیدی در کشور ضروری است و این درخواست ما از همه مسئولان است که به عنوان نصب العین خود قرار دهند.

وی افزود: دستورالعمل شرعی و اداری وجود دارد که هرکجا تولید هست، برای حفظ تنظیم بازار و برای دسترسی آسان مردم و با قیمت مناسب به کالاهای با کیفیت، تلاش کنند.

در این مراسم، فاز نخست کارخانه ذوب نورد توانا رام با ظرفیت سالانه تولید 240 هزار تن شمش فولادی ساختمانی و با سرمایه گذاری ارزی 1.5 میلیون دلار و سرمایه گذاری ریالی 240 میلیارد ریال افتتاح شد. بهره برداری از فاز نخست کارخانه مذکور برای 70 نفر به طور مستقیم و 100 نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

پیش بینی می شود بعد از افتتاح فاز چهارم این واحد تولیدی، سالانه 400 هزارتن محصولات نوردی و 280 هزار تن شمش فولادی تولید کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد