سنگ آهن و ذغال سنگ

کاهش ۲۳.۵ دلاری قیمت گندله در یک ماه گذشته

کاهش ۲۳.۵ دلاری قیمت گندله در یک ماه گذشته
پایگاه خبری معدن نیوز - پرمیوم گندله امکان کاهش بیشتر داشته و با توجه به تاثیری که بر بهای سنگ آهن دارد، قیمت هر تن سنگ آهن را در ماه نوامبر به طرف ۷۰ دلار سوق خواهد داد.
  بزرگنمايي:

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ اهن به معدن نیوز گفت: در یک ماه گذشته کاهش قیمت بیلت حدود 30 دلار بوده است و این 30 دلار اولین اثر را در قیمت گندله و کاهش آن گذاشته است به طوری که پرمیوم یا پاداش گندله روز گذشته (20 نوامبر) 61 دلار بود درحالی که هفته گذشته 67 دلار و ماه گذشته 84.5 دلار بوده است و این به معنای کاهش متوسط 6 دلار در هر هفته می باشد.

وی افزود: در واقع پرمیوم گندله ظرف یک ماه با کاهش 23.5 دلاری همراه شد و از 84.5 دلار به 61 دلار رسید و این پرمیوم 20 نوامبر سال قبل 56 دلار بود. این روند گویای این موضوع است که پرمیوم گندله امکان کاهش بیشتر 5 دلاری و رسیدن به سطح قیمت سال گذشته را دارد.

جعفری طهرانی ادامه داد:کاهش شدید و هیجانی قیمت گندله در یک ماه گذشته باعث شده است برخی محموله های گندله صادراتی ایران که هم اکنون در دریا بوده و حتی بعضی از آنها به مقصد رسیده اند، بدون مشتری بمانند، لذا توصیه می شود صادرکنندگان گندله محتاطانه تر عمل کنند.

وی تاکید کرد: تاثیر این کاهش قطعا بر روی سنگ آهن نیز منتقل خواهد شد چراکه کاهش قیمت فولاد سوددهی فولادسازان را کم کرده و به نسبت آن، صنایع بالادستی نیز این کاهش را تجربه خواهند کرد. بنابراین کاهش قیمت کنسانتره 65 درصد و سنگ آهن 62 درصد دور از انتظار نیست و حتی دیروز هم شاهد کاهش حدود 2 دلاری نرخ ها بودیم و پیش بینی می گردد این روند کاهشی برطرف 70 دلار متاسفانه تداوم داشته باشد.

کارشناس بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد به پیش بینی سه هفته قبل و تقریبا اوایل نوامبر خود درباره کاهش قیمت های سنگ آهن اشاره کرد و گفت: همانگونه که پیش تر پیش بینی شد در دهه پایانی نوامبر قیمت سنگ آهن به زیر 74 دلار رسید و روز گذشته قیمت هر تن سنگ آهن 62 درصد به کمتر از 74 دلار و حدود 73.5 دلار رسید.

جعفری طهرانی در خاتمه تصریح کرد: این کاهش قیمت به طرف 70 دلار پیش می رود و متوسط قیمت سنگ آهن ماه نوامبر در عدد 72 تا 73 دلار بسته خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد