اقتصاد و صنعت

بازتاب سه تصمیم مهم شریعتمداری در وزارت کار

بازتاب سه تصمیم مهم شریعتمداری در وزارت کار
پایگاه خبری معدن نیوز- شریعتمداری از زمان حضورش در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی سه تصمیم مهم گرفته است؛‌ تصمیماتی که در همین مدت کوتاه بازتاب گسترده‌ای را در بین عموم مردم و جامعه مخاطب این وزارتخانه به دنبال داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در روزهای اخیر بازتاب انتشار اسامی اعضای هیات مدیره شرکتهای تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ضرب الاجل یک هفته‌ای برای حذف مدیران چند شغله از هیات مدیره شرکتهای تابع تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی موجی از امیدواری را در میان آحاد جامعه و گروههای مختلف به ویژه کارگران به راه انداخته است. این وعده‌ای بود که شریعتمداری هنگام اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی داد و گفت که در صورت تصدی، کلیه معاملات در صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را شفاف‌سازی و به طور مکشوف در اختیار مردم قرار می‌دهد.

او اصل شفافیت و فسادستیزی را جزو برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهور برشمرد و اعلام کرده بود که خود را مکلف به ایجاد شفافیت به عنوان پایه برخورد با فساد می‌داند و تمام اهتمام خود را برای اجرای شفافیت در وزارت کار به کار می‌گیرد. وزارت کار هم با انتشار لیست اعضای هیات مدیره شرکتهای تابعه وعده وزیر را عملی کرد، اسامی مدیران را در دسترس عموم قرار داد و اعلام کرد که اطلاعات منتشره را به صورت مداوم تکمیل و به روزرسانی خواهد کرد.

در این رابطه هادی ابوی ـ فعال حوزه کار ـ در گفت‌وگو با ایسنا، ضرب الاجل یک هفته‌ای وزیر کار برای حذف مدیران چند شغله را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در مباحث مدیریتی و علم مدیریت، تجربه و عمل حرف اول را می‌زند و از آقای شریعتمداری به عنوان فردی اجرایی، فنی و کارکرده در بخشهای مختلف صنعتی و مدیریتی انتظار می‌رود تا در جهت عمل به وعده‌ها گام بردارد.

او می‌گوید: در حوزه کارگری آنچه که اکنون از وی می‌بینیم، به طور نسبی تحقق یافته و اقداماتی که از زمان شروع به کار در وزارتخانه به دست گرفته تاحدودی محقق شده است. شریعتمداری در اولین گام اسامی اعضای هیات مدیره و مدیران چند شغله در شرکتهای تابعه وزارت کار را منتشر کرد و در گام دوم به مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دستور داد که ظرف مهلت یک هفته لیست مدیرانی که باید حذف شوند، تهیه کنند و پیگیر این کار است.

ابوی می‌افزاید: بارها درخواست ‌کردیم اسامی هیات مدیره "شستا"را علنا منتشر کنند ولی گوش شنوایی نبوده است و اگر امروز چنین اتفاقی را شاهد هستیم، نشان می‌دهد که نمی‌توان مطالبه جامعه برای روشنگری و شفاف سازی را نادیده گرفت.

این فعال حوزه کار خاطرنشان کرد: زمانی که شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد، او را برای تصدی این وزارتخانه مناسب نمی‌دیدند و می‌گفتند اشراف چندانی به حوزه کار و رفاه ندارد ولی علیرغم هجمه‌هایی که وارد کردند، او با شناخت کافی و مطالعه به این حوزه وارد شد و در جلساتی که در بحث دستمزد و معیشت کارگران داشتیم، از حل موضوعات و دغدغه های کارگری استقبال کرد.

ابوی افزود: وزیر کار در روز اولی که در وزارت کار مستقر شد، با گروههای کارگری، کارفرمایی، بازنشستگان و تشکل‌های مردم نهاد تشکیل جلسه داد تا نشان دهد به تعامل با تشکل ها و شنیدن صدای گروهها و رعایت سه جانبه گرایی پایبند است و سومین گام را یک هفته بعد با تشکیل جلسه شورای عالی کار برداشت و پیشنهاد ازسرگیری جلسات کمیته دستمزد را خودمطرح کرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صفنی کارگران با اشاره به نگاه مثبت وزیر کار برای ترمیم مزد کارگران ابراز امیدواری کرد که به این خواسته به حق و قانونی کارگران تا قبل از پایان سال جامه عمل پوشانده شود.

اقدام شریعتمداری هرقدر هم که به مذاق عده‌ای خوش نیاید، حرکتی است که در راستای اصل شفاف‌سازی آغاز شده و مصداق بارز شفاف‌سازی و فسادستیزی است؛ دست کم بازتاب مثبت و گسترده این تصمیم در فضای عمومی بیانگر درستی و به هنگامی این اقدام در راستای پاسخگویی به مطالبات به حق مردم برای ایجاد شفافیت هرچه بیشتر بوده است. بر این اساس شایسته است که صندوق‌ها و شرکت های تابع وزارت کار از حالا به دور از تمام مسایل سیاسی توان خود را در جهت حمایت از سرمایه کارگران و ذینفعان خود به کار گیرند. سایر دستگاه ها،‌ سازمان ها و نهادها هم این منش و روش را الگو قرار داده و از اختیارات خود به نحو شایسته بهره‌برداری و در راستای اصل شفاف‌سازی در زیرمجموعه‌های خود حرکت کنند. سازمان بازرسی، نهادهای اجرایی، دستگاههای نظارتی، تقنینی و قضایی نیز باید ضمن نظارت عالی بر این جریان، این مسیر را تا رسیدن به سرمنزل مقصود و هدف نهایی همراهی و حمایت کنند.

هم اکنون اسامی اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت های تابع و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعم از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد،‌ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، سازمان تامین اجتماعی و بانک توسعه تعاون در سایت رسمی وزارت کار قرار دارد.

شریعتمداری وزیری است که تاکنون نشان داده اهل تعامل و گفت وگو با همه گروه ها است، از انتقاد واهمه ندارد،‌ به وعده‌ای که می‌دهد پایبند است، حرف ها و توصیه‌ها را می‌شنود، اما تصمیم آخر را خودش می‌گیرد. او فردی اجرایی است که در دولت نفوذ بالایی دارد و در گروه های مخالف هم مقبولیت هایی برای مدارا دارد. اگر چه او در زمان تصدی‌اش در وزارت صنعت، معدن و تجارت، در یک نشست خبری از انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی انتقاد کرد و آن را به مثابه جنگ با بخش خصوصی دانست، اما با به دست گرفتن سکان وزارت کار نشان داد که در انتشار اسامی چندشغله‌های زیرمجموعه‌های وزارتخانه متبوعش اصلا دست بسته نیست و بی پروا و الوعـده وفـا حرکت می کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد