اقتصاد و صنعت

صادرات غیر نفتی از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرد

صادرات غیر نفتی از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرد
پایگاه خبری معدن نیوز- بررسی ها نشان می دهد صادرات غیر نفتی ایران در سالجاری از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲/۵ درصد رشد یافته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری از مرز 30 میلیارد دلار هم فراتر رفته که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12/5 درصد افزایش یافته است.
همچنین طی هفت ماهه سال‌جاری 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی به ارزش 5 میلیارد و 343 میلیون دلار وارد کشور شده است.
ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم ازجمله کالاهای اساسی هستند که طی هفت ماهه سال‌جاری وارد کشور شده‌اند.
بنابراین گزارش، ذرت در صدر کالاهای اساسی وارد شده قرار دارد که به میزان 4 میلیون و 766 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 118 میلیون دلار وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است.
دانه‌های روغنی با حجم یک میلیون و 788 هزار تن و به ارزش 924 میلیون دلار وارد کشور شده است و از نظر ارزشی 22 درصد افزایش داشته است. برنج رتبه دوم را در لیست واردات کالای اساسی دارد و به میزان 964 هزار تن به ارزش 990 میلیون دلار وارد شده است.
دانه‌های روغنی با حجم یک میلیون و 788 هزار تن و به ارزش 924 میلیون دلار در ردیف سوم کالای اساسی جای گرفته و از نظر ارزشی 22 درصد افزایش داشته است.
دارو در ردیف چهارم لیست مذکور قرار گرفته که میزان واردات آن 4 هزار و 852 تن به ارزش 605 میلیون و 565 هزار دلار بوده است.روغن‌های خوراکی از دیگر کالاهای اساسی است که رتبه پنجم در لیست کالاهای اساسی را داراست، به میزان 651 هزار و 202 تن به ارزش 539 میلیون دلار وارد کشورمان شده است.
در گزارش گمرک ایران آمده است؛ روزانه بیش از 4 هزار اظهار در گمرکات صورت می گیرد و فقط توقف 2 درصد از کالاها در گمرک بیش از معمول است و 90 درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند در کمتر از سه روز ترخیص می شوند.
همچنین خدمات شبانه روزی و 24 ساعته گمرک در شرایط ویژه اقتصادی به کالاهای اساسی در گمرکات مهم کشور صورت می گیرد و روند ترخیص این کالاها به صورت لحظه ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد