آلومینیوم و مس

ابراز امیدواری صاحب نظران نسبت به افزایشی بودن قیمت فلز سرخ در سال ۲۰۱۹

ابراز امیدواری صاحب نظران نسبت به افزایشی بودن قیمت فلز سرخ در سال ۲۰۱۹
پایگاه خبری معدن نیوز - هفته مس آسیا ۲۰۱۸ امسال نیز توسط مؤسسه مطالعات مس و معدن (سسکو) سیزدهم تا پانزدهم نوامبر (۲۲-۲۴ آبان) در شانگهای چین برگزار شد. پیش‌بینی آینده بازار مس یکی از محورهای اصلی این رویداد بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، چهاردهمین گردهمایی هفته مس آسیا با حضور بیش از 1800 شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان برگزار شد. آینده بازار مس با نگاه به تنش تجاری بین چین و ایالات متحده امریکا از محورهای این رویداد بین‌المللی بود که هر سال توسط مؤسسه مطالعات مس و معدن (The Center for Copper and Mining Studies (CESCO برگزار می‌شود.

در این رویداد صاحب‌نظران نسبت به افزایشی بودن قیمت مس در سال 2019 ابراز امیدواری کردند؛ Xiaohong Wang، رئیس تحقیقات معدن و فلز مؤسسه مطالعاتی Engelhart Commodities Trading Partners ازجمله این صاحب‌نظران بود. به گفتۀ او در کوارتر اول سال آینده میلادی باید منتظر افزایش قیمت فلز سرخ بود. Wang دلیل این افزایش قیمت را کمبود ذخایر مس تصفیه‌شده در سطح بین‌المللی و بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان عنوان کرد.

رئیس تحقیقات معدن و فلز مؤسسه مطالعاتی ECTP همچنین افزود: در هفته ابتدایی ماه نوامبر قیمت فلز مس در LME کاهشی بود و فلز سرخ بین 6000-6100 دلار در هر تن معامله شد. این کاهش قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که عوامل حمایت‌کننده از افزایش قیمت مس مانند کمبود عرضه همچنان پابرجاست. بنابراین باید برای سه‌ماهه نخست سال 2019 منتظر افزایش قیمت‌ها بود. کاهش فعلی نتیجه تنش تجاری بین چین و امریکا و نگرانی‌های ناشی از آن است.

از دیگر محورهای هفته مس آسیا 2018 نقش چین در آینده بازار مس بود. آخرین فعل و انفعالات بازار جهانی مس نشان می‌دهد حضور و نفوذ چین در بازار آینده فلز سرخ، در حال افزایش است. افزایش قابل توجه تعداد معامله‌های انجام‌شده توسط شرکت‌های چینی در مبادلات عمده مس طی دو سال گذشته شاهدی بر این مدعاست.

چین همچنین از هم‌اکنون در حال افزایش سرمایه‌گذاری در معادن مس خارج از کشور است تا نیاز خود به کنسانتره در آینده را جبران کند و شرکت‌های بزرگی مثل جیانگشی کاپر قدم‌های جدی در این زمینه برداشته‌اند. Xu Yuanfeng، مدیر تجارت و بازرگانی کمپانی جیانگشی کاپر در هفته مس آسیا 2018 با اعلام این‌که این کمپانی بیش از گذشته در حال خرید مستقیم کنسانتره از معادن مس است، گفت: در راستای برنامه‌ریزی استراتژیک برای آینده، در حال کار با معادن مس در سطح جهان هستیم تا از نظر خوراک موردنیاز ذوب با مشکل مواجه نشویم. اگرچه به‌خاطر کاهش عیار ماده معدنی و کمبود عرضه تأمین خوراک موردنیاز با چالش روبه‌رو شود به همین دلیل ما تلاش کرده‌ایم در کنار استفاده از کنسانتره معادن مس جهان، به استفاده بیشتر از قراضه نیز توجه داشته باشیم.

امریکای جنوبی و آفریقا مقاصد شرکت‌های چینی برای تأمین کنسانتره مورد نیاز خود هستند. اتفاقی که باعث افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید توسعه‌ای خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد