اقتصاد و صنعت

گاز دومین منبع بزرگ انرژی جهان می‌شود

گاز دومین منبع بزرگ انرژی جهان می‌شود
پایگاه خبری معدن نیوز- آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به اقدامات برای کاهش آلایندگی، پیش‌بینی کرد گاز طبیعی از زغال سنگ به عنوان دومین منبع انرژی بزرگ جهان تا سال ۲۰۳۰ سبقت خواهد گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، این نهاد در گزارش "دورنمای انرژی جهان 2018" اعلام کرد تقاضا برای انرژی در فاصله سال 2017 تا 2040 با فرض بهینه‌تر شدن مصرف انرژی، بیش از یک چهارم رشد خواهد کرد اما بدون بهبود بهینگی، رشد دو برابری خواهد داشت.
بر اساس"دورنمای انرژی جهان 2018"، تقاضای جهانی برای گاز 1.6 درصد در سال تا سال 2040 رشد خواهد کرد و 45 درصد بالاتر از میزان فعلی خواهد بود.
این برآورد بر مبنای سناریوی "سیاست‌های جدید" آژانس بین‌المللی انرژی است که مقررات و سیاست‌ها به منظور کاهش آلایندگی و مبارزه با تغییرات جوی را به حساب آورده است. این سیاست‌ها همچنین بهینگی بیشتر در مصرف سوخت، ساختمانها و عوامل دیگر را فرض کرده است. در "سناریوی سیاست‌های جدید"، گاز طبیعی سریعترین رشد را در میان سوخت‌ها دارد و تا سال 2030 از زغال سنگ پیش افتاده و دومین منبع بزرگ انرژی پس از نفت می شود.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چین که در حال حاضر بزرگترین واردکننده نفت و زغال سنگ در جهان است، به زودی بزرگترین واردکننده گاز شده و وارداتش تا سال 2040 به سطح واردات اتحادیه اروپا نزدیک می‌شود.
بر اساس محاسبات رویترز بر مبنای آمار گمرکی چین، این کشور از ژاپن به عنوان بزرگترین واردکننده گاز جهان سبقت گرفته است.
با وجود اینکه چین سومین کاربر بزرگ گاز طبیعی جهان پس از آمریکا و روسیه است اما حدود 40 درصد از گاز مورد نیاز خود را وارد می‌کند.
اقتصادهای نوظهور در آسیا در حدود نیمی از رشد تقاضای جهانی گاز سهم خواهند داشت و سهم آنها از واردات ال ان جی تا سال 2040 دو برابر شده و به 60 درصد می‌رسد.
آمریکا در 40 درصد از رشد تولید گاز تا سال 2025 سهم خواهد داشت.
تقاضای جهانی برای برق 2.1 درصد در سال رشد خواهد کرد که عمدتا ناشی از رشد استفاده در اقتصادهای در حال توسعه خواهد بود. برق یک چهارم از انرژی مورد استفاده از سوی کاربران نهایی مانند مصرف کنندگان و صنعت تا سال 2040 را تشکیل می‌دهد.
موقعیت زغال سنگ و تجدیدپذیرها در سبد تولید انرژی جابجا می‌شود. سهم زغال سنگ از حدود 40 درصد فعلی به یک چهارم در سال 2040 کاهش خواهد یافت در حالی که سهم تجدیدپذیرها از یک چهارم فعلی به بیش از 40 درصد می‌رسد.
در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: انتشار دی اکسید کربن حاصل از انرژی همچنان رشد خواهد کرد اما روند رشد آن آهسته می‌شود و تا سال 2040 روند ثابتی پیدا می‌کند. میزان انتشار دی اکسید کربن از سطح سال 2017 به میزان 10 درصد رشد خواهد کرد و به 36 گیگاتن در سال 2040 می‌رسد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد