اقتصاد و صنعت

شکایت ایران از آمریکا؛ این بار در لندن

شکایت ایران از آمریکا؛ این بار در لندن
پایگاه خبری معدن نیوز- چند روز پس از آغاز دور نهایی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داده که نماینده کشورمان در IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) رسما شکایتی علیه این تصمیم یکجانبه ارائه خواهد کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در شرایطی که اتحادیه اروپا، چین، روسیه و تقریبا تمامی کشورهای دنیا اعلام کردند که ایران پایبندی خود به برجام را به طور کامل ثابت کرده و از تحریم‌های جدید تبعیت نمی‌کنند، اما فشارهای بین‌المللی دولت ایالات متحده باعث شده برخی محدودیت‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی از جمله عرصه دریایی علیه ایران شکل گیرد.

چند روز پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، بزرگترین لاینر بین‌المللی جهان اعلام کرد که از آب‌های ایران خارج خواهد شد و پس از آن نیز تعدادی از شرکت‌های بیمه و رده‌بندی اعلام کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا، امکان تداوم همکاری با ایران را نخواهند داشت.

دولت ایالات متحده نیز گفته که به جز بندر چابهار، سایر بنادر ایران وارد تحریم‌های جدید می‌شوند و شرکت‌هایی که در این بخش‌ها با ایران همکاری کنند، از سوی این دولت جریمه خواهند شد. به دنبال این اتفاق، ایران گزارش و شکایتی را مستند به قوانین بین‌المللی آماده کرده که طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در روزهای آینده از سوی نماینده ایران در لندن ارائه خواهد شد.

محمد راستاد این را نیز گفته که هیچ کشوری در تحریم‌های جدید با آمریکا همراهی نمی‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که در اجلاس پیش روی سازمان IMO حمایت قابل توجهی از ایران صورت گیرد.

اروپا دروازه‌های جدید باز کند

در این رابطه سعید ایزدیان - معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان اثرگذاری احتمالی شکایات ایران از آمریکا در IMO توضیح داد: سازمان IMO به عنوان سازمانی زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند که این موضوع در یک بعد برای ایران مثبت و در بعد دیگر منفی خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به این که این سازمان تمامی قواعد و مقررات بین‌المللی در عرصه دریایی را وضع می‌کند، می‌توان انتظار داشت که با حمایت احتمالی از ایران دولت آمریکا در این عرصه نیز مجبور به دفاع انفرادی از خود شود، اما از سوی دیگر مشکل ما در تحریم‌ها مربوط به شرکت‌های بیمه و رده‌بندی می‌شود که باید برای آنها چاره‌ای اندیشید.

ایزدیان با بیان این که اروپا باید برای حمایت از ایران دروازه‌های جدید همکاری باز کند، گفت: یکی از این گزینه‌ها می‌تواند راه‌اندازی شرکت‌های بیمه جدید باشد که با دور زدن تحریم‌های آمریکا، مراودات دریایی با ایران را اجرایی کند و حتی اگر این شرکت‌ها بیمه شوند نیز می‌توان باز گزینه‌های جدید به وجود آورد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ایران از نظر دریایی جایگاهی غیرقابل کتمان در منطقه دارد و با توجه به این که اروپا اعلام کرده در برجام باقی خواهد ماند و حمایت خود از ایران را نیز حفظ می‌کند، باید دو طرف چاره‌ای بیندیشند تا این تحریم‌های یکجانبه نتواند به حرکت دریایی ایران لطمه‌ای وارد کند، زیرا در غیر این صورت اقتصاد ایران با مشکل مواجه می‌شود و به این ترتیب اثرگذاری برجام و صحبت‌های مطرح شده از سوی اروپایی‌ها از واقعیت فاصله خواهد گرفت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد