بورس

عقب نشینی شاخص کل بورس به جایگاه ۱۸۷ هزار واحدی

عقب نشینی شاخص کل بورس به جایگاه ۱۸۷ هزار واحدی
پایگاه خبری معدن نیوز - شاخص کل بورس که روز گذشته روند رو به رشد داشت، امروز (دوشنبه) با یک هزار و ۶۵۹ واحد کاهش در جایگاه ۱۸۷ هزار و ۷۷۸ واحدی قرار گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در معاملات امروز سه میلیارد و 240 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 11 هزار و 774 میلیارد ریال در 213 هزار و 960 نوبت داد و ستد شد؛ با اینکه حجم معاملات قابل توجه بود، اما اغلب شاخص‌های اصلی بازار سرمایه روند نزولی داشت.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 484 واحد عقب رفت و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 371 واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 262 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز با کاهش 2 هزار و 474 واحدی روبرو شد که بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت‌های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 4452 هزار و 37 واحد عقبگرد داشت اما شاخص بازار دوم با 611 واحد رشد روبرو شد.

در معاملات امروز نمادهای پارس (پتروشیمی پارس) و پارسان (نفت و گاز پارسیان) با رشد خود مانع از افت بیشتر شاخص کل بورس شدند اما در مقابل نمادهای وبملت (بانک ملت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فولاد (فولاد مبارکه)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) و کچاد (معدنی و صنعتی گل گهر) با افت خود شاخص کل بازار سرمایه را پایین آوردند.

هرچند در معاملات امروز، شاخص‌ها نزولی بود اما گروه شیمیایی در این دادوستدها مقام نخست را به دست آورد و گروه فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها در رتبه بعدی قرار گرفتند؛ گروه فلزات اساسی و خودرو در رده‌های چهارم و پنجم از نظر ارزش معاملات جای گرفت.

شاخص فرابورس (آیفکس) نیز در معاملات امروز هشت واحد افت کرد و در جایگاه 2 هزار و 102 واحدی قرار گرفت.

در بازار فرابورس، بیش از 972 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 6 هزار و 919 میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، شراز (پالایش نفت شیراز) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس)بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشند و نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، ذوب (ذوب آهن اصفهان) و دماوند (تولید برق دماوند) نیز بالاترین فشار منفی را وارد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد