معدن

رتبه چهارم ایران از نظر تعداد ثبت جهانی محصولات صنعتی و معدنی

رتبه چهارم ایران از نظر تعداد ثبت جهانی محصولات صنعتی و معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر رتبه بندی تعداد ثبت محصولات صنعتی و معدنی در مجامع بین المللی رتبه چهارم را داراست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سید مهدی صالحی افزود: تعداد محصولات صنعتی و معدنی ایران که از سال 89 تاکنون در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) به ثبت رسیده است به 60 محصول می رسد.
وی در خصوص ثبت جهانی خلیج فارس در سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: از این پس این خلیج رسماً به نام خلیج فارس نامیده می شود و هیچ کشوری و یا دولتی و یا سازمانی نمی تواند بر اساس قوانین بین المللی، خلیج فارس را به اسم دیگری نامگذاری کند.
صالحی با بیان اینکه فرآیند انجام کار حدود 2 سال پیش با تنظیم گزارش کارشناسی و مستندات مربوطه و اظهارنامه آغاز شد افزود: پرونده این موضوع بر اساس قانون الحاق دولت ایران به موافقتنامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدأ و ثبت جهانی آن که در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و همچنین قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) که در سال 1380 به تصویب مجلس رسیده است این کار انجام شده است.
وی در خصوص پیشوند «مروارید» برای ثبت جهانی نام خلیج فارس نیز گفت: اگر ما می خواستیم به تنهایی خلیج فارس ایران را ثبت جهانی کنیم، موضوع سیاسی می شد و بعد سیاسی می گرفت و بر روی فرآیند ثبت جهانی تأثیرگذار بود، پیشوند «مروارید» در ابتدای خلیج فارس قرار داده شد و به نوعی کار ثبت آن تسهیل و سیاست زدایی از آن می شد تا در فضای غیر سیاسی به ثبت جهانی برسد.
صالحی اضافه کرد: در این مرحله 6 محصول دیگر نیز از محصولات مهم و صادراتی ایران به ثبت جهانی رسیده است که شامل؛ سنگ تِراورتِن محلات، انجیر استهبان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسید.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی محصولات صنعتی و معدنی با ثبت فرش دستباف در سال 89 آغاز شد گفت: ما توانستیم 29 منطقه فرش ایران را در سازمان جهانی وایپو به ثبت جهانی برسانیم و پس از آن کالاهایی از جمله برخی محصولات کشاورزی و معدنی در دستور کار ثبت جهانی قرار گرفت که از جمله؛ زعفران ایران، پسته دامغان، پسته رفسنجان، خاویار ایران، عسل ایران و 5 نوع خرمای ایران و بسیاری از کالاهای مهم و صادراتی که در بازارهای جهانی و بین المللی جایگاه تجاری و اقتصادی دارند به ثبت رسیده است.
صالحی افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری، جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 میلادی با ثبت جهانی 19 محصول، رتبه نخست را در جهان کسب کرده است.
وی اضافه کرد: سازمان واپیو از سازمان های زیر نظر سازمان ملل متحد است و هر محصولی بر اساس منطقه جغرافیایی و در آن حوزه منطقه جغرافیایی به ثبت جهانی می رسد بنابراین در ثبت جهانی سازمان جهانی واپیو تحت عنوان ثبت جهانی اسامی مبدأ یا نشان جغرافیایی مطرح می شود که ویژگی های آن محصول با آن منطقه جغرافیایی منتسب می شود و به عبارت دیگر آن محصول با منطقه جغرافیایی خود به ثبت جهانی می رسد.

مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وقتی یک محصول منطقه ای ثبت جهانی می شود در واقع اصالت آن دربازارهای بین المللی و جهانی حفظ می شود و آن کالا یا محصول در آن منطقه همواره با نام ایران مطرح می شود و کسی نمی تواند از آن عنوان سوء استفاده کند و اصالت آن همواره برای ما حفظ خواهد شد.
سید مهدی صالحی در خصوص ثبت محصولات صنعتی نیز افزود: ما اولویت خود را به محصولات راهبردی و مهم صادراتی دادیم و براساس میزان صادرات در نظر می گیریم که چقدر صادرات آن محصول است تا با این ثبت جهانی موقعیت اقتصادی و تجاری آن محصول در بازارهای بین المللی حفظ شود.
وی گفت: در ادامه کار به محصولات معدنی، صنعتی و فناورانه در دستور کار است که به ثبت جهانی برسد.
صالحی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به ثبت جهانی محصولات و صنایع آیا تاکنون سوء استفاده هایی از جانب کشورهای دیگر از این محصولات شده است یا خیر گفت: سوء استفاده از جایگاه و نام تجاری فرش ایران در بازارهای جهانی در گذشته صورت می گرفت اما از زمانی که مناطق مختلف فرش ایران به ثبت جهانی رسیده این امکان وجود ندارد و اگر کشوری بخواهد از عنوان فرش ایران استفاده کند که گاهی بعضی کشورها این کار را انجام داده اند یا تلفیقی از ایران و کشور خود را مطرح کرده اند، ما می توانیم براساس سند ثبت جهانی که در اختیار داریم در سازمان جهانی مالکیت فکری شکایت کنیم در کشوری که این اقدام را انجام داده است در دادگاه موردنظر باید پاسخگو بوده و خسارت دهد.
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اینکه آیا شکایاتی تاکنون مطرح شده است افزود: هنوز شکایتی مطرح نشده و خوشبختانه از زمانی که این ثبت جهانی انجام شده پس از آن کشوری از نام ایران و یا نشان تجاری ایران سوء استفاده نکرده است.
وی گفت: وقتی پرونده ای به پروسه ثبت جهانی می رسد، بیش از یک سال در سازمان جهانی مالکیت فکری قرار گرفته و فرآیند کارشناسی دقیق بر روی آن انجام می شود. بعد از این فرآیند به کشورهای عضو معاهده لیسبون فرستاده می شود و این کشورها نیز بر روی این پرونده نظر می دهند و رد یا قبول آنها باید بر اساس مستندات باشد.
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: پرونده مجدد به سازمان جهانی مالکیت فکری ارجاع می شود و در آنجا پس از بررسی لازم، منجر به صدور سند می شود.
صالحی در خصوص ثبت نام خلیج فارس در سازمان جهانی مالکیت فکری با پیشوند «مروارید» نیز گفت: وقتی خلیج فارس در سند ثبت می شود و برای ایران نیز این اقدام صورت می گیرد بنابراین کشور دیگری نمی تواند نام دیگری بر روی آن بگذارد چرا که با این عنوان در سازمان وایپو به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: این نوع ثبت را ثبت حمایت از اسامی مبدأ و نشان جغرافیایی (GI) می گویند که محصول با منطقه مربوطه به ثبت می رسد و کسی نمی تواند بر روی آن منطقه نام دیگری بگذارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد