اقتصاد و صنعت

یک کارشناس تجارت بین الملل در گفت وگو با میزان؛

تجار به حمایت‌های دولت نیاز بیشتری دارند/ صادرات مواد خام معدنی باید کاهش یابد

تجار به حمایت‌های دولت نیاز بیشتری دارند/ صادرات مواد خام معدنی باید کاهش یابد
پایگاه خبری معدن نیوز -یک کارشناس تجارت بین الملل گفت: دولت باید طی اقداماتی، صادرات خام فروشی مواد معدنی را کاهش دهد و سعی بر افزایش صادرات کالا‌های فرآوری شده را داشته باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،  فرشید سیم بر انواع کالا‌های صادراتی را دو نوع دانست و مطرح کرد: صادرات در جهان به دو بخش تقسیم می‌شود بخش نخست صادرات کالا‌های صنعتی است، مانند وسایل نقلیه و آشپزخانه و از بخش دوم به عنوان کالا‌های سنتی یاد می‌شود که عمده‌ی آن‌ها فرش، خاویار و محصولات و فرآورده‌های کشاورزی است.
وی در مورد انواع کالا‌های صادراتی ادامه داد: نوع سومی از کالا‌های صادراتی نیز وجود دارد که از آن‌ها به عنوان کالا‌های معدنی یاد می‌شود، این نوع کالا‌ها که عمده‌ی آن‌ها نفت و گاز است به تازگی در حوزه‌ی صادرات نفوذ پیدا کرده اند، زیرا در گذشته مواد معدنی به صورت خام صادر نمی‌شد، بلکه فرآورده‌ی آن‌ها جزء کالا‌های صادراتی بود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد تا کالا‌های خام به دیگر کشور‌ها صادر نشود، تصریح کرد: سعی بر این بود تا کالای صادراتی پیش از صادر شدن به کالای نهایی تبدیل شود، زیرا ارز آوری توسط کالای نهایی بسیار با ارزش‌تر برای تجار و کشور بود.
سیم بر در ادامه افزود: این تصمیم تا سال‌های بعد از انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت تا اینکه ارزش ریال نسبت به ارز‌های دیگر کشور‌ها روند نزولی پیدا کرد و موجب شد تا تولید کنندگان توانایی تولید هرگونه کالایی را نداشته باشند و در نتیجه تصمیم به صادرات برخی مواد معدنی گرفته شد.
وی با ذکر این مطلب که با صادرات مواد معدنی نفوذ تجار ایرانی بر بازار‌های جهانی کاهش پیدا کرد اظهار کرد:، زیرا ارز حاصل از صادرات کالا‌های نهایی بسیار با ارزش‌تر از خام فروشی مواد معدنی است.
این کارشناس اقتصادی در خصوص مداخله‌ی دولت‌ها بر تجارت هر کشور متذکر شد: در جهان تمامی دولت‌ها مداخله‌های کم یا زیادی بر صادرات کشور هایشان داشته اند این روند و مداخله در کشورما بیش از حد نیاز است، همان گونه که دراصل تجارت بین الملل تعریف شده است، دولت‌ها باید حمایت‌هایی جهت تسهیل سازی در امور صادراتی برای تجار انجام دهند به عنوان مثال تخصیص تسهیلات کارآمد می‌تواند صادر کنندگان را تا حد زیادی یاری نماید.
سیم بر ادامه داد: یکی دیگر از کمک‌هایی که دولت باید برای تجار انجام دهد، معرفی و شناسایی بازار‌های جهانی و نیازهایشان به صادرکنندگان است.
وی کاهش مدت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور را یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین اقدامات دولت دانست و خاطر نشان کرد: دولت این تصمیم را در جهت هموار کردن راه تجار انجام داد، این اقدام دولت ضمن کمک به روند ارزآوری در کشور، اشتیاق تجار را برای صادرات کالا چندین برابر کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد