اخبار استان ها

فعالیت ۵۰ درصد معادن آذربایجان غربی/ وجود بیش از هزار محدوده اکتشافی در استان/ ۲۷ معادن برای احیا، خرید ماشین آلات و احداث واحد فرآوری تسهیلات دریافت میکنند

فعالیت ۵۰ درصد معادن آذربایجان غربی/ وجود بیش از هزار محدوده اکتشافی در استان/ ۲۷ معادن برای احیا، خرید ماشین آلات و احداث واحد فرآوری تسهیلات دریافت میکنند
پایگاه خبری معدن نیوز - قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: بهره برداری از واحدهای معدنی استان در ۴ سال اخیر روند ثابتی داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پریسا عابدپور با بیان اینکه 80 درصد معادن آذربایجان غربی در حال استخراج سنگ‌های تزئینی و ساختمانی هستند، تصریح کرد: به دلیل کاهش ساخت و ساز و فعالیتهای عمرانی در استان و با توجه به اینکه عمده بخش مصرف سنگ‌های ساختمانی و تزئینی علاوه بر صادرات، مربوط به مصرف داخلی است به تبع آن بازار مصرف نیز کاهش یافته است و در نتیجه فعالیت و بهره برداری از معادن استان طی 4 سال اخیر روندی ثابت داشته است ولی بدون شک با توجه به ثبت 1079 محدوده اکتشافی یقینا این روند روبه رشد خواهد بود.
وی ادامه داد: این استان به دلیل تنوع مواد معدنی و سنگ‌هایی چون مرمریت، مرمر، چینی، تراورتن و گرانیت زبانزد است.
قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت 50 درصد واحدهای معدنی استان، گفت: رونق تولید معادن به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور میسر است. در حال حاضر تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری 463 فقره است که 235 واحد فعال هستند.
وی اظهار کرد: معادن به عنوان زنجیره اول بسیاری از صنایع فرآوری ـ تبدیلی تاثیرپذیری بالایی از شرایط کلی اقتصاد کشور دارد که باتوجه به شرایط اقتصادی در فعالیت‌های عمرانی، معادن نیز متاثر از رکود کلی می‌شوند. با بهبود شرایط اقتصادی کشور بدون شک معادن نیز از این شرایط متاثر خواهند بود و رونق را شاهد می‌شویم.
عابدپور در خصوص تعرفه‌های گمرکی و عوارض صادرات سنگ و مواد معدنی گفت: عمدتا مراتب از سوی اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی پیگیری می‌شود که با ایجاد تعامل با گمرک و کشورهای همسایه رایزنیهای لازم در این خصوص جهت بهره‌مندی حداکثری معدن کاران انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، از انجام حمایت‌های لازم در حد قوانین و مقررات دریغ نخواهد کرد، افزود: در راستای ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، تشویق و ترغیب بهره برداران در جهت ایجاد واحدهای فرآوری بر سرمعادن است. در این راستا با ایجاد تعامل با اداره کل منابع طبیعی اجرای ماده 90 آئین نامه اجرایی قانون معادن تبیین و موضوع با استقبال بهره برداران روبه رو شده است.
وی تصریح کرد: احداث واحد‌های فرآوری از سیاست‌های کلی این سازمان بوده که در این راستا از طریق سامانه کارا و با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و همچنین صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی تسهیلات مورد نیاز جهت احیای معادن و خرید ماشین آلات و احداث واحد‌های فرآوری در نظر گرفته شده است.
عابدپور تاکید کرد: در حال حاضر قریب به 27 مورد در مرحله تایید و ارائه تسهیلات جهت احداث واحدهای سنگبری و فرآوری طلا و ایجاد واحد کنسانتره آهن است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد