آلومینیوم و مس

جایگاه اول مس در میان فلزات اساسی از منظر سرمایه گذاری و حاشیه سود ناخالص

جایگاه اول مس در میان فلزات اساسی از منظر سرمایه گذاری و حاشیه سود ناخالص
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس در پنل تخصصی اقتصاد صنایع معدنی کشور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی Imat۲۰۱۸ گفت:
  بزرگنمايي:

مهندس بهروز رحمتی مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس در این پنل تخصصی گفت: مهم‌ترین و بهترین راه خروج کشور از چالش‌های اقتصادی که هر از گاهی در دولت‌های مختلف ایجاد می‌شود و زندگی عادی مردم را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، توسعه حوزه معدن و متالورژی است که می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی و توسعه عدالت اجتماعی برای کشور و مردم برکت (به‌دلیل گستردگی معادن در سطح کشور) فراوان ایجاد کند. بنابراین اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصاد در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم تحقق این هدف تنها از راه اقتصاد معدن و متالورژی می‌گذرد.

وی افزود: با تولید یک‌میلیون تن مس یا آلومینیوم به‌راحتی اقتصاد ما از تحریم‌ها آسیب نمی‌دید. شرکت گلنکور دو سال پیش 500 هزار تن روی را از چرخه تولید خارج کرد به‌یک‌باره و تحت تأثیر این اقدام قیمت روی از 1450 دلار به 3850 دلار رسید. بنابراین تولید بالای معدنی قدرت چانه‌زنی سیاست‌مداران کشور را در مذاکرات سیاسی افزایش می‌دهد و ما را در موضع بالا قرار می‌دهد.

رحمتی خاطرنشان کرد: کشور ایران با دارا بودن بیش از 53 میلیارد تن ذخایر معدنی متفاوت بدون احتساب نفت و گاز طبیعی دوازدهمین کشور بزرگ معدنی جهان است و عملیات اکتشافی انجام‌شده، وجود 60 نوع ماده معدنی مختلف را در سطح کشور به اثبات رسانده است.

وی ادامه داد: از مجموع 720 میلیون تن ذخایر جهانی مس 22 میلیون تن ذخیره معدنی مس ایران است. این آمار تقریباً قدیمی محسوب می‌شود و اگر بر اساس داده‌های جدید اکتشافی بخواهیم صحبت کنیم حتماً ذخایر مس ما افزایش پیداکرده است و حداقل به 30 تا 40 میلیون تن رسیده است.

رحمتی تصریح کرد: در 12 سال گذشته سالی 2 میلیارد دلار فروش داشتیم و مجموعاً 8 میلیارد دلار سود خالص داشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در پنل گرفت: میانگین قیمت جهانی در 12 سال گذشته 6804 دلار بوده است. قیمت تمام‌شده در مدت مذکور 2800 دلار بوده است. این عدد میانگین 126 کارخانه ذوب و پالایش است. این موضوع نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص 143 درصد بوده است.

مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس گفت: اگر بخواهیم از منظر سرمایه‌گذاری و حاشیه سود ناخالص، فلزات اساسی را تقسیم‌بندی کنیم در گروه اول فلز مس و در گروه دوم فلز روی، نیکل، طلا، نقره و سرب قرار دارد و در گروه سوم فولاد و آلومینیوم خواهد بود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی مس، علاوه بر ایجاد بیشترین بازدهی اقتصادی پایدار، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در توسعه عدالت اجتماعی از طریق ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند. در شرایط کنونی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بکری در حوزه توسعه صنعت مس شامل معادن جدید، توسعه معادن و واحدهای فرآوری موجود، بازیافت فلزات و تولید عناصر جانبی همراه در فرایند تولید مس -طلا، نقره، عناصر گروه پلاتین، مولیبدن، رنیوم، اکسید آرسنیک، اسیدسولفوریک، کود شیمیایی و غیره وجود دارد که سرمایه‌گذاری در این حوزه یکی از فرصت‌های جذاب پیش رو خواهد بود.

وی در خاتمه نیز گفت: در حوزه تجارت داخلی و بین‌المللی صنعت مس، در حال حاضر بالغ بر 2 میلیارد دلار فرصت و پتانسیل قابل‌توجه در حوزه‌های مختلف واردات و صادرات وجود دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد