فولاد و آهن

بهینه سازی میز غلتکی خروجی خط نورد گرم

بهینه سازی میز غلتکی خروجی خط نورد گرم
پایگاه خبری معدن نیوز- درایو و موتورهای بخش (سکشن) سوم میز غلتکی خروجی خط نورد گرم فولاد مبارکه با موفقیت کامل و بدون هیچ گونه حادثۀ ایمنی تعویض و بهینه سازی شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز عبدالکریم مولایی ،رئیس اجرای پروژه های ناحیۀ نورد گفت: در این پروژه بخش (سکشن) سوم میز غلتکی خروجی خط نورد گرم که دارای موتور و درایوهای DC بود با موتور و درایوهای AC تعویض گردید.
وی با بیان اینکه میز غلتکی خروجی خط نورد گرم وظیفه دارد ورق نوردشده در قفسه های نورد نهایی (F1-F7) را به کلاف پیچ های نورد گرم با عبور از منطقۀ کولینگ انتقال دهد، افزود: دمای ورق نوردشده در طول مسیر میز غلتکی با عبور از زیر دوشهای خنک کاری کاهش یافته و به کلاف پیچ ها هدایت میشود. این در حالی است که عملکرد مطلوب این میز غلتکی میتواند تأثیر بسزایی در کاهش عیوب سطحی همچون خراش روی سطح ورق و جلوگیری از ایجاد جمع شدن ورق (لوپ شدن) در طول مسیر و همچنین جلوگیری از شل پیچی و ایجاد تلسکوپی کلاف داشته باشد.
رئیس اجرای پروژههای ناحیۀ نورد گرم درخصوص چرایی اجرای این پروژه تصریح کرد: طراحی اولیه این میز غلتکی بر اساس استفاده از موتورهای DC و از نوع مغناطیس دائم بوده است که تغییرات ناخواستۀ این میدان باعث تغییرات در سرعت مطلوب میشد. همچنین، به دلیل قدیمی بودن و همچنین خرابی های مداوم تعدادی از موتورها، درخواست تعویض موتورهای سکشن 3 از طرف بهره بردار نوردگرم به مهندسی کارخانه اعلام شد. در ادامه، واحدهای مهندسی کارخانه و قراردادهای خرید نسبت به تهیه و تنظیم اسناد مناقصه و شرایط فنی و خصوصی قرارداد اقدام کردند تا سرانجام در بهمن ماه 94 قرارداد منعقدشده با شرکت ایریسا، به واحد اجرای پروژه های نورد گرم جهت اجرا ابلاغ شد.
مولایی در خصوص چگونگی فرایند اجرای این پروژه یادآور شد: طراحی، خرید، حمل، اجرا، تست و مونتاژ تجهیزات و آموزش در مدت یک سال و مطابق برنامۀ زمانبندی قرارداد تا بهمن ماه 95 انجام شد. همچنین با توجه به اینکه فرایند نصب و راه اندازی تجهیزات می بایست در توقف سالانۀ خط نورد گرم انجام می شد، این بخش از پروژه در توقف هفت روزۀ سالانۀ نورد گرم در تیرماه 96، با کیفیت مطلوب و طبق برنامۀ زمانبندی انجام ارزیابی ریسک در طول اجرای پروژه و همچنین با حذف گلوگاه ها و کنترل مستمر پیشرفت فعالیتهای پروژه مطابق برنامه اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: در طراحی انجام شده درایوهای سکشن های شماره 1، 2 و 4 این میز غلتکی با درایوهایی با تکنولوژی روز و ویژگیهای جدید جایگزین شد.
رئیس اجرای پروژههای ناحیۀ نورد گرم در ادامه با اشاره به اهم فعالیتهای انجام شده در طول پروژه، فعالیتهای قبل از توقف سالیانۀ خط نورد گرم را به شرح ذیل برشمرد:
طراحی پایه و طراحی تفضیلی مطابق با تکنولوژی SINAMICS شامل یکسوکننده (رکتیفایر) و برگرداننده برق از DC به AC (اینورتر)
خرید و حمل موتورها و درایوهای مربوطه
خرید ترانسفورماتور از سازندههای داخلی و دیگر تجهیزات الکتریکی موردنیاز پروژه شامل کابلها، تابلوها و متعلقات آن
تأمین قطعات مکانیکی موردنیاز جهت مونتاژ 76 عدد رول توسط بهره بردار نورد گرم و واحد خرید فولاد مبارکه
مونتاژ و نصب تابلوهای درایو و تابلو حفاظ موتور و انجام بازرسی و تستهای مربوطه شامل تستهای کارخانۀ سازنده و تستهای محل نصب با حضور ناظر، بهرهبردار و اجرای پروژههای نورد گرم
مونتاژ رولها و متعلقات مربوطه و تست همراستایی، ارتعاش، دما، جریان موتور و کنترل رعایت استانداردهای نصب مطابق تست شیتهای تأییدشده در مدارک کنترل کیفی پروژه (QCTM)
تهیۀ برنامۀ نرم افزاری جهت سیستم کنترل فرایند نورد گرم و تست و اصلاح آن در توقف های هفتگی نورد گرم
ساخت فونداسیون و نصب ترانسفورماتور و انجام کابلکشیهای مربوطه
پیشراه اندازی و تست تجهیزات قبل از توقف سالیانه جهت حصول اطمینان از عملکرد مطلوب تجهیزات در زمان راه اندازی
وی همچنین فعالیتهای زمان توقف سالیانۀ خط نورد گرم را نیز به شرح ذیل معرفی کرد:
دمونتاژ رولهای قدیم، آماده سازی و اصلاح بیس و مونتاژ رولهای جدید طبق استانداردهای بهره برداری با انجام تستهای کنترلی مطابق QCTM و الاینمنت و کنترل ارتفاع و تعامد رولها توسط نقشه برداری
تنظیم پارامتـــرهای درایـــــو به کمک نرم افزارهای مربوطه و راه اندازی درایوها
انجام تستهای کنترل کیفیت شامل تستهای سرد، گرم و اجرا
دمونتاژ کابلها و تابلوهای سیستم قدیم
مولایی در پایان از تلاش و همکاری مدیریت و کارکنان ناحیۀ نورد گرم، اجرای پروژه های نورد گرم، مهندسی کارخانه، قراردادهای خرید، خرید اضطراری، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی و اتوماسیون، شرکت ایریسا، شرکتهای نصب کاویان و مهندسی فولاد مبارکه و سایر قسمتهایی که در به ثمر رسیدن این پروژه همکاری داشتند، تشکر و قدردانی کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد