اقتصاد و صنعت

بهره‌برداری از راه آهن قزوین – رشت در نیمه دوم سال

بهره‌برداری از راه آهن قزوین – رشت در نیمه دوم سال
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن از بهره‌برداری کامل راه‌آهن قزوین- رشت تا ۶ ماه آینده خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مصطفی معینی مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه شرکت خدمات خط و فنی ابنیه با 6 هزار پرسنل در سراسر کشور ریل و راه‌آهن تولید و نگهداری می‌کند، اظهار کرد: هم اکنون بیش از 7 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در پروژه‌های ریلی و راه‌آهنی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در چهار نقطه کشور از جمله کرج، اندیشه، شیرگاه و قزوین کارخانه تولید فرآورده‌های بتنی داریم.

معینی با بیان اینکه 70 درصد شبکه ریلی در حوزه تعمیر و نگهداری بر عهده این شرکت است، افزود: محورهای غرب، شمال، شمال غربی، شمال شرقی، جنوب و مرکز در اختیار شرکت تراورس است و پشتیبانی 11 منطقه راه آهن را نیز بر عهده داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن از ساخت پروژه بزرگ ملی راه‌آهن قزوین – رشت و مراغه – ارومیه خبر داد و گفت: راه‌آهن اصفهان – شیراز، کرمان – زاهدان، بافق – مشهد و خطر دوم راه‌آهن تهران- مشهد و خط راه‌آهن خرمشهر به شلمچه از جمله پروژه‌هایی است که در دست ساخت داریم.

وی اظهار کرد: کشور ما با توجه به سند چشم اندازی که در دست دارد باید بتواند به کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب از طریق ریل متصل شود و این شرکت در راستای این اهداف توانسته به اهدافی مؤثر دست یابد.

معینی با بیان اینکه کشور ایران از طریق شمال به آب‌های آزاد متصل است، گفت: جابه‌جایی تمامی بارها از اقیانوس هند حدود 45 روز طول می‌کشد که ما توانسته‌ایم با اتصال راه‌آهن قزین – رشت مدت زمان جابه‌جایی بار را به 21 روز کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن طول مسیر راه‌آهن قزوین – رشت را 285 کیلومتر مطرح کرد و افزود: اتصال این خط راه آهن تا پایان مهرماه به پایان می‌رسد اما عملیات نهایی و بهره‌برداری از این پروژه تا پایان سال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: 50 درصد از طول این مسیر ایستگاه راه‌آهن و خطوط فرعی است، 40 درصد از این مسیر کوهستانی، 10 درصد از این مسیر تپه ماهور و 50 درصد باقی مانده دشت است.

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن با بیان اینکه در طول این مسیر 80 دستگاه پل به طول 12 کیلومتر است، گفت: پل شاهرود نخستین پل ساخته شده توسط متخصصان داخلی در این مسیر قرار دارد و دارای خطوط افقی و عمودی بی نظیری است.
اتمام ساخت پروژه ریلی مراغه – مهاباد راه آهن

وی افزود: در این پروژه بخشی از مسیر به صورت اسلب تراک ساخته شده و از ارتفاع هزار و 500 متر از سطح دریا در بخش اول پروژه به سطح دریا در رشت می‌رسید.

معینی با اشاره به اینکه پل سفیدرود در رودبار منجیل با استفاده از تکنولوژی‌های ویژه ساخته شده و تا یک هفته آینده عملیات اجرایی آن به اتمام می‌رسد، تأکید کرد: تمامی عملیات ریل گذاری و ساخت این پروژه با هماهنگی دولت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن ادامه داد: از راه‌آهن قزوین – رشت در استان گیلان و شهر رشت به شبکه سراسری در شهر قزوین ( ایستگاه سیاه چشمه) متصل می‌شویم.

معینی در ادامه به راه‌آهن مراغه – ارومیه اشاره کرد و گفت: طول این پروژه 185 کیلومتر است که 85 کیلومتر از آن (مسیر مراغه – مهاباد) در سال های گذشته به بهره‌برداری رسیده و در دو سال گذشته مسیر مهاباد به ارومیه به طول 7 ایستگاه ساخته شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن، اظهار کرد: در آینده نزدیک این پروژه توسط مقامات وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: در طول این مسیر آذربایجان غربی به مراغه و از آنجا به شبکه سراسری راه‌آهن متصل می‌شود.

معینی با بیان اینکه در جهت ساخت و توسعه و همچنین احداق خطوط دوم شبکه ریلی اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم افزود: خطوط اصلی راه آهن به دلیل افزایش بار و مسافر نیازمند توسعه هستند به همین دلیل سعی کرده‌ایم در برخی از مناطق پر ترافیک راه آهن خط دومی در کنار خط اصلی ایجاد کنیم.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن بیان کرد: در شبکه ریلی راه‌آهن ساخت 500 کیلومتر خط دوم را در دست داریم که این امر زمینه ساز افزایش ظرفیت، سرعت سیر و کاهش سوانح و همچنین افزایش ایمنی می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن اندیمشک به اهواز به طول 140 کیلومتر، اهواز به سرریز به طول 110 کیلومتر خط ریلی دوم ساخته شده است، توضیح داد: خط سوم و چهارم راه‌آهن حومه ای ورامین – گرمسار در دست ساخت است که هم اکنون خط سوم آن تحویل داده شده و خط چهارم نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن یادآور شد: خط دوم راه آهن اهواز در حال ریل گذاری است و در نیمه دوم سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معینی با اشاره به اینکه مسیر میبد به زرین به دلیل داشتن ترافیک باری ریلی و همچنین متصل بودن به چشمه‌های معدنی نیازمند ساخت خط دوم ریلی بوده افزود: ساخت خط دوم ریلی در برخی از پروژه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: در راستای این پروژه ها ساخت خط دوم مسیر ریلی بافق – تبرکوه به طول 60 کیلومتر و همچنین برای اتصال چشمه‌های بار به شبکه سراسری راه‌آهن، اتصال فولاد زرند به طول 15 کیلومتر در دست ساخت داریم.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن یادآور شد: اتصال منطقه شمال کشور از جمله سرو دشت به گرگان به طول 40 کیلومتر در دستور کار قرار داده‌ایم که مراحل آماده‌سازی آن به اتمام رسیده و در نیمه دوم سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه به تعمیر و نگهداری خطوط شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: ترافیک عبوری، سرعت و بار محوری بر روی شبکه ریلی بسیار تأثیرگذار است و زمینه ساز کاهش عمر این خطوط می‌شود به همین دلیل در جهت تقویت شبکه ریلی اقدام به تعمیر و نگهداری آنها کرده‌ایم.

معینی توضیح داد: در مسیرهایی مانند مشهد – تهران و همچنین زنجان – میانه به دلیل تردد زیاد قطار و سرعت بالا عمر خطوط ریلی کاهش یافته و همین موضوع باعث شده تمامی این مسیر با استفاده از ماشین آلات روز دنیا تعمیر و نگهداری شود.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن اظهار کرد: ما توانسته‌ایم با استفاده از نیروهای متخصص و به صورت تمام وقت و همچنین با استفاده از ماشین آلات سنگین جاده‌ای بسیاری از خطوط ریلی را تعمیر کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت خدمات فنی و ابنیه راه‌آهن انحصاری ترین ماشین آلات سنگین جاده‌ای را در دست دارد، تصریح کرد: بر اساس استانداردهای اروپا موظف هستیم از شاخص‌های استاندارد شبکه ریلی عدول نکنیم به همین دلیل با استفاده از ماشین آلات ویژه خط ریلی و با استفاده از شبکه حمل و نقل تمامی استانداردهای لازم در شبکه ریلی را رعایت کرده‌ایم.

معینی در ادامه به فعالیت‌های این شرکت در بخش مترو اشاره کرد و گفت: در بخش مترو؛ بازسازی متروی تهران – کرج را به طور کامل با استفاده از ماشین آلات پیچیده و گران قیمت انجام داده‌ایم.

مدیر عامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم هیچ ماشین آلات جدیدی را وارد نکنیم و با استفاده از توان داخلی خود تمامی این پروژه‌ها را در طول مدت یک و نیم سال انجام دهیم.

وی افزود: کار روسازی خط 2 و 3 مشهد به طول 30 کیلومتر را انجام دادیم و همچنین مسیر فرودگاه امام(ره) و همچنین مسیر کرج تا گلشهر را به صورت کامل بازسازی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن ادامه داد: تعمیر و نگهداری 50 درصد از شبکه ریلی مترو بر عهده این شرکت است.
بازسازی کامل محور ریلی جنوب کشور

وی در ادامه به ساخت پایانه مرزی راه‌آهن اینچه برون اشاره کرد و گفت: راه‌آهن اینچه برون اتصال شبکه ریلی به کشور ترکمنستان را دنبال می‌کند و ما با ساخت پایانه مرزی و عملیات روسازی آن توانستیم 7 استان را به یکدیگر متصل کنیم.

معینی در ادامه به ساخت پایانه سرخس در شمال استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: پایانه سرخس در شمال خراسان رضوی به عنوان بزرگترین پایانه ریلی کشور به شمار می‌رود که ما در قالب یک عملیات فوری توانستیم خطوط عریض و نرمال آن را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن با بیان اینکه پس از 70 سال کل محور ریلی جنوب کشور به طول 100 کیلومتر بازسازی شد، اظهار کرد: در گذشته محور جنوبی کشور شاهد سوانح ریلی بسیاری بود و به دلیل آنکه این مسیر کاملا کوهستانی بود امنیت ریلی بسیار پایین بود شرکت تراورس توانست کل این مسیر را به صورت کامل در مدت زمان کوتاهی بازسازی کند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار اقدام به صادرات تراورس کرده‌ایم، افزود: به دنبال صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم و ما سعی داریم فرآورده‌های بتنی تولید شده را به کشورهای ترکمنستان، پاکستان، عراق و همچنین سوریه صادر کنیم.

معینی، تأکید کرد: در زمان تحریم توانستیم 7 دستگاه ماشین آلات جدید روز دنیا که از لحاظ قیمتی معادل خرید هواپیما است.

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه راه آهن گفت: هزینه خرید این ماشین آلات هر یک معادل 20 میلیارد تومان است.
بخشی از مطالبات ما از سوی دولت پرداخت نشده است

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میزان مطالبات این شرکت از سوی دولت گفت: هنوز نتوانسته‌ایم بخشی از مطالبات خود را از دولت و شهرداری دریافت کنیم در حالی که اگر وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در این بخش برای پرداخت هزینه‌ها اقدام می‌کردند در پروژه‌های جدید حرف بیشتری برای گفتن داشتیم.

معینی ادامه داد: همزمان با افزایش قیمت ارز لایحه‌های جدیدی از جمله افزایش قیمت ارز و تعدیل قیمت‌ها را برای پروژه‌های عمرانی تعریف کرده‌ایم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد