اقتصاد و صنعت

هشدار HSBC نسبت به ریسک نفت ۱۰۰ دلاری

هشدار HSBC نسبت به ریسک نفت ۱۰۰ دلاری
پایگاه خبری معدن نیوز- بانک HSBC با بالا بردن دورنمای قیمت برنت تا سال ۲۰۲۰، هشدار داد کمبود ظرفیت تولید شناور ممکن است باعث شود این قیمت پایه جهانی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بزرگترین بانک اروپا، جدیدترین موسسه مالی جهانی است که ارزیابی خود از قیمت نفت را به دلیل نگرانی‌های رو به رشد نسبت به تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر بازار مورد تجدیدنظر قرار می‌دهد.
این بانک در یادداشت تحقیقاتی نوشت: اگرچه ما به صراحت پیش‌بینی نمی‌کنیم نفت برنت به 100 دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند اما ریسکهای واقعی چنین رویدادی را می‌بینیم. این حقیقت که عرضه بسیار بالاتر از سوی کشورهایی مانند عربستان ضروری بوده در حالی که سطح ظرفیت تولید شناور پایین است، سیستم جهانی را در برابر اختلالات بیشتر عرضه به شدت آسیب پذیر می‌کند.
این بانک برای نخستین بار در 15 ماه گذشته پیش‌بینی بلندمدت قیمت نفت برنت در سال 2019 را به 80 دلار در هر بشکه در مقایسه با برآورد قبلی 70 دلار افزایش داد. معرفی استانداردهای سخت گیرانه‌تر برای سوخت کشتی از سوی سازمان IMO در سال 2020 و تحریم صادرات نفت ایران از جمله نگرانی‌های عمده این بانک نسبت به مختل شدن بازار است.
جدیدترین گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان داد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به 3.60 میلیون بشکه در روز رسیده است در حالی که تولید عربستان در همین مدت 10.5 میلیون بشکه در روز بود.
بازبینی دورنمای قیمت نفت از سوی این بانک با اقدام مشابه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا همزمان شد که دورنمای میانگین قیمت نفت برنت در سال 2019 را به 73.68 دلار در هر بشکه افزایش داد.
طبق گزارش "اس اند پی گلوبال پلاتس"، بازارهای نفت در سه ماهه چهارم امسال دچار محدودیت عرضه خواهند شد و ریسک سیاسی برای عرضه نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کاهش تولید ونزوئلا و مختل شدن تولید در عراق و لیبی بالاست.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد