سنگ آهن و ذغال سنگ

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرمایه چادرملو در دستور کار/ چادرملو با مشارکت گل گهر و فولاد هرمزگان در معادن استرالیا سرمایه گذاری می کند

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرمایه چادرملو در دستور کار/ چادرملو با مشارکت گل گهر و فولاد هرمزگان در معادن استرالیا سرمایه گذاری می کند
پایگاه خبری معدن نیوز- آخرین وضعیت طرح‌های شرکت چادرملو مورد بررسی قرار گرفت و در این میان آخرین وضعیت طرح‌های تولید شمش فولاد و افزایش ظرفیت تا ۱۳۰۰ هزار تن، طرح تولید ۴۵۰ هزار تن میلگرد، سرمایه‌گذاری در معادن استرالیا و افزایش سرمایه ۴۰ درصدی مورد اشاره قرار گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمود مصری‌نژاد در این راستا توضیح داد: طرح گندله‌سازی چادرملو در سال 86 به بهره‌برداری رسید. ظرفیت تولید این طرح 3.4 میلیون تن در سال یعنی معادل 11 هزار و 330 تن به طور متوسط روزانه است. این در حالی است که با اصلاحات اخیر در طرح‌های توسعه، تولیدات این کارخانه به 12 هزار تن در روز یعنی بیش از 4 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
وی در ادامه به تولید کنسانتره اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات این محصول در مجتمع بالغ بر 10.5 میلیون تن است که در حال حاضر 4 میلیون تن گندله تولید می‌کنیم.
مصری نژاد در ادامه افزود: آهن اسفنجی نیز در دو کارخانه هر کدام با ظرفیت تولید 800 هزار تن و یک کارخانه دیگر با ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار تن در برنامه شرکت قرار دارد. در حال حاضر منتظر ارسال تجهیزات برای تکمیل این طرح از گمرک هستیم تا بتوانیم تولیدات را آغاز کنیم.
وی درخصوص تولید فولاد گفت: در حال حاضر حدود 800 هزار تن را داریم که این تولید قرار است به یک میلیون تن افزایش یابد. همچنین قابلیت افزایش به یک میلیون و 300 هزار تن را نیز دارد.
به گفته مصری‌نژاد میزان تولید میلگرد نیز بالغ بر 450 هزار تن است این محصول نیز قابلیت افزایش تا 550 هزار تن را دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فولادسازی ابرکوه نیز با ظرفیت تولید 600 هزار تن در برنامه چادرملو قرار دارد. بهره‌برداری از این کارخانه در انتظار ورود تجهیزات موردنظر به کشور است.
وی در ادامه به تولید فولاد به روش جدید شارژ داغ اشاره کرد و گفت: در حال بررسی‌های لازم برای پیاده‌سازی و تولید فولاد به روش جدید شارژ داغ هستیم تا به این ترتیب هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم و هم زمان تولید کاهش یابد. بر این اساس انرژی مورد نیاز حدود یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد. این امر سبب می‌شود میزان تولید فولاد در چادرملو از یک میلیون تن به یک میلیون و 300 هزار تن افزایش یابد.
مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در ادامه به تامین برق مصرفی اشاره کرد و گفت: در این راستا نیروگاهی به ظرفیت 500 مگاوات در مجاورت کارخانه تشکیل شده است . به این ترتیب کمبودی در زمینه برق نخواهیم داشت.
مصری نژاد در ادامه افزود: در حال حاضر هنوز سیستم شارژ داغ راه‌اندازی نشده است پیش‌بینی ما بر این است که سال آینده ظرفیت تولید به یک میلیون تن برسد به این ترتیب تا بهره‌برداری از سیستم جدید و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از آن به تولید یک میلیون و 300 هزار تن فولاد، دست خواهیم یافت.
وی در ادامه به خط انتقال آب از خلیج فارس اشاره کرد و گفت: شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و مس سرچشمه در طرح انتقال آب از خلیج فارس قرار دارند تا به این ترتیب نیازهای لازم در زمینه کمبود آب مرتفع شود. در حال حاضر خط لوله از بندرعباس به گل‌گهر در حال اجراست پس از آن از گل‌گهر به مس سرچشمه بررسی می‌شود.
وی در ادامه افزود: فاز سوم این طرح شامل انتقال آب از مس سرچشمه به چادرملو است که قراردادهای لازم در این زمینه بسته شده و در حال اجراست. به طوری که در آخرین مراحل مقداری خاکبرداری نیز صورت گرفته است.
محمود سیدی، معاون مالی اقتصادی چادرملو نیز در ادامه به طرح توسعه دیگری اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم سرمایه‌گذاری در معادن استرالیا را انجام دهیم این طرح با همکاری سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و فولاد هرمزگان به نمایندگی از فولاد مبارکه در حال بررسی است. در این زمینه سه پهنه معدنی در استرالیا شناسایی شده و پیش‌بینی می‌شود 12.5 میلیون تن کنسانتره در سال از این محل تولید شود.
وی در ادامه افزود: تولیدات این معدن را یا در بازارهای دنیا می‌فروشیم یا برای تولیدات داخلی وارد ایران خواهیم کرد.
وی در ادامه به طرح توسعه دیگری در منطقه مکران اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با همکاری چادرملو، گل‌گهر و فولاد مبارکه در حال پیگیری است. تولید 12.5 میلیون تن کنسانتره و در نهایت رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد از جمله آثار مثبت این طرح توسعه خواهد بود.
سیدی در ادامه به برنامه افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه 3300 میلیارد تومانی کنونی شرکت، افزایش سرمایه 30 تا 40 درصدی در برنامه خود داریم.
مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در ادامه به عرضه و محصولات شرکت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ما مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستیم. اساس بورس عرضه و تقاضا دولت باید اقدام به اعمال دستوری قیمت نکند و اجازه دهد تا عرضه تقاضای واقعی مبنای قیمت‌گذاری تعیین شود.
وی در ادامه افزود: ما تا زمانی که این سیاست گذاری ها اصلاح نشود، عرضه‌ای در بورس کالا نخواهیم داشت. سیدی در ادامه تاکید کرد: حتی چنانچه دولت با همین روش دستوری، تصمیم به اجبار عرضه محصولات ما در بورس کالا داشته باشد، تولیدات خود را متوقف خواهیم کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد