آلومینیوم و مس

طلسم عدم معاملات مس در بورس کالا شکسته شد

طلسم عدم معاملات مس در بورس کالا شکسته شد
پایگاه خبری معدن نیوز- پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، دولت در یک بخشنامه جدید، سقف رقابت را برای مس و آلومینیوم برداشت و برای فولاد نیز تا ۱۰ درصد افزایش داد. این امر باعث شد تا تولیدکنندگان فلزات عرضه‌های چندین هزار تنی را در بورس کالا انجام دهند. اما درخصوص مس بنا به دلایلی که در ادامه شرح داده خواهد شد، عرضه ملغی شد و مجددا با قیمت جدید انجام گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، روند کاهش قیمت جهانی مس در این روزها تا حد زیادی بهبود یافت؛ هر چند که نسبت به ماه‌های گذشته همچنان قیمت‌ها در سطح پایینی قرار دارند. اما به‌طور کلی در یکی دو ماه اخیر قیمت مس حتی به زیر 6 هزار دلار در هر تن افت کرد تا بیشترین افت در میان فلزات اساسی نصیب مس شده باشد. با این وجود در یک هفته اخیر به‌دلیل انتشار اخبار مثبت از بازار، قیمت مس بار دیگر به بیش از 6 هزار دلار در هر تن صعود کرد.

در بازار داخلی وضعیت مس چندان مشخص نبود. پس از مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر مغایرت عرضه با ارز 4200 تومانی با بسته جدید ارزی که در آن تنها کالاهای اساسی با ارز مرجع قیمت‌گذاری می‌شوند و در اختیار مردم قرار می‌گیرند، عرضه مس، آلومینیوم و فولاد انجام نشد تا اینکه دولت مقاومت خود را شکست و اجازه داد که سقف رقابت برای معاملات مس و آلومینیوم برداشته شود و مجددا عرضه این محصولات در بورس صورت گیرد.

در هفته گذشته عرضه مس با عرضه 2 هزار تن کاتد به قیمت پایه 27 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم و بیش از یک هزار تن مفتول با قیمت پایه 29 هزار تومان به‌ازای هر کیوگرم در بورس عرضه شد. پس از رقابت مفتول با افزایش 40 درصدی قیمت پایه، قیمت به 43 هزار تومان بر کیلوگرم رسید و مورد معامله قرار گرفت، اما کاتد تنها با 10 درصد رشد قیمت ناشی از رقابت در خرید به قیمت 31 هزار تومان بر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

با این حال، به‌دلیل اختلاف قیمت ایجاد شده میان کاتد و مفتول، معاملات کاتد لغو شد. زیرا در همه دنیا قیمت مفتول تنها 5 درصد با قیمت کاتد فاصله دارد؛ این در حالی است که در هفته گذشته کاتد با مفتول بیش از 30 درصد فاصله قیمتی داشت. بنابراین عرضه مس در روز شنبه هفته جاری مجددا انجام شد که قیمت عرضه این فلز 95 درصد از قیمت معامله مفتول بود. بدین ترتیب طلسم انجام نشدن معاملات مس در بورس کالا شکسته شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد