سنگ آهن و ذغال سنگ

در گفت‌وگوی رئیس انجمن سنگ آهن با معدن نیوز مطرح شد؛

فعال بودن بیش از ۶۰ درصد معادن سنگ آهن کشور/ قوانین سختگیرانه چین و تحریم‌ها، سد صادرات سنگ آهن ایران

فعال بودن بیش از ۶۰ درصد معادن سنگ آهن کشور/ قوانین سختگیرانه چین و تحریم‌ها، سد صادرات سنگ آهن ایران
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه از لحاظ تعدادی تنها بیش از ۶۰ درصد معادن سنگ آهن فعال بوده، اظهار کرد: معادن سنگ آهن از نظر ظرفیتی به دلیل آنکه ظرفیت عمده تولید سنگ آهن در اختیار بخش دولتی بوده وضعیت بهتری نسبت به معادن کوچک داشته و در نهایت این معادن کوچک است که به لحاظ تولید از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.
  بزرگنمايي:

مهرداد اکبریان در ارتباط با وضعیت سنگ آهن و تولید‌کنندگان این محصول در 6 ماهه نخست سال جاری، گفت: در حال حاضر معدن‌های سنگ آهن در وضعیت بحرانی قرار داشته و به نظر نمی‌رسد در سال جاری به مانند گذشته تولیدات خود را ارتقا دهند لذا صادرات این محصول در حال ضعیف شدن بوده و با توجه به مقوله عرضه و تقاضا، اگر مصرف داخل از ارقام فعلی کاهش پیدا کند مشکلات بیشتری گریبان گیر حوزه سنگ آهن خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، افزود: یکی از اصلی‌ترین معضلات تولیدکنندگان سنگ آهن متقارن نبودن زنجیره فولاد کشور بوده به این معنا که برخی حلقه‌های این زنجیره دچار مشکلات فراوانی بوده و از سویی دولت با بخش‌های دیگر مماشات کرده و دست آنها را در حوزه فولاد بازتر گذاشته است.

وی با اشاره به تاثیرات قوانین کشور چین بر بازار سنگ آهن ایران، خاطرنشان کرد: وضع قوانین جدید کشور چین و مناقشات این کشور با امریکا وضعیت تولید فولاد در جهان را بی ثبات کرده که این امر باعث شده خیلی از تولیدکنندگان فولاد راغب به تولید با ظرفیت بالایی نبوده لذا پیامد آن کاهش مصرف سنگ آهن در این حوزه خواهد بود.

اکبریان ادامه داد: کشور چین قوانین مهمی برای واردات سنگ آهن کم عیار و دانه بندی شده وضع کرده که طبق این قوانین ورود محصولات مختلف مانند کنسانتره و سنگ آهن که دارای کمتر از 63 درصد آهن بوده اجاره ورود نداشته و تقاضایی برای خرید این محصولات نخواهد داشت لذا این قانون باعث شده که صادرات ایران در این حوزه به چین متوقف شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه سنگ آهن، اظهار کرد: دولت با وضع عوارض بر سنگ آهن دانه بندی و یکی دانستن بخش دولتی و خصوصی درحالی که هیچگونه شباهتی با یکدیگر نداشته زیرا زیر ساخت‌های آنها در برخی موارد با قیمت ارزان تامین می‌شود و از دولت سوبسیدهای مختلف دریافت می‌کنند، باعث به انزوا کشیده شدن معادن کوچک که عمر آنها به دو سال هم نمی‌رسد؛ می شود.

وی تصریح کرد: معادن سنگ آهن از لحاظ تعدادی بیش از 60 درصد فعال بوده اما به لحاظ ظرفیتی به دلیل آنکه ظرفیت عمده تولید سنگ آهن در اختیار بخش دولتی بوده وضعیت بهتری داشته و در نهایت این معادن کوچک است که به لحاظ تولید از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد