اکتشاف و ماشین آلات

اولولیت شرکت ملی مس ایران در اکتشافات تشریح شد؛

ملی مس به دنبال شناسایی محدوده های مستعد کانی سازی پورفیری

ملی مس به دنبال شناسایی محدوده های مستعد کانی سازی پورفیری
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت ملی صنایع مس ایران گزارش برنامه و عملیات اکتشافی در کشور را همزمان با هفته دولت اعلام کرد. این اقدامات،‌ شناسایی محدوده های مستعد کانی سازی پورفیری را در اولویت قرار داده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شرکت ملی صنایع مس ایران که چهار ماه امسال را با جهش تولید آغاز کرده (62درصدی کاتد و 65 درصدی آند) ، برنامه های اکتشافی را نیز با استفاده از کلیه روش های سطحی و زیرسطحی اجرایی کرده است. ذخایر پورفیری، یکی از مهم‌ترین منابع مس و مولیبدن و از منابع اصلی نقره، طلا و سرب به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، ذخایر پورفیری، محصولات جانبی ارزشمندی چون پلاتین، پالادیوم و تنگستن نیز با خود به همراه دارند. تقریبا بین 50 تا 60درصد مس و حدود 95درصد مولیبدن در جهان، در منابع پورفیری شکل گرفته‌اند.

خلاصه عملیات اکتشافی در بخش مس پورفیری نشان می دهد در چهار ماه امسال 8920 متر حفاری اکتشافی صورت گرفته است. برنامه های شرکت ملی صنایع مس ایران عمدتا معطوف به شمال غرب (آذربایجان شرقی با 407 متر حفاری)، جنوب شرق (کرمان با 2281 متر حفاری)، سیستان و بلوچستان و همچنین خراسان جنوبی است اما در استان های دیگر از جمله یزد و کرمان نیز این اقدامات انجام شده است.

همچنین از ابتدای سال تا پایان تیر ماه 3120 آنالیز نمونه در محدوده های اکتشافی انجام شده است. شرکت ملی صنایع طی این مدت افزون بر 46.2 میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری کرده است. در حوزه شمال غرب باتوجه به تکمیل مطالعات پی جویی در پهنه اهر، مطالعات تفضیلی و تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس یک 25هزارم در مناطق امید بخش در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ادامه فرایند تهیه نقشه های زمین شناسی اقتصادی و ژئوشیمیایی یک 25هزارم در چهار محدوده آن استان انجام شده است.

در ناحیه کرمان نیز ادامه فرایند تهیه نقشه های زمین شناسی اقتصادی در مقیاس یک 25هزارم و یک 15هزارم در محدوده های در تعدادی از محدوده ها انجام شده است. همچنین تهیه نقشه های ژئوشیمیایی در 28هزار هکتار و ژئوفیزیک مغناطیسی در هزار هکتار، از بخش دیگر اقدامات اکتشافی ناحیه کرمان بوده است.

در استان سیستان و بلوچستان پهنه بندی نواحی مستعد کانی سازی مس سولفیدی در حال اجرا است. در استان خراسان جنوبی نیز گزارش پتانسیل یابی در پهنه این استان، گزارش کلیه اطلاعات اکتشافی و بررسی 77 محدوده اولویت دار برای انجام مطالعات، انجام شده است.

اکتشافات تهیه شده به تفکیک شامل کرمان 11 محدوده، آذربایجان شرقی 2 محدوده، اصفهان 2 محدوده و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هر کدام یک محدوده است.

نمای کلی آماری پروانه های کشف و بهره برداری در بخش مس نشان می دهد، در حال حاضر ثبت 27محدوده در دست پیگیری است. همچنین 4 پروانه در حال تمدید است، 2 درخواست برای گواهی کشف وجود دارد و 2 گزارش اکتشاف نیز پایان یافته است. از سوی دیگر 6 گواهی کشف موجود است و تعداد پروانه های بهره برداری نیز به 10 فقره می رسد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد