اقتصاد و صنعت

چین در حال افزایش واردات نفت از ایران است

چین در حال افزایش واردات نفت از ایران است
پایگاه خبری معدن نیوز- چین برخلاف خواسته آمریکا در حال افزایش واردات نفت از ایران است. طرف ایرانی مسئولیت بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران به چین را بر عهده گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، چین با نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران نه‌تنها خرید نفت خود را کاهش نداده است بلکه به دنبال افزایش واردات نفت از ایران است. چین اخیراً به سمت استفاده از نفتکش‌های ایرانی برای واردات نفت ایران روی آورده است.
قرار است از این پس تمام نفت خریداری شده توسط چین از ایران با نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران حمل شوند.
چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران در جهان است و این اقدام چینی‌ها نشان می‌دهد که آنها به رغم تحریم‌های آمریکا به دنبال ادامه خرید نفت از این کشور خاورمیانه هستند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه می به طور رسمی این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد.
آمریکا در تلاش است تا صادرات نفت ایران را متوقف کرده تا این کشور را به مذاکره برای یک توافق هسته‌ای جدیدی با آمریکا مجبور کند و از سوی دیگر بتواند از نفوذ منطقه‌ای ایران بکاهد.
چین اعلام کرده است که با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای دیگر به شدت مخالف است و از روابط تجاری خود با ایران دفاع خواهد کرد.
البته هنوز مشخص نیست که ایران چگونه می‌خواهد بیمه نفتکش‌های حامل نفت چین را تامین کند.
چین به طور متوسط ماهانه 1.5 میلیارد دلار از ایران نفت وارد می‌کند.
یک منبع آگاه گفت این نخستین بار نیست که شرکت‌های نفتی و نفتکش‌ها چنین اقدامی را انجام می‌دهند و هر زمان که نیاز باشد مشتریان نفتی می‌توانند از گزینه‌های مختلف استفاده کنند.
نخستین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز 7 آگوست اجرایی شد که شامل توقف مبادلات تجاری با ایران بود و قرار است دور بعدی تحریم‌ها که شامل تحریم‌های نفتی و ممنوعیت خرید نفت ایران است از ماه نوامبر اجرایی شود.
شرکت‌های بیمه‌گذار که عموما آمریکایی و اروپایی هستند، کاهش همکاری خود با ایران را آغاز کرده‌اند.
دو شرکت بزرگ نفتی چینی شامل شرکت نفتی ژوهای ژنرونگ و شرکت سینوپک چین که بزرگترین شرکت پالایشگاهی آسیا محسوب می‌شود اخیراً یک بند به قرارداد خود با شرکت ملی نفت ایران اضافه کرده که به آنها این امکان را می‌دهد تا از نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران برای انتقال نفت خریداری شده به چین استفاده کنند.
چهار منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند قرارداد صادرات نفت ایران به چین تغییر کرده و ایران مسئولیت هزینه‌ها و مخاطرات حمل و نقل نفت به چین را برعهده گرفته که شامل بیمه نفتکش‌ها نیز می‌شود.
یکی از این منابع آگاه که مدیر یک شرکت نفتی چینی است گفت اخیراً دو کشور استفاده از نفتکش‌های ایرانی را آغاز کرده‌اند.
در ماه جولای تمام 17 نفتکشی که نفت ایران را به چین حمل کردند متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بودند.
این درحالیست که در ماه ژوئن 8 نفتکش از 19 نفتکش که نفت ایران را به چین حمل کردند، چینی بودند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد