معدن

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

کمبود عرضه در بازار داخل نداریم

کمبود عرضه در بازار داخل نداریم
پایگاه خبری معدن نیوز - فولاد به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز در بسیاری از صنایع شناخته می‌شود و در عین حال حجم مصرف آن یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی است. درحالی که این صنعت طی ماه‌های اخیر در کشورمان با فراز و فرودهایی روبرو شده و برخی صنایع پایین دستی نگران از تامین مواد اولیه مورد نیازشان شده‌اند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، عرضه محدود، افزایش قیمت و همچنین ورود تقاضای کاذب به بازار از جمله مواردی است که تولیدکنندگان صنایع پایین دستی فولاد از آن گلایه دارند، درحالی که تولیدکنندگان براین باورند نه تنها حجم عرضه کاهش نداشته، بلکه در برخی موارد مازاد تولید نیز تجربه شده است.
رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این زمینه گفت: اظهار نظر اینکه عرضه فولاد در بازار کاهش یافته و قیمت‌ها به همین دلیل افزایش یافته پیش‌فرض اشتباهی است و واقعیت بازار ناشی از برخی سیاست‌های گذشته است. وی در ادامه به سوال‌ها اینگونه پاسخ داد.
دلیل اصلی افزایش قیمت فولاد در بازار چیست؟
افزایش هزینه‌های تولید در بخش‌‌های مختلف و تحمیل تقاضای کاذب به بازار جزو دلایلی هستند که باعث صعودی شدن قیمت فولاد در بازار داخلی کشورمان شده که در آینده این روند تحت مدیریت دولت قرار خواهد گرفت.
• بسیاری از صنایع پایین دستی اعلام می‌کنند عرضه تولیدکنندگان فولاد بسیار محدود شده و همین نکته باعث تحمیل قیمت‌های بالا به بازار شده است، نظر شما در این زمینه چیست؟
برای پاسخ به این سؤال باید به چند نکته توجه داشته باشیم، یکی اینکه اصولا قیمت‌ فولاد براساس دستورالعمل دولت با نرخ ارز 4200 تومانی محاسبه می‌شود و از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که هیچ کمبود عرضه‌ای در بازار نداریم. تنها عاملی که باعث این تصور شده تقاضای کاذب موجود در بازار بوده است. پس مشخصا در پاسخ به سؤال شما باید گفت خیر هیچ کمبود عرضه نداریم.
• منظور شما از مبنای نرخ 4200 تومانی برای نرخ فولاد چیست؟
با توجه به دستورالعمل‌های دولتی، قیمت فولاد در بازار ایران براساس نرخ 4200 تومانی و نرخ‌های بین المللی است. به این ترتیب که قیمت جهانی در نرخ ارز ضرب شده و نهایتا قیمت برای عرضه محصول در بورس کالا کشف می‌شود. این اتفاق باعث شد تا در نهایت رانت گسترده‌ای ایجاد شود که بسیاری از افراد یعنی تولیدکنندگان و حتی افرادی که هیچ فعالیت تولیدی نداشتند، تصمیم به استفاده از آن گرفتند. یعنی تقاضای کاذب شکل گرفت که نتیجه شد کمبود عرضه البته در ظاهر بازار، درحالی که هیچ تفاوتی در حجم عرضه محصولات فولادی بورس کالا ایجاد نشده است.
• تفاوت قیمتی که از آن یاد می‌کنید چقدر است؟
براساس تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی در واقع گاهی تا دو برابر تفاوت قیمتی را تجربه کردیم، همین عاملی شد برای شکل‌گیری صف‌های طولانی جهت خرید فولاد و عرضه آن با قیمت‌های بالاتر در بازار آزاد. همه می‌دانیم وقتی صفی برای تهیه کالایی تشکیل می‌شود یعنی رانت در آن محل ایجاد شده که همه تصمیم به استفاده از آن دارند.
• راهکاری برای کنترل خریداران و متقاضیان نیست؟
پس از بروز مشکل یاد شده مسئولان تصمیم‌گرفتند شرایط خریداران را کنترل کنند. به این ترتیب که مثلا اگر فردی متقاضی خرید شمش فولاد است باید حتما سابقه فعالیت در زمینه نورد فولاد داشته باشد یا اینکه اگر به دنبال خرید ورق هستند، می‌بایست تولید کننده محصولات مرتبط در صنایع پایین دستی باشند. اما این تصمیم کمی با تاخیر اتخاذ شد که شوک یاد شده به بازار تحمیل شده بود.
بازگردیم به قیمت‌ها، آیا راهکاری برای کنترل قیمت پس از فروش‌ محصولات در بورس نیست؟
ببینید، شما بهتر می‌دانید وقتی تعداد مخاطبان گسترده می‌شود قطعا کنترل آنها نیز بسیار سخت خواهد شد. پس این توقع که بخواهیم پس از فروش فولاد در بورس زمینه کنترل قیمت در صنایع پایین دستی یا دیگر خریداران را داشته باشیم تقریبا اشتباه است.
• به تقاضای کاذب اشاره کردید، منظور شما احتکار است؟
منظور من مشخصا احتکار نیست، اما نباید فراموش کنیم همان تقاضای کاذبی که از آن یاد می‌کنیم امروز باعث شده حجم بالایی از مواد اولیه فولادی یعنی شمش، ورق و سایر کالاها در برخی انبارها زمینگیر شده باشد. آنهم زمانی که تولید کنندگان صنایع پایین دستی نیازمند به آن هستند.
• چطور به تقاضای مازاد اشاره میکنید؟
اظهار نظر دراین زمینه سخت نیست، به این دلیل که نه ساخت و ساز اضافه شده بود و نه تولید در بخش‌های پایین دستی تحول خاصی داشتند و نهایتا صادرات هم روند افزایشی چشمگیری نداشته که افراد بخواهند فولاد و مواد اولیه فولادی بیشتری تهیه کنند. پس با درنظر گرفتن اینکه عرضه ثابت بوده قطعا تقاضای کاذب در بازار داشتیم.
• پیش بینی شما از آینده بازار چیست؟
فضایی که از آن یاد شد یعنی همان تقاضای کاذب با توجه به بررسی‌های خریداران فروکش کرده و در نهایت به دلیل تحریم‌ها که می‌تواند صادرات را تحت تاثیر قرار دهد پیش بینی می‌کنم در آینده بازار با مازاد تولید نیز روبرو باشد و روند ثبات قیمتی یا حتی کاهشی آغاز می‌شود. پس هیچ کمبودی در بازار نخواهیم داشت و تولیدکنندگان صنایع پایین دستی می‌توانند بسادگی نیازشان را تامین کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد