معدن

در شرایط فعلی مانعی در صادرات ایجاد نشود

در شرایط فعلی مانعی در صادرات ایجاد نشود
پایگاه خبری معدن نیوز - رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: در دوران تحریم نباید در مسیر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد مانعی ایجاد شود. این بخش در عین حال جایگاه والایی در توسعه و اشتغال دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مهدی کرباسیان که در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد و ریخته گری سخن می گفت، ابتدا با تبریک به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، تصریح کرد: اکنون سرمایه گذاری و توسعه نباید فراموش شود. فولاد از اصلی ترین حوزه هایی است که باید مورد حمایت قرار گیرد به این دلیل که یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: موضوع اشتغال و تولید از محورهای اصلی این حوزه است.

کرباسیان به آمار چهار ماه سال اشاره کرد و اظهار داشت: تولید شرکت های بزرگ به حدود 7.5 میلیون تن رسیده که با رشد حدود 7درصدی همراه شده است. در این مدت بیش از 2.6 میلیون تن نیز صادرات داشته ایم.

وی خاطر نشان کرد: این حوزه جایگزین مناسبی برای جبران کاهش درامدهای نفتی است و همزمان نقش بالایی در حفظ و توسعه اشتغال دارد.

وی درباره جایگاه اصفهان در صنعت فولاد گفت: حدود 60درصد از تولید فولاد کشور به استان اصفهان تعلق دارد و توسعه صنعت ایران از ذوب آهن شروع شد.

وی به سخنان اخیر رییس جمهوری امریکا درباره فولاد اشاره کرد و گفت: ترامپ اخیرا در مراسم بازگشایی یواس استیل، دو جمله درباره اهمیت فولاد اعلام کرد که نخست اگر کشوری در توسعه فولاد موثر نباشد توسعه نخواهد داشت و دوم اینکه فولاد محور توسعه است.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: افتخار داریم ایران در سال 96 به رکورد تاریخی تولید و صادرات فولاد از ابتدای فعالیت این صنعت رسید. این مسیر باید به ویژه در صادرات ادامه یابد.

وی افزود: سال قبل بیش از 10 میلیارد دلار در زنجیره فولاد و صنایع معدنی صادرات داشتیم. کرباسیان خاطر نشان کرد: صنعت فولاد به غیر از الکترود گرافیتی، در مابقی این زنجیره فولاد خود اتکاست.

ربیس هیات عامل ایمیدرو به وقایع ارزی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی اصلاحات اساسی در نظام ارزی ایجاد کرده اند.

به گفته وی، دولت محترم به نقدهای سیاست های پیشین ارزی توجه کرده است در این میان باید اذعان کرد، این صداقت رییس جمهور است که بر انجام اصلاحات در بازار ارز تاکید می کند.

کرباسیان افزود: طی روزهای آتی، با ورود ارز صادراتی فولادی ها پیش بینی می شود قیمت ها متناسب تر شود. وی تاکید کرد: فولاد در آینده توسعه کشور نقشی اساسی دارد و این بخش به عنوان یک حوزه بالادستی، جایگاه موثری در توسعه اشتغال ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: در سال 92 با مشکل نبود توازن در زنجیره فولاد مواجه بودیم و در آن شرایط گندله وارد کشور می شد در صورتی که اکنون صادرکننده آهن اسفنجی، فولاد و کنسانتره آهن شده ایم هرچند با توجه به رشد ظرفیت ها و تقاضای مصرف داخلی، صادرات این محصولات محدود می شود.

به گفته کرباسیان، طی 4 سال قبل رشد 120درصدی تولید گندله و 80درصدی در تولید کنسانتره داشته ایم.

کرباسیان با اشاره به اینکه زنجیره فولاد و ارزش افزوده در مسیر توازن در حرکت است، گفت: وقتی سال 92 طرح جامع فولاد در حال به روز آوری بود، برخی از کارشناسان هدف 55 میلیون تن فولاد را رویا تلقی می کردند اما با گذشت زمان، مشخص شد آن هدف دست یافتنی است. وی ادامه داد: الان به ظرفیت 32 میلیون تنی رسیده ایم که تا پایان سال این رقم به 35 میلیون تن می رسد.

رییس هیات عامل ایمیدرو به شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: تحریم فولاد و زغالسنگ، طلا و ... از روز سه شنبه شروع شده است تنها دغدغه من سختگیری در صادرات معدن و صنایع معدنی است.

کرباسیان اظهار داشت: به دست آوردن بازار صادراتی بسیار مشکل است. وقتی به بازار 10 میلیارد دلاری صادراتی رسیده ایم به معنی به دست آوردن بازار جدید است آن هم در جایی که چین به عنوان غول فولادی، در راس بازار است. وی ادامه داد: الان رقبای بیشتری در بازار فولاد داریم پس نباید در شرایط فعلی دچار خطا شویم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد