تحقق سه ماموریت میدکو از بدو تاسیس تاکنون
پایگاه خبری معدن نیوز- مشاور مدیرعامل میدکو سه ماموریت اصلی میدکو از بدو تاسیس تاکنون را تدوین استراتژی، تکمیل زنجیره ارزش و برقراری تعادل در این زنجیره عنوان کرد.
  بزرگنمايي:

رضا اشرف سمنانی در گفت و گو با معدن نیوز با بیان اینکه از ابتدای تاسیس میدکو تدوین استراتژی در دستور کار مدیران و مسئولان شرکت قرار گرفت گفت: تدوین استراتژی بدین منظور بود تا فعالیت ها در قالب یک استراتژی مشخصی انجام شود و شعار استراتژیک میدکو از بدو تاسیس این بود که توسعه ما از معدن آغاز می شود چراکه اتصال به معدن سبب می شود زنجیره تولید به درستی به جلو حرکت کند.

وی افزود: میدکو هم به جهت تکمیل زنجیره و هم موقعیت یابی مناسب برای طرح ها جزو معدود شرکت هایی می باشد که در کشور با موفقیت فعال است.

به اعتقاد اشرف سمنانی، معدن سبب کاهش ریسک فعالیت ها می شود و یکی از چالش های طرح جامع فولاد، کمبود ماده معدنی در دراز مدت است.

وی تصریح کرد: موقعیت یابی مناسب و دارا بودن معادن در نزدیکی واحدهای تولیدی و در نهایت تکمیل زنجیره ارزش نه تنها به کاهش قیمت تمام شده، کاهش هزینه های حمل و مسائل زیست محیطی می انجامد بلکه قدرت رقابت را در بازارهای داخلی و بین المللی افزایش می دهد.

مشاور مدیرعامل میدک ادامه داد: تکمیل زنجیره علاوه بر موارد ذکر شده، ارزش افزوده نسبتا بالایی را نصیب شرکت و سهامداران می کند.

وی با بیان اینکه استراتژی دیگر میدکو، برقراری تعادل زنجیره و مواد یا Material Balance بود تاکید کرد: هدف از استراتژی، تامین مالی پروژه ها و طرح های پایین دست بوده است. بدین شیوه هم با ایجاد ارزش افزوده خود را برای حضور در بازارهای داخلی و بین المللی آماده می کردیم و هم دانش فنی خود را ارتقا می دادیم و در آخر تمرکز واحدها سهولت در مدیریت مجموعه را به دنبال دارد.

اشرف سمنانی خاطرنشان کرد: میدکو تلاش کرده تا به مدلی برای صنایع معدنی در کشور تبدیل شود. تلاش کردیم تا از طریق بکارگیری بالاترین تکنولوژی، مصرف انرژی و آب و حتی تعداد نیروی انسانی را کاهش داده و از طریق افزایش مقیاس تولید، بهره وری مجموعه و رقابت پذیری را افزایش دهیم. برای مثال می توان به واحد احیای مستقیم اشاره کرد که از تکنولوژی روز CDQ استفاده شده و در آن از گاز برای خنک کردن استفاده می شود و در آخر می توان به کمک گاز حاصل از فرایند نیروگاهی را همجوار طرح احداث کرد.

وی با اشاره به دانش فنی ایجاد شده در هلدینگ در زنجیره فولاد و مس گفت: این دنش فنی نه تنها قابل استفاده در دیگر طرح های در دست اجرا و تعریف شده در کشور می باشد بلکه قابلیت معرفی و صدور به کشورهای دیگر را نیز دارد.

مشاور مدیرعامل میدکو اشاره ای به وضعیت تولید در این هلدینگ داشت و اظهار داشت: این هلدینگ دارای 4 واحد 2 میلیون تن و مجموعا 8 میلیون تن کنسانتره می باشد که متناسب با ظرفیت فولادسازی یعنی 4.2 میلیون تن طرح ریزی شده است. در این بین به جهت برخی درخواست ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسریع در احداث واحدهای گندله سازی به دلیل کمبود این ماده در کشور، رکورد قابل قبولی را در احداث این واحدها به ثبت رساندیم و در نهایت 3 واحد 2.5 میلیون تنی مجموعا به میزان 7.5 میلیون تن گندله با دو تکنولوژی متفاوت در میدکو به بهره برداری رسید که اکنون به ظرفیت اسمی خود رسیده اند.

وی ادامه داد: درخصوص آهن اسفنجی باید گفت، میدکو در ابتدا واحد 800 هزار تنی آهن اسفنجی خود را با تغییراتی به یک واحد یک میلیون تنی ارتقا داد و این واحد هم اینک تولید داشته و حتی بخشی از تولیدات آن به جهت کیفیت بالا صادر شده است که البته با راه اندازی و تولید انبوه واحد فولادسازی همجوار این طرح در ماه های آینده، انتظار می رود تولیدات بخش احیا به این واحد تزریق شده و تامین خوراک گردد و اما واحد دوم که 2 میلیون تنی است پیش بینی می شود اوایل سال 98 به بهره برداری برسد و مجموع فولادسازی و واحد احیا آن پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

اشرف سمنانی گفت: میدکو به موازات توسعه طرح های فرآوری، فعالیت های معدنی خود را هم در زمینه تجهیز معادن و هم ناوگان حمل ارتقا داده تا معادن با قدرت به تولید رسیده و تامین نیاز واحدها را انجام دهند کما اینکه بخش اکتشافات از اولویت های شرکت بوده و طرح های اکتشافی با قدرت دنبال می شوند.

وی در تشریح دستاوردهای میدکو عنوان کرد: به جرات می توان گفت به دلیل کیفیت بالای محصولات تولید شده در میدکو، تمامی تولیدات در چند پارت به کشورهای دیگر صادر شده تا علاوه بر محک کیفیت در بازارهای صادراتی، تجربه بازرگانی و فروش صادراتی را نیز کسب کرده باشیم. در IMI100، میدکو به عنوان شرکت برتر صادراتی شناخته شد و صادرات لوله مسی، فروسیلیس، کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی صادرات ازجمله گویای این موضوع می باشد. همچنین برای گندله نیز مشتری خارجی داشتیم اما اولویت را تامین نیاز داخل قرار دادیم.

مشاور مدیرعامل میدکو ادامه داد: شرکت از ابتدای تاسیس همکاری های بین الملل را جزو برنامه ها و استراتژی های خود قرار داده است و علاوه بر عرضه محصول قادر به ارائه دانش فنی به مشتریان داخلی و خارجی می باشد. میدکو دو شرکت یکی در آلمان و دیگری در چین تاسیس کرده تا تامین تدارکات و ارتباطات بین الملل را تسهیل نماید. میدکو از طریق قدرت رقابت بالا، تکنولوژی برتر، قیمت تمام شده پایین تر و در نتیجه فراهم کردن زیرساخت های صادراتی خود را برای حضور در بازارهای بین الملل آماده می کند و در همین حین به دنبال حضور در بورس لندن می باشیم. در همین راستا سیستم های مالی IFRS یا همان استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی در میدکو و شرکت های زیرمجموعه تدوین و اجرا شد چراکه این موارد جزو الزامات برای حضور در بازار خارجی است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای سرمایه گذاری ها در خارج از کشور هم بررسی هایی را انجام دادیم و جزو برنامه های ماست چراکه معتقدیم برخی از تکنولوژی های بکار رفته در میدکو مورد نیاز سایر کشورها نیز می باشد. در خاتمه باید بگویم سه ماموریت تعریف شده برای میدکو شامل تبدیل شدن به یک مدل برای صنایع کشور، افزایش ارزش افزوده و ارتقا سطح دانش و تکنولوژی و در نهایت ارتقا سطح مدیریت تماما در هلدینگ اتفاق افتاده است.


خبر را به اشتراک بگذارید

گزارش تصویری