سنگ و فلز گرانبها

به طور میانگین ۶۷ درصد معادن سنگ تزئینی کشور فعالند/ فرسودگی و نبود تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات عامل عقب ماندگی صنعت سنگ درمقابل رقبای منطقه ای

به طور میانگین ۶۷ درصد معادن سنگ تزئینی کشور فعالند/ فرسودگی و نبود تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات عامل عقب ماندگی صنعت سنگ درمقابل رقبای منطقه ای
پایگاه خبری معدن نیوز- ارزش صادرات پارسال سنگ تزیینی و نما بر پایه داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران به ۳۴۱ میلیون دلار رسید و در مقایسه با سال ۱۳۹۱ رشد ۹۴ درصدی را رقم زد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بررسی ها درباره داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران روشن می کند در سال 1391 ارزش صادرات سنگ تزیینی و نما 176 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن 10.89 درصد رشد داشت.
در این زمینه پارسال با دستیابی به صادرات 341 میلیون دلاری نسبت به سال 1395 رشد 24.45 درصدی رقم خورد.

میزان صادرات سال 1395 برابر با 274 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 1394 از افزایش 46.52 درصدی برخوردار شد.

ایران بین 6 کشور شاخص تولیدکننده سنگ تزیینی و نما حرف هایی برای گفتن دارد اما از نظر صادرات در میان 20 کشور جای گرفته است.

شمار معادن فعال کشور برمبنای تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از سه هزار و 300 معدن است که حدود 2هزار معدن در دست تجهیز قرار دارد.

شمار معادن سنگ تزیینی کشور یک هزار و 700 تا یک هزار و 900 مورد برآورد شده که یک هزار و 200 معدن فعال است.

بر اساس آمارهای رسمی در سال 1396 چین 49.85 درصد از کل صادرات ایران در بخش سنگ های تزیینی و نما را با رقم 170 میلیون دلار به خود اختصاص داد و نخستین شریک تجاری ایران در این زمینه شد.

عراق با 73 میلیون دلار، ترکیه با 17 میلیون دلار، هند و ترکمنستان هریک با 11 میلیون دلار در رده های بعدی جای گرفتند.

همچنین سایر کشورها در مجموع 59 میلیون دلار سنگ از ایران وارد کردند که 17.3 درصد از کل صادرات این بخش را دربرگرفت.

آمارهای منتشر شده در زمینه حجم تجارت جهانی بازار سنگ تزیینی در سال 2017 میلادی، رقم 17 میلیارد و 100 میلیون دلار را نشان می دهد.

آمریکا با سه میلیارد و 200 میلیون دلار واردات این بخش 18.7 درصد از سهم جهانی را جذب کرد.

سهم چین نیز 2 میلیارد و 700 میلیون دلار بود و 15.7 درصد واردات سال گذشته میلادی را از آن خود ساخت.

ایران با کمتر از 10 میلیون دلار، سهم 0.23 درصدی در بازار جهانی سنگ داشت.

در زمینه میزان ذخیره سنگ تزیینی آمارهای رسمی منتشر نشده است.

داده های غیررسمی نیز مشخص نیست به اکتشاف های کدام دوره زمانی مربوط می شود اما رییس هیات مدیره انجمن سنگ ایران در این زمینه به ایرنا گفت: ذخیره معدنی این بخش بیش از چهار میلیارد تن برآورد می شود و چنانچه متوسط مصرف سالیانه 10 میلیون تن باشد، حدود 400 سال زمان برای مصرف این ذخایر نیاز است.

ابوالقاسم شفیعی یادآوری کرد: آمارهای صادرات اعم از سنگ فرآوری شده و کار نشده سالیانه حدود 400 میلیون دلار است اما توانمندی و قابلیت این بخش به مراتب بیشتر است.

امروز یکی از مهمترین مشکلات صنعت سنگ تیئینی و نمای کشور موضوع فرسودگی و بازدهی پایین ماشین آلات است.

پیش از این اعلام شده بود 6 هزار تا 6500 واحد سنگبری در کشور فعالیت دارند که نزدیک به 50 درصد آنها در استان تهران دایر شده اند.

معضل فرسودگی و نبود تسهیلات لازم برای نوسازی ماشین آلات سبب عقب ماندگی از رقبای منطقه ای و واسپاری بازارهای صادراتی می شود.

تصمیم هجدهم اردیبهشت ماه آمریکا برای خروج از توافق هسته ای برجام و وضع تحریم های یکجانبه نیز مانعی برای بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی و تامین ماشین آلات مورد نیاز برای بهبود کیفیت تولید محسوب می شود.

این موضوع ها بارها در نشست های ستاد سنگ که در وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد مطرح شده است تا برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

برآورد شده است با تامین منابع لازم در یک دوره پنج ساله ارزش صادرات سنگ تزیینی و نما به 2 میلیارد دلار برسد اما این امر در صورت کمبود منابع جدید برای نوسازی ماشین آلات، دور از انتظار به نظر می رسد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد