اقتصاد و صنعت

امضای توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان تا ماه آینده

امضای توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان تا ماه آینده
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران از امضای توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان تا ماه آینده خبر داد و توضیحاتی را در مورد دریافت پول صادراتی گاز ایران به عراق ارائه کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پروژه صادرات گاز از ایران به عمان در حال پیگیری است، گفت: در حال انجام مذاکرات هستیم که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، چارچوب‌های همکاری بین شرکت ملی نفت و وزارت نفت و گاز عمان امضا می‌شود و بعد از آن پروژه وارد مرحله برگزاری مناقصه شده و پیمانکار مشخص می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه پروژه صادرات گاز به عمان متوقف نشده است، در مورد تاخیر اجرای این پروژه توضیح داد: این پروژه قرار بود در تیرماه کلید بخورد. اما از آنجایی که بحث‌ها حقوقی است، به زمان زیادی نیاز دارد. زیرا ایران یکسری قوانین و مقررات و عمان یکسری قوانین و مقررات دیگر دارد که متفاوت از هم هستند و نهایی شدن مذاکرات زمان‌بر است.
مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران در مورد زمان اجرای پروژه صادرات گاز از ایران به عمان گفت: با توجه به پیشرفت‌هایی که حاصل شده، امیدواریم توافق تا یک ماه آینده نهایی شود و به امضا برسد.
امیرمعینی با بیان اینکه صادرات گاز به عمان در دو مرحله خواهد بود، توضیح داد: یک بخشی از گاز تبدیل به LNG می‌شود و ما LNG را دریافت و بازاریابی می‌کنیم و بخش دوم که 85 درصد پروژه را شامل می‌شود، بازاریابی برای گازی است که به عمان صادر می‌کنیم. بازارهای منطقه مطرح هستند که جدی‌ترین آنها هند است. هند اعلام نیاز کرده اما هنوز نهایی نشده و مذاکرات مراحل اولیه خود را طی می‌کند.
وی افزود: کشورهای دیگر منطقه مانند امارات و کویت هم مطرح هستند که در این بازارها شرایط سیاسی تعیین کننده است که اگر این شرایط حل شود، بازار امارات می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران در ادامه در مورد صادرات گاز ایران به عراق گفت: این پروژه در زیرمجموعه شرکت ملی گاز قرار دارد، اما شرکت ملی گاز مشکلی در دریافت پول داشت که به نظر می‌رسد این مشکل برطرف شده است. دلیل این مشکل انتقال و جابه‌جایی پول بود که به سختی صورت می‌گرفت.
بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه در برنامه‌ای که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ارائه کرد ذکر کرده بود صادرات گاز به عمان از سال 1397 و با 10 میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این میزان در سال‌های 1398 و 1399 به 25 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. همچنین در بازه‌های زمانی مختلف تاکید کرد این موضوع دنبال می‌شود و تقریبا بحث نقشه‌برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد مناقصه و پیشنهاد خود را تهیه و ارائه می‌کند که در این زمینه مناقصه برگزار شود. در دیداری که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد الرومحی، وزیر نفت عمان در اواسط فروردین‌ماه سال جاری با یکدیگر داشته‌اند درمورد جزییات این پروژه به توافق رسیدند و حتی زمان آغاز آن را نهم تیرماه اعلام کردند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد