سرب و روی

مدیر مجتمع معدن مهدی آباد مطرح کرد؛

۵۰ درصد کنسانتره تولیدی در مهدی آباد با اولویت فروش داخلی است

۵۰ درصد کنسانتره تولیدی در مهدی آباد با اولویت فروش داخلی است
پایگاه خبری معدن نیوز- بسیاری از معادن کشور در مناطق خشک ایران واقع شده اند. بهره برداری از این معادن کاملا وابسته به منابع آبی است که این روزها در قلب ایران وجود ندارد. مشکلات ناشی از نبود آب اشکالات جدی در بهره برداری معادن ایجاد می کند و این بخش را ناگزیر به استفاده از منابع آب غیر متعارف می کند که نیاز به سرمایه گذاری های هنگفتی دارد. یکی از معادن واقع در مناطق خشک کشور مجتمع سرب و روی مهدی آباد واقع در یزد است که به دلیل کمبود منابع آب، برای توسعه با محدودیت هایی مواجه است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، آن طور که امین صفری، مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد اعلام می کند: بر اساس توافقات انجام شده و با سرمایه گذاری سنگین، یک چهارم فاضلاب شهر یزد پس از تصفیه به این مجتمع تخصیص داده خواهد شد. مشروح گفت وگو با مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد درباره وضعیت تولید این مجتمع در ادامه می آید:
معدن سرب و روی مهدی آباد نیاز به تکنولوژی خارجی برای بهره برداری دارد. با توجه به خروج ترامپ از برجام، برای انتقال تکنولوژی به کشور چه تدابیری دارید؟
یک سال از قرارداد تجهیز معدن گذشته است. مطالعات اولیه در یک سال گذشته تقریبا نهایی شده است. قراردادهای لازم برای ورود تجهیزات فاز اول هم بسته شده است. در فاز اول مشکلی وجود ندارد. بخشی از تجهیزات کارخانه در فاز اول وارد سایت شده است، بخش دیگری هم وارد خواهد شد. الحمدلله در سال گذشته کارها انجام شده است و تاکنون مشکلی نداشته ایم.

تجهیزات از کدام کشور وارد می شود؟

تجهیزات سنگ شکن از سوئد و فنلاند و آسیاب ها هم از آلمان وارد می شود.
فکر می کنید تا قبل از تشدید تحریم ها علیه ایران بتوانید همه تجهیزاتی را که نیاز است، به کشور وارد کنید؟
فعلا سرب و روی مهدی آباد در زمینه تجهیزات مشکلی نداشته است. یک سری بحث هایی که درباره ارز و مسائل این چنینی است؛ مانند دیگر بخش های اقتصادی برای ما هم مشکلاتی ایجاد کرده است؛ اما شرکت هایی که برای فاز اول قرارداد داشتند و قرار بود تجهیزات بدهند، تاکنون مشکلی نداشته اند و به تعهدات خود عمل کرده اند.
سرمایه گذار معدن، کدام شرکت است؟
سرمایه گذار معدن کنسرسیومی است که در فراخوانی انتخاب شد. رهبر کنسرسیوم شرکت معدنی مبین است و شرکت های دیگر مثل کاهن ربا، انجمن سرب و روی آریا جنوب و مس مسکنی در این کنسرسیوم همکاری می کنند.

حق السهم طرفین چگونه پرداخت می شود؟

روش کار به این گونه است که بعد از اینکه کارخانه را سرمایه گذار احداث کرد و محصول تولید شد، سرمایه گذار محصول را می فروشد و حق السهم ایمیدرو از محل درآمدها پرداخت خواهد شد. حق السهم ایمیدرو بر اساس فرمول حدود 10 درصد فلز محتوی خوراک است.
برای تولید کنسانتره با مشکل کمبود آب مواجه نیستید؟
قراردادی از قبل منعقد شده است که از فاضلاب و پساب استفاده شود. مطالعات این طرح تمام شده است. نقشه ها هم در دست تهیه است.

فاضلاب کدام شهر استفاده خواهد شد؟
فاضلاب شهر یزد. سال هاست از این فاضلاب هیچ استفاده ای نمی شده است. البته تمام فاضلاب شهر یزد به سرب و روی مهدی آباد تعلق نمی گیرد؛ بلکه بخشی از فاضلاب یعنی یک چهارم آن را قرار است با سرمایه گذاری که انجام می شود که البته سرمایه گذاری بزرگی هم هست، به معدن انتقال دهند و از آن استفاده شود.

چه زمانی عمل تولید کنسانتره آغاز خواهد شد؟

 نیمه اول سال 98 بهره برداری اتفاق می افتد.

میزان تولید کشور با راه اندازی این واحد چقدر افزایش می یابد؟

این کارخانه در فاز اول 200 هزار تُن کنستانتره روی با عیار حدود 35 درصد تولید می کند که تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. بعد از آن سالانه ظرفیت واحد 200 هزار تُن افزایش می یابد و تا سقف 800 هزار تُن کنستانتره می رسد. این میزان کنستانتره معادل 280 هزار تُن شمش است. در سال چهارم به حداکثر ظرفیت می رسیم. در حال حاضر کل ظرفیت شمش کشور که شامل 85 کارخانه کوچک است، به 500 هزار تُن می رسد؛ اما ما در یک واحد معادل 280 هزار تُن شمش داریم.

محصولات تولیدی خود را صادر می کنید یا قرار است به مصرف داخل برسد؟

از نظر قرارداد منعی برای صادرات وجود ندارد. فروش محصول طبق قرارداد برعهده سرمایه گذار گذاشته شده است. تنها منعی که در قرارداد قید شده، این است که سرمایه گذار باید 50 درصد کنسانتره را در داخل با قیمت بین المللی بفروشد؛ یعنی 50 درصد کنسانتره را با اولویت داخلی بفروشد.

عملیات اکتشافی جدید در محدوده معدن در دست انجام است؟

بله، بحث اکتشافی در اطراف معدن انجام می دهیم. در آینده ممکن است نتایج خوبی به دست آید. اکتشاف در محدوده اطراف معدن و داخل پروانه بهره برداری خودمان انجام می شود. علاوه بر سرب و روی، منابع دیگری هم وجود دارد؛ زیرا معدن مهدی آباد یک معدن پلی متال است و فلزات همراه هم دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد