فولاد و آهن

فولاد خوزستان در راه صادرات به کشورهای امریکایی

فولاد خوزستان در راه صادرات به کشورهای امریکایی
پایگاه خبری معدن نیوز-فولاد خوزستان یکی از بزرگترین فولادسازهای کشور به‌شمار می‌رود که در چند سال گذشته با توجه به شرایط رکودی توانسته با تمام ظرفیت به تولید خود ادامه بدهد و با هدف‌گذاری بر صادرات، موفق شده محصولات ایرانی را به کشورهای اروپایی تا امریکایی صادر کند.
  بزرگنمايي:

فولاد خوزستان یکی از بزرگترین فولادسازهای کشور به‌شمار می‌رود که در چند سال گذشته با توجه به شرایط رکودی توانسته با تمام ظرفیت به تولید خود ادامه بدهد و با هدف‌گذاری بر صادرات، موفق شده محصولات ایرانی را به کشورهای اروپایی تا امریکایی صادر کند.

به گزارش معدن نیوز درباره فولاد خوزستان، ظرفیت‌های این واحدهای فولادسازی و طرح‌های توسعه‌ای آن صمت با محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.
درباره نوع تولیدات فولاد خوزستان و میزان ظرفیت آن توضیح دهید.تولید اسلب و بیلت جزو تولیدات شرکت فولاد خوزستان به شمار می‌رود و ظرفیت تولید آن 3میلیون و 600هزار تن در سال است. این شرکت در طول سال گذشته با تمام ظرفیت خود مشغول به کار بود و امسال نیز برای 3میلیون و 700هزار تن تولید هدف‌گذاری کرده است. البته با تغییرات و اصلاح‌هایی که روی کوره‌ها انجام شده و با توجه به تزریق اکسیژن که انجام شده، امیدواریم به 3 میلیون و 700هزار تن محصول اسلب و بیلت دست یابیم.


چه برنامه‌های توسعه‌ای برای فولاد خوزستان در نظر دارید؟
یکی از برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان، فولاد شادگان است که جزو یکی از 7 طرح فولادی به‌شمار می‌رود. فولاد خوزستان با همکاری و مشارکت ایمیدرو، 65 درصد فولاد شادگان را خریداری کرده است. امیدواریم تا پایان خرداد این واحد نیز آماده بهره‌برداری شود. فاز نخست فولاد شادگان تولید آهن اسفنجی است البته در فازهای بعدی، مرحله تولید فولاد را برای این واحد تولیدی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم ظرفیت 1/5میلیون تنی فولاد شادگان در مدت 30ماه پس از راه‌اندازی محقق شود. هدف‌گذاری دیگر ما این است که ظرفیت سایت اهواز را به 4/5میلیون تن رسانده و امیدواریم تا افق 1404 به 5میلیون تن نیز دست بیاییم.


میزان اشتغالزایی در فولاد خوزستان و واحدهای توسعه‌ای به چه اندازه است؟
در شرکت فولاد خوزستان به‌صورت مستقیم 10هزار نفر شاغل هستند که 10برابر این آمار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. برای فولاد شادگان تا فاز دوم که فولادسازی است هزار نفر اشتغالزایی مستقیم در نظر گرفتیم که البته به‌صورت غیرمستقیم چند برابر این تعداد نیز اشتغالزایی درنظر گرفته شده است.


فولاد خوزستان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان فولاد کشور به‌شمار می‌رود. میزان صادرات شما در سال گذشته به چه میزان بوده و چه برنامه‌ای برای سال پیش‌رو در نظر دارید؟
با توجه به رکودی که در چند سال گذشته بر بازار فولاد حاکم بود، فولاد خوزستان رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و به سمت صادرات گام برداشت. در سال 91 صادرات فولاد خوزستان در حد صفر بود، در سال 92 به حدود 30هزار تن، در سال 93 به حدود 600هزار تن، در سال94 به یک میلیون و 300هزار تن و در سال 95 به یک میلیون و 900هزار تن رسید و تبدیل به بزرگترین صادرکننده فولاد در کشور شد و رکورد تاریخی صادرات فولاد در کشور را شکست. البته رکورد تاریخی فولاد خوزستان به میزان630 میلیون دلار نیز شکسته شد. برای امسال نیز همین برنامه صادراتی را در نظر داریم و امیدواریم رکورد امسال نیز شکسته شود.


مهم‌ترین صادرات شما به چه کشورهایی صورت گرفته است؟
کشورهای متعددی جزو اهداف صادراتی ما هستند. البته مهم‌ترین مشتری ما کشور برزیل از قاره امریکا بود. کانادا، عمان، تایلند، تایوان، مصر و ترکیه نیز جزو اهداف صادراتی ما محسوب می‌شوند.
درباره سود سهام شما در بورس که همراه با افزایش 300درصدی بوده است، توضیحاتی بفرمایید.سال 13944 سالی بحرانی برای فولادسازها بود، اما با این اوصاف و با رویکرد صادراتی در همین سال، شرکت فولاد خوزستان توانست به 200 میلیون تومان سود برسد. در سال 95 که بحران فولاد تا حدی کاهش پیدا کرد ما موفق شدیم بیش از 3برابر سال قبل از آن، یعنی حدود 660 میلیون تومان سود بهره‌مند شویم. البته باید مجمع برگزار شود و صورت‌های مالی شرکت مشخص شود که امیدواریم تا اوایل تیر این مجمع برگزار شود.


آیا فولاد خوزستان به اهداف خود در افق چشم‌انداز 1404 خواهد رسید؟
در چشم‌انداز 1404 هدف بلندمدتی ترسیم شده است. البته زیرساخت‌هایی ازجمله راه‌سازی، ریل و سنگ‌آهن را می‌طلبد. اما امیدواریم تا آن زمان به این هدف دست پیدا کنیم.


با توجه به اظهارات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که فولاد خوزستان درحال ورشکستگی است، آیا علاقه‌مند به توضیحاتی در این زمینه هستید؟
شرکت فولاد خوزستان با توجه به شرایط رکودی رویکردی را اتخاذ کرده که نه‌تنها میزان تولید خود را کاهش نداده، بلکه افزایش نیز داده است. از طریق شرکت فولاد خوزستان به‌صورت مستقیم 10هزار نفر شاغل هستند و چندین برابر این آمار نیز به شکل غیرمستقیم اشتغالزایی شده است. در اهواز باوجود اینکه بنگاه‌های مشابه دیگر با مشکل روبه‌رو هستند، اما شرکت ما با پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکلی روبه‌رو نشده است. حتی کارکنان به‌خاطر افزایش تولید و افزایش رکورد شرکت پاداش‌هایی دریافت کرده‌اند. از این‌رو یکی از انتظارهای شرکت فولاد خوزستان همراهی بیشتر مسئولان است. برای مثال این شرکت حق استفاده از فرصت‌ها، قوانین، شیوه‌نامه‌ها، دستورها و مصوبات را دارد، ازجمله اینکه در سال گذشته مصوباتی در سازمان امور مالیاتی به تصویب رسید که اشخاصی که توانسته‌اند اصل مالیات خود را پرداخت کنند، از بخشودگی جرایم مالیاتی بهره‌مند خواهند شد، اما فولاد خوزستان از این بخشودگی مالیاتی نتوانست بهره ببرد. این نشان می‌دهد همراهی با تولید در سالی که سال تولید است و همه انتظار دارند با تولید همراهی شود، اتفاق نیفتاده است. در دی ماه سال گذشته – ماه‌های پایانی سال شرکت‌ها با فشار مالی بیشتری روبه‌رو هستند- حساب‌های شرکت ما را مسدود کردند و 50میلیارد تومان از حساب ما برداشت کردند. امیدوارم امسال شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم. یکی از انتظارهای ما بخشودگی صددرصدی جریمه‌های مالیاتی است. با توجه به اینکه ما هم اصل مالیات و جرایم مالیاتی یکی از مالیات‌ها را پرداخت کردیم. حداقل اینکه جرایم مالیاتی سال‌های بعدی ما را ببخشند و به اصل مالیات رضایت بدهند. همین که شرکت خوزستان روی پای خودش است و چرخ تولید آن می‌چرخد و صادرات آن افزایش پیدا کرده باید مورد تشویق نیز قرار گیرد.


بازار فولاد را برای امسال چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در سال‌های گذشته با تغییر دولت، در یک حوزه شاهد تغییر بودیم. اما با روی کار آمدن دولت دوازدهم با 2تغییر در 2 حوزه متفاوت روبه‌رو هستیم، یک حوزه تغییر هیات دولت و دیگری نیز حوزه شهرداری‌ها است. حوزه شهرداری‌ها بسیار مهم است، چراکه نگاه شهرداری به حوزه مسکن و ساختمان می‌تواند در بازار فولاد موثر باشد. اگر مسکن رونق بگیرد، می‌توانیم توقع داشته باشیم بازار فولاد نیز شاهد رونق شود. البته با توجه به کمبود تقاضا در داخل حرکت ما به سمت صادرات بیشتر خواهد بود. البته یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، موضوع بانک‌هاست. من در هیچ‌جای دنیا نشنیده یا ندیده‌ام که یک بنگاه از بانک طلبکار باشد. شرکت فولاد خوزستان بیش از 200 میلیارد تومان از بانک‌ها طلبکار است. شرکت به دلیل اینکه اطمینان کامل برای فروش داشته باشد، ضمانت‌نامه معتبر بانکی که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد، از مشتریان دریافت می‌کند، اما با وجود اینکه ضمانتنامه‌ها معتبر بوده و در سامانه درج شده بود، اما حدود یک‌سال و نیم است که 170 تا 180 میلیون تومان را نتوانسته از بانک پس بگیرد. امیدواریم بانک‌ها با واحدهای تولیدی همکاری و مساعدت بیشتری داشته باشند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد